فردوسی باعث نفوذ گسترده زبان فارسی در جهان است

فردوسی باعث نفوذ گسترده زبان فارسی در جهان است

رادیو نمایش در مراسمی که با عنوان «نامورنامه» و به مناسبت روز پاسداشت زبان و ادب پارسی و حکیم بزرگ فردوسی توسی در تماشاخانه سنگلج با حضور هنرمندان و مدیران رادیو نمایش و بنیاد فردوسی و با حضور محسن سوهانی، مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش برگزار شد، از جایگاه این حکیم فرزانه تقدیر نمود و سوهانی در بخشی از سخنان خود فردوسی توسی را به عنوان نماد انسان رسانه‌ای هویت‌محور ایرانی معرفی کرد. محسن سوهانی ضمن اعلام این مطلب افزود: «فردوسی بزرگ می‌تواند در عصر و زمانه فعلی که گسترش فضای مجازی و ابزار ارتباط‌جمعی، خطر جهانی‌شدن فرهنگ و هویت بومی کشورها را تهدید می‌کند، نماد الهام‌بخش یک انسان رسانه‌ای هویت‌محور و سرمشق باشد. روش حکیم توس می‌تواند برای حفظ و توسعه هویت ملی و فرهنگ اصیل ایرانی یک گفتمان جهانشمول و جذاب بیافریند.» 
وی تأکید کرد: «فردوسی در دوره‌ای که ایران تحت بزرگ‌ترین تهدیدها و در آستانه انحطاط فرهنگی قرار داشت، کار بزرگی کرد و یک اثر هنرمندانه از خود به جا گذاشت و توانست به‌واسطه آن، زبان پارسی را حفظ کند تا جایی که شاهد نفوذ گسترده آن در جهان هستیم.»  مدیر رادیونمایش افزود:«به نظرم جفاست اگر گفتمان انقلاب اسلامی را صرفا به چند دهه اخیر محدود کنیم؛ چراکه گفتمان انقلاب اسلامی ایران قدمتی به وسعت تاریخ ایران‌زمین دارد و اگر ما دیدیم در سال‌های دفاع‌مقدس اسطوره‌هایی همچون شهیدباکری و شهیدهمت درخشیده‌اند، حقیقتی است که به کودکی و آشنایی ایشان با متون اشعار حماسی ملی همچون شاهنامه برمی‌گردد.»
 
اختتامیه همایش ملی حقوق و رسانه با حضور دکتر جبلی 
پرونده نخستین همایش ملی «حقوق و رسانه» امروز و با حضور رئیس سازمان صداوسیما، معاون حقوقی رسانه‌ملی و جمعی از پژوهشگران و صاحب‌نظران رشته‌های حقوق و رسانه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما بسته می‌شود. این دوره از همایش با عنوان اختصاصی «حقوق مخاطب و رسانه» برگزار می‌شود و کار خود را با دریافت ۲۳۳چکیده از پژوهشگران و پذیرش ۷۷ مقاله به پایان می‌رساند. 
شورای علمی این همایش ۱۲مقاله را برای ارائه شفاهی در قالب سه نشست تخصصی که به‌صورت همزمان برگزار می‌شوند، برگزیده است. نشست تخصصی نخست این همایش، به بررسی محورهای «حق دسترسی به اطلاعات و اخبار»، «حق پاسخگویی در رسانه‌ها، الزامات سیاست‌گذاری حقوق مخاطب» و «رسانه و تامین نظم اجتماعی» اختصاص دارد. در نشست تخصصی دوم این همایش، محورهای «تحریم و رسانه»، «حق مخاطب در فضای مجازی» و «مطالعه تطبیقی و حقوق بین‌الملل» بررسی می‌شود.
 در نشست تخصصی سوم هم «سواد رسانه‌ای و حقوق شهروندی» به بحث گذاشته می‌شود. این همایش از ساعت ۱۰و۱۵ امروز در پایگاه اینترنتی معاونت حقوقی و امور مجلس صداوسیما به نشانی dlpirib.ir قابل دسترسی خواهد بود. رئیس سازمان صداوسیما اول دی ۱۴۰۰ در حکمی دکتر حسن گروسی، معاون حقوقی و امور مجلس رسانه‌ملی را به ریاست «اولین همایش ملی حقوق و رسانه» منصوب کرد. در بخشی از این حکم آمده بود: «همایش مذکور در برهه حساس کنونی که رسانه‌ملی با تحریم‌های خصمانه و یکجانبه آمریکا، ددمنشی شبکه‌های معاند نظام و از طرفی هجمه بنگاه‌های سخن‌پراکنی کذاب در فضای مجازی مواجه شده، می‌تواند ضمن تبیین جایگاه حقوقی سازمان و همچنین دستیابی به آخرین یافته‌های پژوهشی حقوقی حوزه رسانه، دستاوردهای بزرگی در عرصه حقوق داخلی و بین‌المللی برای رسانه ملی به ارمغان آورد.» 
قرار است همایش ملی «حقوق و رسانه» دنباله‌دار باشد و تاکنون پیش‌بینی برگزاری دومین همایش با عنوان اختصاصی «تنظیم‌گری و نظارت رسانه‌ای» در آذر ۱۴۰۱، همایش سوم با عنوان «آینده‌پژوهی حقوق و رسانه» در اردیبهشت ۱۴۰۲، همایش چهارم با عنوان «عدالت رسانه‌ای» در آذر ۱۴۰۲ و همایش پنجم با عنوان «رسانه و خانواده و سبک زندگی اسلامی ــ ایرانی» در اردیبهشت ۱۴۰۳ انجام شود.