سلام فرمانده؛ نمونه‌ای از جریان جاری عشق به ارزش‌ها

یادداشت

سلام فرمانده؛ نمونه‌ای از جریان جاری عشق به ارزش‌ها

اجرای «سلام فرمانده» شهر به شهر و استان به استان و كشور به كشور در حال پیشروی در دل‌های پاک كودكان سرزمین ما و دیگر سرزمین‌هاست.

جدیدترین اجرا در 28 اردیبهشت در شهرستان لنگرود، زادگاه اصلی این سرود همزمان از شبكه‌های باران، شما، سه و افق پخش شد و بعد هم در مصلای تهران اجرای جمعی دارد و شاید اجراهای بزرگ‌تر با زبان، گویش و لهجه‌های متفاوت. سرودی كه بهانه‌ای شد برای گفت‌و‌گو درباره كار خوب فرهنگی.این برنامه در شبکه‌های مجازی هم مورد توجه قرار گرفت و تعدادی درباره این اثر این جواب را نوشتند:‌ یكی نوشت: «از «آقامون جنتلمنه» نوشتید، از «سلام فرمانده» هم بنویسید!»
دیگری نوشت: «چرا پژوهش و رسانه ایران به آسیب‌ها بیشتر توجه دارد تا دستاوردها؟»  اولی در ادامه تاكید كرد: «كودک و نوجوان ایرانی تباه شده و جمهوری اسلامی دچار شكاف نسلی عمیقی شده كه دیگر پركردنی نیست. ارزش‌ها و هنجارهای انقلاب اسلامی برباد رفته است.»
در پایان نوشت: «سلام فرمانده، مهر باطلی است بر گزاره پرتكرار ناامیدی و دین‌ستیزی مردم و به‌ویژه غرب‌گرایی مطلق كودكان و نوجوانان ایرانی.»
امروز «سلام فرمانده» آذری‌ها به زبان تركی منتشر شده و چه زیبا و دلنشین شده است.
یك استاد دانشگاه نوشت: «سرود سلام فرمانده، سندی ماندگار برای اثبات ماندگاری باورهای ناب در صورت قرارگرفتن در قالب هنر است. یك كار نیمه‌حرفه‌ای اما دارای چارچوب هنری، جاذبه‌های چینشی، سادگی مفاهیم، قابلیت فرانسلی و در عین حال كم‌هزینه، كاری با افكار عمومی كرده كه بسیاری از سریال‌ها، فیلم‌ها و مستندسازی‌های گران نكردند. مخاطب این سرود، حضرت ولی‌عصر(عج) بوده و ثانیا پیامش بسیار فراتر از یک سلام بلكه یك منشور اعتقادی و عاطفی است، ثالثا هزینه چندانی ندارد و دهه نودی‌های هر شهر، با تیم كوچك اعزامی حاج ابوذر روحی همخوانی می‌كنند!»
كینه‌ورزان كلیپ‌هایی از فقر و كودكان فقیر تهیه كرده و روی این سرود تصویرگذاری می‌كنند، در حالی كه نمی‌دانند یا نمی‌خواهند به روی‌شان بیاورند كه یكی از شئونات ظهور، پایان دادن به تبعیض‌ها، ‌محرومیت‌ها و نجات محرومان است كه نظام ما نیز به اندازه وسع خویش در قالب همین فعالیت‌های كمیته امداد، بهزیستی، كمک‌های مؤمنانه، بنیادهای خیریه، بنیاد مستضعفان، بنیاد بركت، مؤسسه فرمان اجرایی امام(ره)، بنیاد مسكن و ده‌ها فعالیت مشابه دیگر، عملكردهای محیرالعقولی داشته و قطعا ادامه خواهند داد.
 دوستی كلیپ فرستاد و نوشت: «سلام فرمانده، تا هند و كشمیر هم رفت. در مدارس شهرستان كارگیل تحت اشغال هند. بخشی از منطقه مورد مناقشه جامو كشمیر تحت كنترل سازمان ملل.»
دیگری كلیپ سلام فرمانده به سبك نوجوانان آفریقایی را فرستاد. اما همخوانی چند هزار نفری سلام فرمانده توسط دهه نودی‌ها در اصفهان چیز دیگری بود.
سلام فرمانده به مناسبت نیمه شعبان تولید سیمای مركز گیلان بود و جهانی شد. تاثیرگزاری‌اش همین بس كه دوستی پیام فرستاد: «یكی از همسایه‌ها كلا‌ مخالف نظامه. اما راه می‌ره می‌خونه: سلام فرمانده... چه‌ كردین با این مردم؟»
پاسخ دادم: «سلام فرمانده كار خداست، تولید نیروهای مومن انقلاب با همت شبكه باران (گیلان)؛ به مناسبت نیمه شعبان اما خدا بود كه به كار بركت داد و باعث شد در كمتر از دو ماه صدها هزار كودک و نوجوان در اجتماعات داخلی و بین‌المللی بی‌آلایش، بی‌ریا و با عشق تكرارش كنند.»

سید عباس فاطمی  - رئیس سیمای مراکز