تهران دوباره قلب پویانمایی جهان می‌شود

بعد از دو سال توقف و تعطیلی

تهران دوباره قلب پویانمایی جهان می‌شود

تا پیش از سال 76 با وجود این‌که بیش از چهار دهه از ساخت نخستین فیلم‌های پویانمایی در کشورمان و بیش از سه دهه از نخستین پویانمایی‌های کانون می‌گذشت اما بازهم نمایش آثار پویانمایی در کشورمان به برنامه‌های جنبی یعنی همراه فیلم‌های مستند و داستانی جشنواره‌های داخلی محدود بود. این بی‌مهری و بی‌توجهی به هنر پویانمایی جوانان و عاشقان انیمیشن در کشورمان در شرایطی بود که آثار درخشانی در این عرصه تولید می‌شد و عموم این آثار درخشان در عرصه‌های جهانی موفقیت‌های گوناگونی نیز کسب کرده بودند. بالاخره نخستین جشنواره دوسالانه بین‌المللی پویانمایی تهران در اسفندماه ۱۳۷۷ توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز و فصل جدیدی در نمایش و ارائه آثار پویانمایی جهان، به‌خصوص ایران شد. تا جایی که امروز و در آستانه دوازدهمین دوره از آن، این جشنواره به‌عنوان یکی از جشنواره‌های صاحب‌نام، با تولیدات شاخص و البته جوان جشنواره‌های پویانمایی در دنیا شناخته می‌شود.

کانون، متولی برگزاری این جشنواره است. جشنواره‌ای که با هدف ایجاد ارتباط با مخاطب و همین‌طور فرصتی برای تبادل تجربه و ارائه آخرین محصولات فعالیت می‌کند. مهدی علی‌اکبرزاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است که پویانمایی در دنیای کنونی نه‌تنها برای کودکان که برای بزرگ‌ترها هم ارزش دارد. شاید ما بزرگ‌ترها علاقه‌مند حس کودکی‌ای هستیم که در بزرگسالی، این فضا به ما می‌دهد. او می‌گوید: ما نسلی هستیم که با ابتدایی‌ترین شکل پویانمایی بزرگ شدیم اما شما با پیشرفته‌ترین شکل پویانمایی روبه‌رو هستید.

آثار پویانمایی داخلی را چگونه ببینیم؟ 
پویانمایی یکی از تاثیرگذارترین ابزارها در تعلیم‌وتربیت است. مگر تعلیم‌وتربیت غیر از این است که ارزش‌ها را به کودکان منتقل و این انتقال را تسهیل کنیم؟ در دنیای کنونی و در نظام‌های بزرگ تعلیم‌وتربیت روی پویانمایی حساب و برنامه‌ریزی می‌شود. این گفته‌های مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. علی‌اکبرزاده درباره این دوره از جشنواره پویانمایی عنوان می‌کند: «ما افتخار داریم در دوازدهمین جشنواره با این دیدگاه که پویانمایی می‌تواند در تعلیم‌وتربیت حرف‌های زیادی داشته باشد، برنامه خود را ارائه دهیم. این حرفه درعین‌حال که یک هنر است، یک صنعت هم هست. در دنیای کنونی می‌شود روی پویانمایی حساب کرد و حتی از منظر اشتغال‌آفرینی وارد بحث و گفت‌وگو درباره آن شد. می‌شود با پویانمایی شغل ایجاد کرد و کارآفرینی آن در کل دنیا جایگاه دارد.»
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امسال در سایت دیجی‌کانون فرصت بارگذاری فیلم‌ها را برای فیلمسازان فراهم کرده‌است. البته این فرصت تنها در اختیار فیلمسازان داخلی است و کانون هنوز بندی در قوانین جشنواره برای اکران فیلمسازان خارجی اضافه نکرده است. همچنین قرار است که از ۱۳۰ کاراکتر فیلم‌های پویانمایی در قالب نمد و ... رونمایی شود و براساس اطلاعاتی که کانون اعلام کرده، همه می‌توانند از این کاراکترها استفاده کنند که در نمایشگاه جانبی جشنواره، از روز هشتم به نمایش درمی‌آیند.
همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز دوازدهم خرداد از ساعت ۹ تا ۱۱ یک سئانس نمایش پویانمایی از برگزیدگان ۲۰ سال گذشته پویانمایی کودک خواهد داشت و همه مراکز کانون، همزمان برای پخش برگزیده‌های ۲۰ سال گذشته وارد عمل می‌شوند.دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 8 تا 12 خردادماه برگزار می‌شود.

زینب مرزوقی - گروه فرهنگ و هنر