اقدامات دیپلماتیک برای آزادسازی اموال ایران در ژاپن

یادداشت

اقدامات دیپلماتیک برای آزادسازی اموال ایران در ژاپن

یکی از ماموریت‌ها دولت سیزدهم انجام اقداماتی برای رفع تحریم‌ها و همچنین پیگیری منابع مالی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف بوده است. ژاپن هم ازجمله کشورهایی است که بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران را در اختیار دارد. دیپلماسی خارجی ما مأمور شده است برای دریافت مطالبات ملت ایران از مجرای حقوق بین‌الملل و همچنین تعاملات دیپلماتیک تلاش کند. 

این کوشش‌ها البته در مورد برخی از کشورها به نتیجه رسیده‌است و ما موفق شدیم برای دریافت مبلغی که در یکی از بانک‌های انگلیس داشتیم اقدامات نتیجه‌بخشی را انجام دهیم. البته دستیابی به این وجوه نقد در قالب عناوین و اشکال مختلف صورت می‌گیرد. 
بخشی از تلاش‌ها به اقداماتی مربوط می‌شود که به حوزه بین‌الملل و پیگیری مجاری حقوقی مشخص در این زمینه برمی‌گردد و این بخش از فعالیت‌ها مربوط به حوزه‌ای در وزارت خارجه است که به کارهای حقوقی می‌پردازد. 
بخش دیگر هم معطوف به اقداماتی است که در حوزه دیپلماسی صورت می‌گیرد. لذا شیوه‌های مختلفی برای پیگیری مطالبات ایران در حوزه‌های دیپلماسی وجود دارد. به‌هرحال کشورهای مختلف در همه جای دنیا منافعی دارند که برخی مواقع برای ایفای حقوق ملت می‌شود اقدام متقابل انجام داد و گاهی هم ممکن است کشور و دولتی در گوشه‌ای از دنیا مساله‌ای داشته باشد و ایران بتواند به آن کشور در حل مسائل کمک کند. 
طبیعی است که نظام بین‌الملل عالم بده‌‌بستان است و کشوری که از سوی ایران مورد کمک واقع‌شده درصدد جبران برمی‌آید. این نوع تعاملات شیوه‌ای است که تاکنون جمهوری اسلامی ایران بااین‌که تحت شدیدترین تحریم‌ها از سوی غرب و به‌ویژه آمریکا بوده برای اداره کشور و تدبیر درست حوزه بین‌الملل به‌کار برده است. بنابراین ما برای حل مشکلات‌مان یا راهی می‌سازیم یا راهی را باز می‌کنیم. 
البته باید گفت که این ابتکار اگرچه هزینه‌هایی را هم در پی دارد اما منافع آن بر هزینه‌ها می‌چربد. طبیعتا دور از عقلانیت هم هست که جزئیات این ابتکارات را تشریح کنیم چراکه بدخواهان ملت که مترصد فرصتی هستند در صورت انتشار این محتوا به تکمیل اطلاعات خود و طراحی پازل اقدام علیه ایران می‌پردازند و ژاپن هم از این قاعده مستثنا نیست. بنابراین دستگاه‌های دیپلماسی کشور برای احقاق حقوق ملت ایران و آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده کشورمان در این کشور از همه توان خود بهره می‌برند. 

محمود عباس‌زاده - سخنگوی کمیسیون امنیت ملی