افزایش توان ترابری کشور با پرواز سیمرغ

دانیال به‌منش، کارشناس صنعت هوایی در گفت‌وگو با «جام‌جم» مطرح کرد:

افزایش توان ترابری کشور با پرواز سیمرغ

جدیدترین دستاورد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با عنوان هواپیمای ایرانی ترابری سیمرغ، هفته گذشته با حضور امیر محمدرضا آشتیانی رونمایی شد. سیمرغ را باید نخستین هواپیمای ترابری نظامی کشور دانست که از ویژگی‌های تازه‌ای به نسبت نمونه پیشین برخوردار است.

یک کارشناس صنعت هوایی معتقد است:«یکی از پیش‌نیازهای هر ارتشی در کشورهای پیشرفته دنیا توانایی بهره‌گیری از ناوگان ترابری برای انتقال تجهیزات، نفرات، امکانات و نیازهای نیروهای مسلح در شرایط جنگ و صلح است. البته این امکانات ترابری می‌تواند برای مواقع امدادیاری و کمک‌رسانی به مردم در شرایط مثل حوادث غیرطبیعی هم مورد استفاده قرار گیرد.» 
دانیال به‌منش در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این‌که کشور ما به دلیل تحریم‌ها دسترسی به ناوگان ترابری یا تجهیزات نظامی را نداشته و اگر هم بوده آنچنان نیازهای کشور را نمی‌توانست تامین کند خاطرنشان کرد: «یکی از مقوله‌های ترابری،‌ ترابری تاکتیکی و ترابری سبک است. هواپیمای ترابری سبک که در حال حاضر در ناوگان نظامی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل هواپیمای فوکر 27 ساخت شرکت فوکر کشور هلند متعلق به نیروی هوایی ارتش و هواپیمای آنتونوف 74 ساخت اوکراین و متعلق به نیروی هوافضای سپاه است.» 
این کارشناس صنعت هوایی اضافه کرد: «سابقه خرید هواپیمای فوکر 27 به قبل از انقلاب برمی‌گردد و این هواپیما تجربه پرواز در طول جنگ داشته و بعد از جنگ هم از ظرفیت‌ آن در حوزه مردم‌یاری استفاده شده‌است. 
با این وصف، سازه این هواپیما به رغم کارهایی که در حوزه ارتقاها، تعمیرات سنگین و باز آماد قسمت‌های متخلف آن صورت گرفته، ناوگان فوکر 27 نیازمند جایگزینی است.» 
وی با بیان این‌که هواپیمای آنتونوف 74 هم بعد از جنگ وارد شده و از وضعیت مشابه برخوردار است، گفت: «هواپیمای سیمرغ نسخه هواپیمای آنتونوف 140 است که در کشور به اسم ایران 140 شناخته می‌شود و دقیقا برای تامین این نیازها طراحی و ساخته شده است.» 
به‌منش با اشاره به این‌که بخش انتهایی هواپیما آنتونوف 140 بدون کمک اوکراینی‌ها از نو طراحی شده است، تصریح کرد: «بنابراین سیمرغ می‌تواند یک جایگزین خوب برای هواپیمای فوکر 27 و آنتونوف74 باشد و از سویی دیگر این امکان را دارد که توان ترابری را افزایش دهد.»
این کارشناس صنعت هوایی با اشاره به ویژگی‌های هواپیمای ترابری سیمرغ عنوان کرد:«علاوه بر طراحی بخش انتهایی هواپیما ، یک در رمپ برای آن ساخته شده تا تجهیزات از بخش انتهایی وارد و خارج شود. همچنین سیمرغ می‌تواند پالت‌های بار را با خود حمل کند.» 
وی در توضیح این ویژگی گفت: «فرآیند هواپیمای ترابری به این صورت است که بار ریزی تاکتیکی است که اصطلاحا به آن ایر دراپ می‌گویند. به این معنا که می‌تواند بار را در ارتقاع رها کند و به طور معمول این ظرفیت مورد استفاده نیروهای هوابرد است.» 

ویژگی‌های هواپیمای سیمرغ
به‌منش تاکید کرد: «محدودیت حمل بار در هواپیمای سیمرغ حدود شش تن است و طبعا تا همین اندازه می‌تواند بار ریزی را انجام دهد. همچنین دو در، در طرفین هواپیما برای پرش چتربازها طراحی شده است. این هواپیما علاوه بر عملیات ترابری نظامی می‌تواند به عنوان آمبولانس هوایی در شرایط حساس مورد استفاده قرار گیرد.» 
وی با بیان این‌که سرعت هواپیمای سیمرغ، 530 کیلومتر در ساعت است، گفت: «مسافتی که این هواپیما برای برخاستن یا تیک آف نیاز دارد 1450 متر و برای فرود آمدن 900 متر است و تقریبا می‌تواند تا برد 3900 کیلومتر دستیابی داشته باشد و به همین دلیل این امکان را دارد که به راحتی عملیات ترابری انجام دهد.»
وی در عین حال خاطرنشان کرد این هواپیما فعلا در مرحله رونمایی است و باید تست‌های پروازی آن انجام شود و همچنان باید برای افزایش کیفیت هواپیمای سیمرغ تلاش کرد.