برنامه افزایش حجم تجارت ایران و عمان

یادداشت

برنامه افزایش حجم تجارت ایران و عمان

سفر رئیس‌جمهور به عمان از آن حیث دارای اهمیت دوچندان است که عمان یک شریک تجاری مهم برای ایران محسوب می‌شود. حجم تجارت ایران و عمان در سال گذشته حدود یک میلیارد و 350 میلیون دلار بوده که از این میزان رقمی بالغ بر 720 میلیون دلار مربوط به صادرات جمهوری اسلامی ایران به این کشور بوده‌است.

در برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مقرر شده‌است با افزایش روابط تجاری میان دو کشور، این رقم در یک دوره پنج‌ساله به دو برابر برسد. علاوه بر توسعه روابط تجاری در کنار این برنامه‌ریزی، توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های جدیدی مانند صادرات خدمات فنی و مهندسی، صادرات مجدد، ترانزیت، سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های انرژی و گردشگری در دستور کار دو کشور قرار گرفته‌است. البته لازمه توسعه این همکاری‌ها در هریک از حوزه‌های مذکور، اجرای برنامه‌ها و اقدامات پیش‌بینی شده‌است.  در این سفر حدود 10 سند همکاری بین دو طرف در زمینه‌های مختلف همکاری به امضا می‌رسد که سبب سهولت اجرای برنامه‌های توسعه روابط تجاری خواهدشد. به عنوان نمونه برنامه‌های توسعه روابط تجاری با کشور عمان حول سه برنامه کلی در دستور قرار گرفته‌است: نخست، توسعه زیرساخت‌های تجاری 
از جمله در زمینه حمل و نقل، مسائل بانکی، حل مشکلات گمرکی و استاندارد . دوم، افزایش رویدادهای تجاری مشترک مانند همکاری‌های نمایشگاهی، تبادل هیات‌های تجاری و برگزاری همایش‌های تجاری. سوم، حمایت از بخش خصوصی کشورمان به ویژه در زمینه شناخت بازار، تحقیقات، بازاریابی از طریق حمایت از تاسیس مراکز و دفاتر تجاری و همچنین نمایندگی و ثبت شرکت در کشور عمان. بنابراین به طور کلی ظرفیت افزایش دو برابری توسعه روابط تجاری بین دو کشور در یک دوره پنج‌ساله وجود دارد.

فرزاد پیلتن - مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران