قاتلان اهلی

قاتلان اهلی

خیلی به چهره ملوس گربه‌های خانگی دل نبندید. درست است که این حیوان اهلی یکی از محبوب‌ترین حیوانات خانگی در جهان است اما باید بدانیم گربه‌ها ـ حتی از نوع خانگی‌شان ـ یکی از بهترین شکارگران در دنیای پستانداران هستند، آنقدر که به گفته کارشناسان حیات‌وحش تا 70 درصد از شکارهای آنها با موفقیت به سرانجام می‌رسد اما این ویژگی غریزی در رابطه با گربه‌های اهلی و خانگی هم مصداق دارد آنقدر که حالا این ویژگی باعث مرگ بسیاری از حیوانات از‌جمله پرندگان شده‌است.

در یک فقره نمونه آماری گفته شده‌است که گربه‌های اهلی فقط در بریتانیا هر ساله مسؤول مرگ ۲۷۰ میلیون حیوان وحشی هستند! برای این تحقیق، محققان مقدار طعمه‌ای را که 79 گربه خانگی در سراسر «برکشایر و همپشایر» زندگی می‌کردند، ردیابی کردند و میزان شکار گربه‌ها را در مناطق شهری و حومه شهر مقایسه کردند؛ این مطالعه نشان داد که گربه‌هایی که در نزدیکی مناطق طبیعی زندگی می‌کنند، بیش از دو برابر مناطق شهری حیوانات را می‌کشند. کارشناسان می‌گویند که گربه خانگی «یک شکارچی با اهمیت جهانی است.»
 آنها پیشنهاد می‌کنند که دسترسی گربه‌ها در مناطقی که گونه‌های مهم حیات‌وحش یافت می‌شوند، باید محدود شود. محققان تخمین می‌زنند که گربه‌های خانگی‌ای که در مرز مناطق طبیعی زندگی می‌کنند، هر ساله مسؤول حدود 34 مرگ هستند؛ از طرف دیگر گربه‌های حومه شهر نیز به‌طور متوسط 15 حیوان را در یک سال می‌کشند. کارشناسان دریافتند که گربه‌های شهری و حومه شهر تعداد مساوی از پرندگان را می‌کشند اما گربه‌هایی که در نزدیکی شهرها زندگی می‌کنند، پستانداران بیشتری را شکار می‌کنند؛ خرگوش‌ها، موش‌ها، خفاش‌ها، جوجه‌تیغی‌ها و سنجاب‌ها از‌جمله گونه‌هایی هستند که توسط گربه‌ها کشته می‌شوند. آن‌طور که تارا پیری، نویسنده اصلی این مطالعه گفته، گربه‌های خانگی خیلی بیشتر از کشتن به حیات‌وحش آسیب می‌رسانند؛ حضور گربه‌ها می‌تواند باعث شود که حیات‌وحش رفتار خود را تغییر دهد، مثلا کاهش تغذیه یا دوری از لانه‌ای که آن حیوان را در معرض دید گربه قرار می‌دهد از‌جمله این تغییر رفتارها است.