بازگشت کسب وکارها در پساکرونا

بازگشت کسب وکارها در پساکرونا

یکی از نشانگرهای افزایش یا کاهش هزینه‌ها در اقتصاد، «شاخص مدیران خرید» است. این شاخص در بسیاری از کشورها به‌عنوان معیار سنجش کارایی بخش‌های مولد و سنجش کیفیت ارتباط آنها با اقتصاد استفاده می‌شود. اتاق بازرگانی ایران ارزیابی کرده این شاخص در اردیبهشت‌ به 56.17واحد رسیده است.

با توجه به ارزیابی اتاق، این میزان برای شاخص مدیران خرید، بیشترین در دوره 32 ماهه اخیر است. علت این افزایش، بازگشت کسب و کارها پس از دوران شیوع کرونا در سال‌های 98و 99 و 1400 اعلام شده است.بنابراین بازگشت کسب و کارها به‌عنوان خبر خوش با چالش مشکلات اقتصادی به‌عنوان خبر بد مواجه شده است. بر اساس گزارش اتاق بازرگانی، میزان فعالیت‌های کسب وکارها از 58 واحد در اسفند 1400 به 61 واحد در اردیبهشت 1401 افزایش یافته است. با این حال میزان سفارش مشتریان جدید از 55.44 واحد به 55.19 واحد کاهش یافته است.کم شدن سفارش‌های جدید ناشی از کاهش تقاضا در نیمه بهار سال جاری است که می‌تواند متأثر از افزایش 3.8درصدی تورم نقطه‌ای در اردیبهشت باشد. در همین حال سرعت انجام و تحویل سفارش در همین مدت از 59واحد به 58 واحد کاهش یافته است.شاخص مدیران خرید اردیبهشت نشان می‌دهد با وجود این‌که شاهد افزایش استخدام‌ها بودیم، همین کسب و کارها ذخیره مواد اولیه خود را کاهش داده‌اند؛ به‌طوری که از 54 واحد در اسفند 1400 به 45 واحد در اردیبهشت رسیده است. این کاهش می‌تواند با افزایش قیمت مواد اولیه
مرتبط باشد.بر این اساس، قیمت خرید مواد اولیه بر اساس شاخص‌های وزنی مدنظر اتاق بازرگانی، 14واحد در فاصله دو ماهه اسفند تا اردیبهشت کاهش یافته است. از طرفی میزان موجودی محصول در انبار، یک واحد کاهش یافته است. میزان صادرات کالا هم در شرایطی چهار واحد کاهش یافته که قیمت محصولات تولید شده از سوی کسب‌وکارها،  12واحد افزایش یافته است.

پیام عابدی -  گروه اقتصاد