دستپخت من و مامان

دستپخت من و مامان

برنامه‌های آشپزی و مسابقات از قالب‌های جذاب برنامه‌سازی است. وقتی نگاه برنامه‌ساز در این زمینه متفاوت می‌شود، به جذابیت کار می‌افزاید. یکی از برنامه‌های جالب و دیدنی شبکه 5 مسابقه «آشپزی با مامان» به تهیه‌کنندگی علیرضا سلطانی است که سری جدید آن همچنان روی آنتن این شبکه می‌رود. 

پخش سری اول این برنامه سال گذشته با اجرای الهه پرسون آغاز شد و در آن پسرها و دخترها به همراه مادرشان در یک چالش آشپزی شرکت می‌کردند که فضای مفرحی برای مخاطبان ایجاد می‌شد. اما در سری بعد فریبا باقری سکاندار برنامه شد و در ایام نوروز هم برنامه سر و شکل جذاب‌تری به خود گرفت. 
از این نظر که چهره‌های آشنای عرصه هنر و ورزش همراه مادران‌شان در این چالش جذاب شرکت کرده و در نهایت هم از جملات محبت‌آمیزی برای دستبوسی مادر استفاده می‌کردند که کار با ارزشی برای ارج نهادن به مقام مادر است. جالب تر این‌که این برنامه داوری هم دارد به نام ملاحت کامیار که شیوه داوری‌اش با سایر داورهای برنامه‌های آشپزی کاملا متفاوت است. او در اجرا از طنز و کمدی هم بهره می‌گیرد و با شوخی‌هایی که با شرکت‌کننده‌ها دارد، فضای برنامه را جذابت‌ترو شیرین‌تر می‌کند. 
یکی از نقاط قوت این برنامه همین حضور مادرها در کنار فرزندان است. همین که مادر و فرزند در یک قاب قرار می‌گیرند و کنار هم در رقابتی جذاب شرکت می‌کنند و فرزند به پشتیبانی مادر و با کمک و راهنمایی‌های او چالش خوشمزه‌ای را پشت سر می‌گذارد، برنامه را دیدنی کرده است. 
شاید در طول زندگی کمتر این فرصت پیش بیاید که هر کدام از ما همراه مادران‌مان بتوانیم پا به پای هم در یک رقابت شرکت کنیم؛ آن هم یک برنامه تلویزیونی. اما شبکه 5 این فرصت را در اختیار همه فرزندان و مادران قرار داده تا فارغ از دغدغه‌های روزمره زندگی امروزی، ساعاتی را کنار مادر بگذرانیم. 
اما نکته جالب و شیرین بعدی این برنامه تیتراژ آن است که اسامی عوامل برنامه با نام مادران‌شان به کار برده می‌شود. چون محوریت این برنامه مادر است و کار متفاوت و جذابی است. 
نکته دیگر این‌که در این رقابت خانوادگی مادرها و فرزندانشان باید با مواد اولیه‌ای که در اختیارشان قرار می‌گیرد، آشپزی کنند و همین ایجاد خلاقیت می‌کند. ضمن این‌که بیننده با غذاهای اقوام مختلف نیز آشنا می‌شود و از این نظر هم «آشپزی با مامان» می‌تواند اتفاق خوبی در رسانه ملی باشد. 
گرچه این برنامه هم ممکن است نقاط ضعفی داشته باشد، اما با همین بضاعت توانسته جای خودش را بین مخاطبان باز کند. می‌توان گفت «آشپزی با مامان» بهانه‌اش آشپزی است، ولی ماموریت و رسالت آن پرداختن به ارتباطات انسانی و جایگاه مادر است. ازاین رو یکی از برنامه‌های سرگرم کننده و در عین حال خوش‌ساخت و پرمحتوا همین برنامه است که پیشنهاد می‌کنیم حتما بیننده آن باشید.

زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه