قتل 2مرد و یک زن

قتل 2مرد و یک زن

نزاع مسلحانه با استفاده از سلاح گرم این بار هم جان عده‌ای را گرفت و باعث زخمی شدن تعداد دیگری شد. در این نزاع که صبح روز جمعه در منطقه داربید سرکشتی دلفان لرستان و به علت ورود تعدادی دام اهلی برای چریدن رخ داد، باعث مرگ دو مرد و یک زن و همین‌طور زخمی شدن چند نفر دیگر از اهالی دو روستا شد که تحقیقات پلیس برای یافتن عاملان متواری این نزاع مسلحانه ادامه دارد.

همه چیز از غروب روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد که برخی اهالی روستای سرکشتی، دام‌های خود را برای چرا به منطقه داربید بردند. زمین‌های‌کشاورزی‌که دام‌ها در آن شروع به چریدن‌کردند، متعلق به اهالی روستای سفیدخانی بود و چریدن دام‌ها در زمین‌ها باعث شد تا سفیدخانی‌ها به سرکشتی‌ها اعتراض‌کنند.
  قتل زن 40 ساله
یکی از اهالی روستای سرکشتی که مایل به افشای نامش نیست، درباره جزئیات این نزاع مسلحانه به خبرنگار جام‌جم گفت: «من با هر دو طایفه سفیدخانی‌ها و سرکشتی‌ها دوست و رفیق هستم. روز پنجشنبه، وقتی گاوها و گوسفندها وارد زمین سفیدخانی‌ها شدند، سفیدخانی‌ها به سرکشتی‌ها گفتند الان خشکسالی است، ما برای زمین‌های‌مان خیلی زحمت کشیده‌ایم و به جو وکاه‌مان نیاز داریم، درست نیست حیوانات شما در منطقه ما چرا کنند. سرکشتی‌ها هم پس از عذرخواهی گفتند درست می‌گویید، پولش را به شما می‌دهیم. خلاصه قبول می‌کنند و غائله آن روز تمام می‌شود. ماجرا به گوش برخی جوانان روستای سرکشتی می‌رسد و آنها هم از روی غرور جوانی و نادانی می‌گویند سفیدخانی‌ها حق نداشته‌اند به ما این‌طور بگویند و شاخ و شانه می‌کشند. روز جمعه دوباره سرکشتی‌ها دام‌های خود را به زمین کشاورزی سفیدخانی‌ها بردند که این بار با هم درگیر شدند.
سرکشتی‌ها ابتدا چند سنگ به سمت سفیدخانی‌ها پرتاب‌کردند که باعث زخمی و خون‌آلود شدن آنها شد. سفیدخانی‌ها همان حوالی یک سیاه‌چادر داشتند که بعضی اعضای خانواده خود را همراه‌شان آورده بودند. پس از شروع درگیری، یک خانم 40ساله به نام زینب که اهل روستای سفیدخانی بود، نگران پدر یا برادرش شد و به طرف محل درگیری رفت که 500متر با سیاه‌چادر آنان فاصله داشت. وقتی رسید، شروع به اعتراض‌کرد که یکی از سرکشتی‌ها، گلوله‌ای به سر او شلیک کرد و آن زن درجا کشته شد.
با قتل زن 40ساله، سفیدخانی‌ها و سرکشتی‌ها برای هم سنگر بستند و سفیدخانی‌ها به تلافی مرگ آن زن، دو مرد از اهالی روستای سرکشتی به نام‌های صفدر و جعفر را با گلوله کشتند. خبر این درگیری خیلی زود به اهالی روستا و نیروی انتظامی رسید و تا ماموران بیایند، سرکشتی‌ها در سنگرشان بودند. تا جایی‌که اطلاع دارم، از سرکشتی‌ها سه نفر و از سفیدخانی‌ها هم سه نفر زخمی شدند. دو مرد کشته‌شده رفیق صمیمی من بودند، بین 31 تا 34 سال داشتند. پس از درگیری، نیروی انتظامی سیاه‌چادرهای سرکشتی‌ها و سفیدخانی‌ها را جمع‌کرد. الان هم ریش‌سفیدها و بزرگان محل جمع شده‌اند تا با گفت‌وگو، قانون و پلیس مشکل را حل کرده، جلوی درگیری بیشتر و انتقام را بگیرند.»
 دستگیری عاملان نزاع مسلحانه در دلفان
سرهنگ فضل‌ا... منصوری، فرمانده انتظامی دلفان در تشریح این خبر گفت: «با اعلام مرکز 110 مبنی بر درگیری مسلحانه در منطقه عشایری سرکشتی داربید این شهرستان، بلافاصله تیم‌هایی از یگان امداد، پلیس‌های تخصصی و پاسگاه انتظامی محل به سرپرستی فرماندهی انتظامی دلفان در محل حاضر شدند. پس از تحقیقات مشخص شد دو خانواده عشایری به علت اختلاف بر سر چرای دام، به‌صورت مسلحانه با یکدیگر درگیر و متاسفانه سه نفر از طرفین درگیری شامل یک زن و دو مرد به قتل رسیده‌اند، همین‌طور سه نفر دیگر از ناحیه پا به‌وسیله سلاح گرم مجروح و 60راس گوسفند نیز تلف شده‌اند. شش نفر از عاملان متواری این نزاع طی چند عملیات دستگیر شدند و دو قبضه سلاح جنگی کلاش و یک قبضه سلاح شکاری از آنان‌کشف شد. برخی افراد به‌جای تمکین به قانون، با اقدام خودسرانه دست به اقدامات خشونت‌آمیز می‌زنند که باعث بروز حوادث تلخ می‌شود. خط قرمز پلیس و دستگاه قضا، امنیت و آسایش مردم است و هرکس آن را خدشه‌دارکند با برخورد سخت و قاطعانه پلیس و دستگاه قضایی مواجه خواهد شد.»

لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث