آغاز مطالعه جدی ناسا درباره مشاهده یوفوها

آغاز مطالعه جدی ناسا درباره مشاهده یوفوها

ناسا اعلام کرده است در حال تامین بودجه پژوهش مستقلی برای توضیح یوفوها (UFO) یا همان اشیای پرنده ناشناس یا پدیده‌های هوایی ناشناس (UAPS) است تا از دیدگاه علمی آنها را توضیح دهد. انتظار می‌رود این مطالعه اواخر سال جاری آغاز شود و حدود 9 ماه طول بکشد. گفته می‌شود تیمی متشکل از کارشناسان علمی، هوانوردی و داده‌ها به رهبری دیوید اسپرگل، اخترفیزیکدان و رئیس بنیاد سیمونز برای پیشرفت تحقیقات علمی در این پژوهش مشارکت خواهند داشت.

توماس زوربوخن، معاون مدیر علوم مقر ناسا در واشنگتن، در بیانیه‌ای گفت: «ناسا معتقد است ابزارهای کشف علمی قدرتمند هستند و در اینجا نیز کاربرد دارند. ما به طیف وسیعی از مشاهدات زمین از فضا دسترسی داریم و این منبع حیات تحقیقات علمی است. ما ابزار و تیمی داریم که می‌تواند در بهبود درک ناشناخته‌ها به ما کمک کند. این دقیقا تعریف علم است. این کاری است که ما انجام می‌دهیم.»
خبر خوب این‌که به لطف سیاست ناسا در مورد شفافیت، قرار است تمام اطلاعات فاش شده در جریان این مطالعه برای اطلاع عموم منتشر شود. دانیل ایوانز، دستیار معاون پژوهشی در اداره ماموریت علمی ناسا، افزود: «با توجه به اصول باز بودن، شفافیت و یکپارچگی علمی ناسا، این گزارش در دسترس عموم خواهد بود. ما این تعهد را جدی می‌گیریم و امکان دیدن یا مطالعه نتایج آن را در دسترس همه قرار می‌دهیم.»
مشاهده پدیده‌های هوایی ناشناس که روزگاری مورد توجه بلاگرها و نظریه‌پردازان توطئه بود، حالا پس از مشاهده تعدادی از نمونه‌های جالب از جالب نظامیان ارتش ایالات متحده که علنی شده‌اند به موضوعی داغ تبدیل شده است.
تهدید  امنیت ملی مهم‌ترین علتی است که مقامات ایالات متحده می‌گویند سبب شده مشاهده پدیده‌های هوایی ناشناس را جدی بگیرند. ممکن است برخی از گزارش‌های مشاهده پدیده‌های هوایی ناشناس مربوط به مشاهده پرواز هواپیماهای یک دشمن خارجی مانند روسیه یا چین باشد. مطالعه جدید ناسا بررسی این موضوع است و آن را از نزدیک بررسی خواهد کرد. با این حال به نظر می‌رسد ناسا نیز احتمالات مختلف را در نظر می‌گیرد و ممکن است چند توضیح مختلف برای مشاهده پدیده‌های هوایی ناشناس را در نظر بگیرد. 
دکتر زوربوخن پنجشنبه 20خرداد 1401 در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «پدیده‌های هوایی ناشناس در جو به دلایل زیادی مورد توجه هستند. صادقانه بگویم، فکر می‌کنم نادانسته‌های جدیدی وجود دارد که باید کشف شود.» او افزود: « در بسیاری از اوقات چیزی که تقریبا جادویی به نظر می‌رسید، یک اثر علمی جدید بوده است.»
احتمالا می‌پرسید آیا موضوع جست‌وجوی حیات هوشمند حیات فرازمینی نیز در احتمالات ناسا مد نظر قرار خواهد گرفت؟ این موضوع اصلا دور از ذهن نیست. دکتر زوربوخن توضیح داد: ناسا در حال جمع‌آوری نشانه‌هایی از به اصطلاح «امضای تکنو» است؛ نشانه‌هایی از فناوری مصنوعی در رصدهای نجومی که ممکن است مرتبط با هوشمندان احتمالی فرازمینی باشد. این نشان می‌دهد ناسا با وجود بعید بودن کماکان احتمال مواجهه با فناوری هوشمند فرازمینی را در حین انجام این پژوهش در نظر خواهد گرفت.
او توضیح داد: «ما [ناسا] در طول سال‌ها و حتی دهه‌های گذشته علاقه خود را به مساله کلی یافتن حیات در جای دیگر و یافتن حیات هوشمند در جای دیگر با استفاده از ابزارهای علم نشان داده‌ایم.» وی افزود: «اگر کسی از من بپرسد که آیا شواهد انکارناپذیری برای زندگی هوشمند در اینجا در یکی از این پدیده‌ها وجود دارد، من به عنوان یک فرد علمی کاملا قابل قبول، پاسخ خواهم داد: نمی‌دانم.»

کاظم کوکرم - دبیر گروه  دانش