رابطه عجیب کابوس با پارکینسون

نتایج پژوهش‌های جدید محققان نشان داد

رابطه عجیب کابوس با پارکینسون

پارکینسون، نوعی اختلال پیشرونده سیستم عصبی است که بیشتر ما آن را با مشکلات حرکتی می‎‌شناسیم. علائم گاهی با لرزش‎‌های کوچک دست آغاز می‎‌شود و به مرور اختلالات حرکتی هم به دنبالش بروز می‎کند. یکی از معضلات اصلی کنترل این بیماری تشخیص به موقع آن است و به همین علت محققان حوزه پزشکی سال‌هاست در تلاشند با روش‎‌های مختلفی بتوانند علائم دقیق‌تری از بروز این بیماری را در افراد شناسایی کنند. یکی از علامت‎‌هایی که محققان حدس می‌زدند به این بیماری ارتباط دارد دیدن کابوس‌‎های مکرر است. نتایج پژوهش‌‎های جدید در این باره نشان می‌‎دهد افراد مبتلا به بیماری پارکینسون چهار برابر بیشتر از افراد عادی در معرض کابوس‌‎های تکرارشونده هستند. 

پارکینسون از بیماری‌های مزمن دستگاه عصبی است که در سنین بالا افراد را گرفتار می‌کند. ابیدمی اوتایکو، متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه بیرمنگام و یکی از محققان این پژوهش می‎‌گوید: «تحقیقات کمک می‎‌کند تا روند دقیق‌تری برای تشخیص زودهنگام پارکینسون شناسایی شود اما شاخص‌‎های کمی برای این بررسی داریم و معمولا برای تحلیل این شاخص‎‌ها به آزمایش‎‌های پرهزینه بیمارستانی نیاز داریم. در هر صورت تحقیقات ما می‌‎تواند در شناسایی کابوس‌‎ها و اهمیت دادن به آنها در سنین بالا موثر باشد و باعث شود که افراد بیشتری دنبال مشاوره‎‌های پزشکی باشند.» 
 کابوس و حرکت سریع چشم‌‎ها در خواب
در این پژوهش به طور اختصاصی بررسی شده که آیا کابوس‌‎ها واقعا علامتی از بروز پارکینسون است یا جزو عوارض ناشی از آن به حساب می‌‎آید؟ گروه تحقیقاتی که روی این موضوع کار می‏‌کردند با بررسی عملکرد مغز 3818 مرد سالمند به مدت 12سال متوجه شدند افرادی که کابوس‎‌های مکرر را تجربه می‎‌کنند چهار برابر بیشتر از بقیه هم سن و سال‌های خود در معرض ابتلا به این بیماری هستند. کسانی که مبتلا به این بیماری هستند و کابوس‌‎‏های شبانه برایشان تکرار می‎‌شود هم پنج برابر بیشتر از دیگر بیماران در خطر پیشروی سریع‌‎تر بیماری هستند. روند تحقیقات به این شکل است که افراد مسن بر اساس مضمون خواب‎‌های که می‌‎بینند به گروه‎‌های مجزا تقسیم می‌‎شوند و بعد به طور ویژه مورد تجزیه و تحلیل قرار می‎‌گیرند تا روند شروع علائم فیزیکی مثل لرزش دست، کند شدن حرکات و سفت شدن عضلات‌شان تشخیص داده شود. انتشار نتایج این پژوهش در نشریه‌ای ‌کلینیکال‌مدیسین (EClinicalMedicine) از این حکایت دارد که بعضی از بیماران مبتلا به پارکینسون حتی ده سال پیش از تشخیص بیماری نیز تجربه دیدن خواب‎‌های ناخوشایند را داشته‌‎اند. بیماران مبتلا به پارکینسون معمولا در خواب دچار حرکات سریع چشم هستند و این به‌عنوان یک ویژگی فیزیکی در حین بررسی‎‌های پزشکی قابل تشخیص است. محققان این پژوهش بر این باورند که هنوز تحقیقات زیادی لازم است تا با اندازه‎‌گیری فعالیت مغز در زمانی که بیمار در حال دیدن کابوس است بشود درباره وضعیت کلی بدن او نظر داد و واکنش‌‎های زیستی او را تحلیل کرد. 
پارکینسون با مغز چه می‎‌کند؟
پارکیسنون باعث تخریب تدریجی سلول‎‌های عصبی مغز (نورون‎‌ها) می‎‌شود و به مرور آنها را از بین می‌‎برد. بسیاری از نشانه‌‎های این بیماری هم در اثر همین تخریب سلولی بروز می‌‎کند. سلول‎‌هایی که می‌‎توانند نوعی پیام‌‎رسان شیمیایی به نام دوپامین را در مغز تولید کنند و زمانی که دچار مشکل شوند سطح دوپامین در مغز کاهش یافته و در نهایت باعث فعالیت غیرطبیعی شده و بیمار اینطور احساس می‎‌کند که اختلالی در انجام کارها و حرکت‌دادن اعضای بدن خود دارد. معمولا بیشتر مردم وقتی متوجه پارکینسون می‌‎شوند که علامت‌‎ها بسیار پیشروی کرده و 60تا 80درصد از نورون‎‌های آزادکننده دوپامین را در بخشی از ساقه مغز خود از دست داده‎‌اند.
 کابوس‎‌ها و پارکینسون در مردان بیشتر از زنان است
مردان مبتلا به پارکینسون به‌طور قابل توجهی بیشتر از زنان مبتلا به این بیماری کابوس‎‌های آزاردهنده می‎‌بینند اما علت آن هنوز مشخص نیست. یکی از فرضیه‌هایی که در این باره مطرح می‎‌شود این است که احتمالا کابوس‌‎ها دیرتر از شروع بیماری و از بین رفتن سلول‌‎های عصبی در مردان آشکار می‌‎شود. زنان به طور معمول از اوایل زندگی کابوس می‌‎بینند اما مردان معمولا در سنین بالای 65سال این تجربه‎‌های ناخوشایند برایشان افزایش پیدا می‎‌کند. این احتمال وجود دارد که با بالارفتن سن، مغز مردان بخشی از مغز که احساسات را در طول خواب تنظیم می‎‌کند، تغییر کرده و نتیجه‌‎اش چنین پیامدهایی است. الکتروانسفالوگرافی از روش‌‎هایی است که پژوهشگران از آن برای یافتن این سوالات کمک می‎‌گیرند. باید منتظر بود تا نتایج تازه این پژوهش‌‎ها به ما بگوید علت دقیق این موضوع چیست و چطور می‎‌شود از آن جلوگیری کرد. در این روش، متخصصان مغز و علوم اعصاب فعالیت الکتریکی مغز را از طریق الکترودهایی که روی پوست سر قرار می‎‌گیرند، ثبت و بررسی می‌‎کنند.
روش‎‌های تشخیص فعلی پارکینسون در یک نگاه
بیماری پارکینسون را بر اساس شرح حال و تاریخچه پزشکی، بررسی علائم و نشانه‎‌ها و معاینه بالینی و عصبی تشخیص می‎‌دهند. پزشک ممکن است اسکن SPECT توموگرافی کامپیوتری تک فوتونی را که به آن اسکن انتقال دهنده دوپامین(DAT) می‎‌گویند، پیشنهاد کند و در کنارش از روش‌‎های تصویربرداری مثل سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی، پت اسکن و سونوگرافی هم برای رد کردن سایر اختلالات بهره بگیرد. آنچه مسلم است نیاز به زمان برای تشخیص این بیماری است و نمی‌‎شود پارکینسون را ناگهانی و با گرفتن شرح حال اولیه تشخیص داد. این روند به ملاقات‎‌های منظم با متخصصان مغز و اعصاب آموزش دیده در حوزه اختلالات حرکتی نیاز دارد.

مریم ملی - گروه دانش و سلامت