این فیلم روزی ما شد

این فیلم روزی ما شد

ما از مدت‌ها قبل برای اکران فیلم «بدون قرار قبلی» در دهه کرامت برنامه‌ریزی کرده‌بودیم و نمایش فیلم ما ربطی به ماجرای اخیر جشنواره کن و توهین به ساحت مقدس امام‌رضا(ع) ندارد. چون از برخی رسانه‌های غیررسمی و مخصوصا رسانه‌های خارج‌نشین می‌شنوم اکران بدون قرار قبلی، واکنشی نسبت به اتفاق اخیر است. درحالی‌که ما از خیلی قبل‌تر برنامه‌ریزی اکران این فیلم را داشتیم و چه آن ماجرا در کن می‌افتاد یا نه، ما دوست داشتیم این فیلم را همزمان با دهه کرامت و ولادت حضرت امام‌رضا(ع) اکران کنیم. از قضا خیلی هم دوست داشتیم افتتاحیه فیلم را در مشهد مقدس برگزار کنیم که روز جمعه انجام شد.

باوجود تصورات بیرونی که ما اکران این فیلم در این زمان را چیدمان کرده‌ایم، ابدا چنین چیزی نیست و اگر هم چیدمانی صورت گرفته، خدایی است. چون ما علم غیب نداشتیم که بدانیم چه اتفاقی در کن می‌افتد. با وجود این خوشحالیم فیلمی امام‌رضایی ساخته‌ایم و آن را در این زمان اکران کرده‌ایم و می‌دانیم علقه و ارادت مردم به اهل‌بیت و امام‌رضا(ع) هم نقش مهمی در تماشای این فیلم خواهدداشت.
اما فضای دوقطبی شکل‌گرفته در این ماجرا مورد نظر من نیست و از آن دوری می‌کنم. با این‌که برخی با نگاه تجاری به من می‌گویند این فضای دوقطبی به نفع فیلم خواهدبود، ولی من فارغ از این بحث‌ها فیلمی برای حال خوب جامعه ساخته‌ام.  عرض ادب و ارادت ما به حضرت‌رضا(ع) است و خدا را هزاران مرتبه شکر می‌کنیم که  ساخت این فیلم روزی ما شد. از طرف دیگر بدون قرار قبلی جزو کارهای دلی است و ما این دو سال را به صورت دلی برای این پروژه گذاشتیم. 
با وجود دلی‌بودن این فیلم، کار کردن در این حوزه‌ها در کشور ما به‌مراتب سخت‌تر از این است که مثلا یک فیلم کمدی بسازی، دقیقا برخلاف آنچه همه تصور می‌کنند. یعنی وقتی شما کمدی می‌سازی شاید هیچ‌کدام از رنج‌هایی را که در پروژه‌های دلی تجربه می‌کنی، نداشته‌باشی. خیلی‌ها نمی‌دانند ما با چه مشکلات عدیده‌ای در تولید این فیلم روبه‌رو بودیم. با این حال خدا را شاکرم که این اتفاق خوب برای ما افتاد و توانستیم فیلم را با حمایت فارابی بسازیم. البته ما فیلم را در دو دوره مدیریت فارابی در دولت قبلی و دولت فعلی ساختیم و اختلاف‌نظرهای اولیه در دولت قبلی بعدا جایش را به حمایت خوب دکتر سیدمهدی جوادی در دوره جدید داد و شرایط خیلی برای ما بهتر شد و بدون قرار قبلی به ثمر نشست. الحمدلله که فیلم آبروی همه ما را خرید. همیشه در پروژه‌هایی که کار می‌کنم، می‌گویم ان‌شاءا... پروژه برکت کند. بدون قرار قبلی هم از روز اول برای همه کسانی که به هر نحوی در کار حضور داشتند، برکت کرده و همه هم به بوی حضرت رضا(ع) است که نصیب ما شد.  فکر می‌کنم فیلم ما ارتباط خوبی با مخاطبان خواهدگرفت. البته ارتباط خوب گرفتن و حال بد سینما دو چیز متفاوت است. الان حال سینمای ما خوب نیست و اتفاقات تلخ اخیر هم روی روحیه مردم تاثیر گذاشته و باعث شده سینما جزو اولویت‌های فعلی جامعه نباشد. با این حال بدون قرار قبلی یک فیلم حال‌خوب‌کن است. باتوجه به بازخوردی که در جشنواره فیلم فجر داشتیم، احتمال می‌دهم تماشاگران از دیدن فیلم، رضایت خواهندداشت.

 محمود بابایی - تهیه‌کننده فیلم امام‌رضایی «بدون قرار قبلی»