چهره‌ها

چهره‌ها

شوالیه بی‌رقیب حیات وحش
این‌که تا سال‌های سال، ذهنیت اغلب ما از گونه مستند به مستندهای حیات وحش محدود بود، مدیون حضور استوار و بی‌رقیب دیوید آتن‌برو در این زمینه است. این تعریف به‌ظاهر اغراق‌آمیز در ارتباط با مردی است که معروف است به «شوالیه بی‌رقیب حیات وحش»، هر چند او  روز گذشته، بالاترین نشان شوالیه سلطنتی بریتانیا را دریافت کرد اما چه کسی است که نداند دیوید آتن‌برو به این نشان، اعتبار  بخشیده است. مستندهای دیوید آتن‌برو، نمایش‌های شاخص طبیعت در قاب تلویزیون هستند. هیچ مستندساز و مستند دیگری را نمی‌توانید مشابه او و آثارش بیابید. البته بسیاری سعی کردند در این زمینه به مستندهای آتن‌برو نزدیک شوند اما موفق نبودند. 
دیوید آتن‌برو تاریخدان طبیعی، محقق و مستندساز با مجموعه‌ای گسترده از سریال‌ها، بیننده را به دنیای اسرارآمیز زمین و شگفتی‌های بی‌پایان آن می‌برد. مستند «سیاره ما» معروف‌ترین ساخته اوست که طرفداران طبیعت آتن‌برو را با آن شناختند و در ایران با صدای گرم داوود نماینده، دوبله و شنیده شده است. در طول هشت دهه گذشته، این مستندساز برجسته روی بی‌شمار فیلم، مجموعه تلویزیونی و کتاب کار کرده است و این امکان را برای بینندگان سراسر جهان فراهم آورده که از نزدیک با کمیاب‌ترین موجودات کره زمین آشنا شوند. بنابراین تعجب‌آور نیست که کارهای آتن‌برو چه جدید و چه قدیمی، همچنان مخاطبان سراسر دنیا را مجذوب خود می‌کند.

پایان صهیونیست
صهیونیست‌ها چک اول را خورده و نخورده، افتاده‌اند به اعتراف؛ هر چند برخی کشورهای غربی و عربی قصد ندارند هنوز افول صهیونیست‌ها را باور کنند اما حالا یکی از خود آنها اعتراف کرده رژیم‌اشغالگر قدس رو به فروپاشی است. تامیر پاردو، رئیس پیشین سازمان اطلاعات رژیم‌صهیونیستی که تا همین چند سال پیش هم بر مسند کار قرار داشت به‌تازگی گفت‌وگویی کرده که در آن به آشکاری اعتراف می‌کند این رژیم در مسیر فروپاشی است؛ اعترافی که هر چند به مذاق دیگر صهیونیست‌ها خوش نیامده اما با توجه به انعکاس گسترده آن، به نظر می‌رسد موافقان بسیاری هم دارد. او در گفت‌وگو با روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت با رد این موضوع که ایرانی‌ها یا فلسطینی‌ها بزرگ‌ترین تهدید برای رژیم‌صهیونیستی هستند، گفت بزرگ‌ترین تهدید خود اسرائیل یا اسرائیلی‌ها هستند. او گفته سیستم خودتخریبی که طی سال‌های گذشته در اسرائیل در حال اجرا و افزایش است، بزرگ‌ترین تهدید برای آن است . بسیاری نوشته‌اند پاردو، نخستین مقام صهیونیستی است که چنین اظهاراتی را بر زبان می‌آورد اما سال گذشته، ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق رژیم‌صهیونیستی از نزدیک بودن زمان زوال اسرائیل پیش از هشتادمین سالگرد اعلام موجودیت جعلی‌اش ابراز نگرانی کرده بود. 

اعتماد بازیافته 
پرونده سارقان بانک ملی خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد به سرانجام رسید. سرقتی که بسیاری آن را بزرگ‌ترین سرقت در قرن اخیر خواندند و البته بودند عده‌ای که با افتخار از هوش و ذکاوت بالای سارقان می‌گفتند  اما حضور پلیس به این پرونده و سرعت عمل آنها در دستگیری سارقان در تهران و استانبول به نوعی شمایل سارقان را در اذهان عمومی فروریخت. این نکته میان گفته‌های مسوولان پلیس هم هویدا بود، آنجا که اصرار داشتند سارقان این سرقت چندان هم باهوش نبوده‌اند. در این‌که شکاف‌های امنیتی بسیاری در ارتباط با امنیت بانک‌ها وجود دارد، شکی نیست. آنچه اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد بسیاری از بانک‌ها همچنان مشکلات امنیتی بالایی دارند و حالا پلیس پایتخت هم هشدار داده اگر این مشکلات حل نشود این بانک‌ها از سوی پلیس پلمب خواهند شد. اما رهاورد اصلی حضور به موقع پلیس در دستگیری سارقان نه اندوخته مالباختگان که اعتماد شهروندانی است که این سرقت می‌توانست ضربه جبران‌ناپذیری به آن وارد کند. اعتمادی که ذره ذره به دست می‌آید و چنین اتفاقی می‌توانست این اندوخته را از میان ببرد. اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در سال‌های اخیر تهدیدات بسیاری داشته اما چنین اتفاقی می‌تواند به نوعی ترمیم همین اعتماد عمومی باشد. 

هر خانه یک داروخانه
یخچال هر خانواده ایرانی برابر با خزانه یک داروخانه است. این شوخی اغراق‌آمیز، ردی از یک واقعیت تلخ در خود دارد و آن هم این‌که جامعه ایرانی اساسا علاقه بسیاری به دارو دارد. میزان استفاده آنها از دارو هم به لحاظ میانگین جهانی و استانداردهای معمول، بسیار بالاتر است. استفاده بی‌رویه از دارو در برخی اقلام دارویی می‌تواند به سلامت شهروندان آسیب‌های بسیاری بزند؛ به عنوان مثال مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها در سلامت آنها تاثیرات بدی دارد. در طرف دیگر ماجرا هم داروخانه‌هایی حضور دارند که به‌سهولت بسیاری از داروها را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند بدون آن‌که حتی نسخه‌ای برای بیماران احتمالی تجویز شده باشد. از اینها که بگذریم حالا باید گفته‌های یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم به دلایل دیگر علاقه جامعه ایرانی به دارو اضافه کنیم. او گفته در فرهنگ ما هر چه داروی بیشتری نوشته شود در انظار مردم، پزشک حاذق‌تر است که این فرهنگ اشتباه باید اصلاح شود. یونس پناهی گفته، نسخه پزشکان در دنیا به صورت میانگین، شامل یکی دو قلم داروست اما در ایران در هر برگ نسخه، چهار پنج قلم دارو تجویز می‌شود. 

دریای خزر، می‌ماند!
یکی از وعده‌های پرتکرار دولت پیشین در حوزه محیط‌زیست، در ارتباط با انتقال آب دریای خزر به سمنان بود. وعده‌ای سراسر اشتباه که به نابودی جنگل‌های ثبت جهانی هیرکانی و زیست‌بوم دریای خزر می‌انجامید و بس. نکته تلخ ماجرا این است که این دولت، خودش را محیط‌زیستی‌ترین دولت تاریخ می‌نامید. قصه انتقال آب از حوضه‌های آبریز به باور تمام کارشناسان تنها به از میان رفتن آن حوضه‌ها می‌انجامد. استناد علمی آنها هم این است که هنوز در 100سال اخیر حتی یک تجربه موفق درباره این موضوع به سرانجام نرسیده اما مدام می‌شد در بیان رئیس دولت پیشین، حرف از انتقال آب دریای جنوب به مرکز ایران یا آب دریای خزر به سمنان و حتی انتقال آب دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه را شنید. حالا اما رئیس سازمان محیط‌زیست ایران اعلام کرده پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان منتفی شده است. خبری که می‌تواند همراه خودش کمی امیدواری به دوستداران طبیعت ایران هدیه دهد. معاون رئیس‌جمهور دیروز در نشستی خبری اعلام کرد درباره انتقال آب دریای خزر به سمنان فعلا خبری نیست و منتفی شده، هیچ اتفاقی هم در این زمینه نیفتاده است. وضعیت مدیریت آبی در ایران، معلول سیاست‌های اجرایی چند سال گذشته نیست و نامهربانی ما با این منابع آبی پیشینه‌ای بیشتر از چند سال دارد. اما راهکار حل معضل آب هم نابودی حوضه‌های دیگر آبریز نیست.