از مناقشه حقوق بازنشستگان تا ماجرای برادران لیلا

اولین روز تابستان در حیاط دولت چگونه گذشت؟

از مناقشه حقوق بازنشستگان تا ماجرای برادران لیلا

دیروز هم به رسم چهارشنبه‌ها، برخی از اعضای هیأت وزیران پس از پایان نشست دولت به ریاست رئیسی به جمع خبرنگاران آمدند و درباره مهم‌ترین موضوعات روز به سوالات آنها پاسخ دادند. البته سفر رئیس‌جمهور ترکمنستان به تهران در هفته گذشته باعث شده بود اعضای کابینه به‌جای حضور در حیاط پاستور، همراه رئیس‌جمهور به سعدآباد بروند و علاوه‌بر حضور در مراسم استقبال، تفاهم‌نامه‌های بین دو کشور را نیز امضا کنند. با این‌حال اولین روز تابستان در حیاط دولت با حضور خبرنگاران گرچه خیلی شلوغ نبود اما خبرهای مهمی در آن رد و بدل شد.

 بازار ارز چگونه به آرامش می‌رسد؟
علی صالح‌آبادی جز اولین نفراتی بود که به جمع خبرنگاران آمد؛ رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان این‌که بانک مرکزی از هفته گذشته در تعاملی که با کانون صرافان، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان داشته است به جمع‌بندی رسیده که بازار توافقی عرضه و تقاضای ارز را راه‌اندازی کند، گفت: این می‌تواند بازار را به آرامش و ثبات بیشتر برساند.وی در رابطه با ساماندهی شرایط بازار ارز  اظهار کرد بانک مرکزی از هفته گذشته در تعاملی که با کانون صرافان، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان داشته به جمع‌بندی رسیده که بازار توافقی عرضه و تقاضای ارز را راه‌اندازی کند. صالح‌آبادی گفت: از هفته گذشته امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها فراهم شد؛ زمانی که این امکان در بازار متشکل ارزی باشد، طبعا عمق این بازار افزایش پیدا می‌کند و پیش‌بینی این است که صادرکنندگان متعددی که علاقه‌مند هستند، ارزی وارد این سامانه کنند و با ما هم مذاکراتی داشته‌اند، ارز خود را در این سامانه عرضه کنند و خریداران هم‌ می‌توانند خریداری کنند و قیمت‌ها در این بازار براساس مکانیسم عرضه و تقاضا خواهد بود. لذا با عمقی که این بازار پیدا می‌کند، می‌تواند تقاضاهای واقعی که در سطح بازار وجود دارد را به طور مناسب پوشش دهد و در تعادل و آرامش بازار ارز نقش بسزایی داشته باشد.
 پایان مناقشه پرداخت حقوق بازنشستگان 
مسعود میرکاظمی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره این‌که چه کسی باید درباره حقوق بازنشستگان نظر نهایی را بدهد، تصریح کرد: قوانین می‌گوید هیات دولت باید تصویب کند این کار را هم کرده و هیات تطبیق باید نظر کارشناسی به مجلس بدهد، هرچند بین دولت و مجلس جلسات هماهنگی برگزار خواهد شد و براساس مستندات تصمیم‌گیری می‌شود.وی همچنین درباره وضعیت فروش نفت هم گفت: فروش نفت نسبت به دوره قبل بهتر شده؛ ‌یعنی هم قیمت نفت افزایش داشته و صادرات صعودی بوده، هم مقداری که روی آب بوده، فروخته شده است.
اتصال دستگاه‌های دولتی به پنجره ملی هوشمند، ضروری است
مردم باید بتوانند خدمات خود را بدون مراجعه حضوری دریافت کنند؛‌ این جمله را دیروز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اتصال دستگاه‌های دولتی به پنجره ملی هوشمند گفته و تاکید کرده همه دستگاه‌های اجرایی کشور به این امر مکلف شدند و ما زودتر از موعد آن را راه‌اندازی کردیم که بگوییم این کار، شدنی است.عیسی زارع‌پور گفته است: اکنون ۲۰ دستگاه به این‌ پنجره پیوستند؛ منتها دستگاه اصلی ممکن است شامل هشت نهاد باشد. هرچند دستگاه‌های فرعی هم پای کار آمده‌اند اما از رئیس‌جمهور تا وزرا و سازمان‌های دولتی برای انجام این کار اولویت دارند. 
 «برادران لیلا» مطابق قانون توقیف شد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره توقیف فیلم سینمایی برادران لیلا و ممنوع‌الکار شدن برخی بازیگران این فیلم گفت: مجموعه افرادی که در این تصمیم‌گیری بودند، متفق‌القول بودند که این تخلف صورت گرفته است. محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: همکارانم در سازمان سینمایی بررسی‌های کامل را انجام دادند و اصرارم این بود که مُّر قانون رعایت شود.مجموعه افراد در این تصمیم‌گیری، متفق‌القول بودند که این تخلف صورت گرفته است. 
 پرداخت نقدی یارانه ادامه دارد
سخنگوی دولت هم دیروز تریبون خود را به حیاط پاستور آورد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
علی بهادری‌جهرمی درباره نحوه پرداخت یارانه‌ها تا فراهم شدن زیرساخت کالابرگ الکترونیکی گفت: قانونگذار روش کالابرگ را پیش‌بینی کرده است، دولت هم تلاش می‌کند زیرساخت آن را فراهم کند و تا زمانی که زیر ساخت فراهم نشود، پرداخت یارانه نقدی تداوم خواهد داشت.سخنگوی دولت با تاکید بر این‌که قیمت نان و بنزین تغییر نخواهد کرد، اظهار كرد: بعد از فراهم شدن زیرساخت‌ها، هیچ‌گونه تغییری در قیمت نان اتفاق نمی‌افتد.

مریم عاقلی - گروه سیاسی