موفقیت دستگاه قضا در حوزه اجرای عدالت

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با «جام‌جم» عنوان کرد

موفقیت دستگاه قضا در حوزه اجرای عدالت

مهدی باقری، نماینده زنجان و طارم در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم درباره مهم‌ترین تحولات دوره جدید فعالیت قوه قضاییه گفت: از اول انقلاب تاکنون قوه قضاییه در هر دوره‌ای متناسب با شرایط روز، تحولات مثبتی را به خود دیده و در دوره گذشته و دوران ریاست آقای رئیسی، اتفاقات خوبی در این قوه رخ‌داده و یکی از اقدامات خوبی که در هر دوره صورت‌گرفت حفظ محسنات دوره‌های قبل بود. 

وی با اشاره به تصدی قوه قضاییه از سوی آقای محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: در این دوره، علاوه‌بر حفظ تمامی محسنات ادامه مسیر تحول و خدمت‌رسانی، تحولات جدیدی هم رخ ‌داده است. یکی از این موضوعات ارتباط تنگاتنگ دستگاه قضا با مجلس بوده و از ظرفیت خانه ملت برای تحول قوه قضاییه استفاده شود. طبیعی است در صورت اصلاح، ترمیم قوانین و حذف قانون‌های زائد همچنین ساماندهی نظام حقوقی و قضایی،‌ دستگاه قضایی کارآمدتر خواهد بود.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: ما در هر دوره‌ای شاهد بودیم که کم‌کاری‌ها، ضعف‌ها، نقص‌ها یا ترک فعل‌هایی در دولت باعث می‌شد مفاسدی شکل بگیرد و پرونده‌هایی مهیا شود که هم قوه قضاییه را مشغول به خود کند و هم گرفتارهایی پیش بیاید که دستگاه قضا امکان رفع آن را نداشته باشد چون منشأ این‌گونه مفاسد، دولت بود. با حضور آقای رئیسی به‌عنوان رئیس دولت و تجربه حضورشان در قوه قضاییه با توجه به این‌که ایشان می‌دانستند برای احقاق حق صرفا نمی‌شود از ظرفیت دستگاه قضا استفاده کرد بلکه باید در کانون فساد با آنها برخورد نمود. طبعا وجود چنین رویکردی در دولت، یاری‌رسان قوه قضاییه خواهد بود و کیفیت و کمیت رسیدگی به پرونده‌ها به‌ویژه در حوزه فساد دچار تحول می‌شود.
باقری با بیان این‌که قوه قضاییه با توجه به مأموریت‌ها و رسالت‌ها به جایگاه اصلی خود در قانون اساسی نزدیک شده است خاطرنشان کرد: فهم صحیح رئیس قوه قضاییه از بحث حکمرانی، جایگاه قانون و نقش دستگاه قضا در خدمت‌رسانی به مردم باعث می‌شود این قوه بیش‌ازپیش به وظایف خود در حوزه اجرای عدالت عمل کند. 
وی به موضوع ورود قوه قضاییه به حقوق عامه اشاره کرد و گفت: ما انتظار داریم این دستگاه در بسیاری از مسائل و مشکلات کشور نقش‌آفرین باشد و لزومی ندارد صرفا به‌واسطه بروز مشکل شکایتی ارسال یا دادخواستی تنظیم شود بلکه قوه قضاییه از ظرفیت‌های زیادی براساس تصریح قانون اساسی و سایر قوانین برخوردار است. 
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یکی از محاسن رئیس دستگاه قضا را عزم جدی در حوزه عملیاتی کردن حوزه‌های خدمت‌رسانی دانست و تشریح کرد: بسیاری از فعالیت‌های این قوه در اطلاع‌رسانی‌ها نمود چندانی ندارد اما ما به‌عنوان نمایندگان مجلس وقتی اخبار و تحولات را رصد می‌کنیم درمی‌یابیم فعالیت در این دستگاه بیش از این‌که تبلیغاتی باشد عملیاتی است. 
باقری گفت: همراهی دولت و قوه قضاییه در رعایت حقوق عامه و مقابله با تخلفاتی که در این حوزه رخ می‌دهد از امتیازات این دوره است. 
نماینده زنجان و طارم خودنظارتی را از دیگر ویژگی‌های دوره جدید فعالیت دستگاه قضا خواند و تصریح کرد: اگر بنا بر برخورد با ترک فعل مدیران باشد قوه قضاییه در مرحله اول پیشگام این موضوع است. وقتی مردم متوجه این رویکردها از سوی دستگاه قضا می‌شوند طبیعی است حس اعتماد عمومی نسبت به قوه قضاییه ارتقا پیدا می‌کند.