ویمبلدون در سایه تحریم

شروع هیجان‌انگیزترین گرند اسلم سال در انگلیس

ویمبلدون در سایه تحریم

همه آنهایی که ورزش تنیس را دنبال می‌کنند به خوبی می‌دانند که مسابقات گرند اسلم ویمبلدون با سه گرند اسلم دیگر تفاوت‌هایی دارد که باعث شاخص شدن آن شده است. این‌که ویمبلدون قدیمی‌ترین مسابقات رسمی تنیس است و کلی مقررات و قوانین خاص خودش را دارد موجب شده تا از دیگر مسابقات تنیس متمایز باشد اما مسؤولان این مسابقات امسال کاری کردند تا این تمایز بیش از همیشه به چشم بیاید. آنها اعلام کردند که به دلیل درگیری روسیه و اوکراین، تنیسورهای روس حق حضور در این مسابقات را ندارند. این در حالی است که چنین ممنوعیتی در سه گرنداسلم دیگر اصلا اعمال نشده است. به دلیل همین تصمیم الکساندر زورف و آندره‌ روبلف در بخش مردان و آرینا‌سابالنکا در بخش زنان، سرشناس‌ترین غایبان روس این تورنمنت به حساب می‌آیند. با این حال این مسابقات از روز گذشته شروع شده و دوستداران تنیس قرار است نزدیک به دو هفته از تماشای بازی ستاره‌های این ورزش لذت ببرند.

بعد از قهرمانی در اوپن استرالیا و فرانسه، حالا خیلی‌ها چشم به این دوخته‌اند که آیا رافائل نادال می‌تواند این چرخه را تکمیل کند؟ او حالا 22قهرمانی در گرند اسلم‌ها دارد و خیلی خوشش می‌آید فاصله‌اش با فدرر و جوکوویچ در تعداد قهرمانی‌ها در گرنداسلم را به عدد سه برساند. بعد از قهرمانی حدود یک ماه پیش او در رولان گاروس، حضور نادال در هاله‌ای از ابهام بود اما به نظر می‌رسد روش رادیودرمانی روی پای او موثر بوده چرا که حضورش در ویمبلدون چند روز پیش رسما اعلام شد. از طرف دیگر، نواک جوکوویچ به عنوان قهرمان دوره قبل این بازی‌ها خیلی دوست دارد با موفقیت در این تورنمنت برای هفتمین بار در ویمبلدون به قهرمانی برسد تا از این حیث با رکورد سمپراس برابری کند. البته رکورد این بازی‌ها در دست راجر فدرر با هشت قهرمانی است. طرفداران نوله امیدوارند او بتواند قهرمانی شماره21 خود در گرند اسلم‌ها را در ویمبلدون جشن بگیرد تا فاصله‌اش با نادال زیاد نشود. بدون شک یکی از جذاب‌ترین ستاره‌های امسال هم می‌تواند حضور دوباره اندی ماری انگلیسی باشد. قهرمان دو دوره ویمبلدون بعد از یک مصدومیت طولانی چند وقت پیش به مسابقات حرفه‌ای بازگشت و بازی‌های او در کشورش می‌تواند یکی از جذابیت‌های مسابقات امسال باشد.
در بخش زنان هم حضور سرنا ویلیامز یکی از جذابیت‌های مسابقات امسال است. قهرمان هفت دوره این مسابقات با وایلد کارت وارد ویمبلدون شده است. آخرین بازی او به دور اول بازی‌های سال گذشته ویمبلدون بر می‌گردد که مصدومیت باعث دوری یک ساله‌اش از تمام رقابت‌ها شد. اولین حضور او هفته گذشته بود که در کنار اونس جابر در تور ایتسبورن شرکت کرد. دارنده 23بار قهرمانی در گرند اسلم‌های مختلف در مورد بازگشتش چنین نظری داشت: ویلمبدون یا سرآغاز یک کامبک فوق‌العاده خواهد بود یا وداع من با تنیس حرفه‌ای. البته در بخش زنان، همه نگاه‌ها به سمت ایگا اشویانتک لهستانی است که با قهرمانی در اوپن فرانسه، توانسته در شش تورنمنت متوالی به قهرمانی برسد. او همچنین رکورد 35 برد متوالی را دارد و در صورت اولین پیروزی در بازی‌های امسال، می‌تواند به یک رکورد منحصربه‌فرد برسد. 
 از بین رفتن یک نگرانی 
بعد از آن‌که مسؤولان ویمبلدون اعلام کردند که بازیکنان روس نمی‌توانند در این مسابقات شرکت کنند، اتحادیه جهانی تنیس اعلام کرد در این بازی‌ها هیچ امتیازی در رده‌بندی بازیکنان لحاظ نمی‌شود و رنکینگ دست نخورده باقی می‌ماند. همین مساله این نگرانی را به وجود آورده بود که ممکن است ستاره‌های سرشناس تنیس از حضور در این بازی‌ها منصرف شوند. 
حتی نوامی اوساکا، قهرمان ژاپنی در واکنش به این مساله اعلام کرد که ویملبدون امسال چیزی شبیه به یک نمایش است. با این حال این نگرانی چندان دوام نداشت. طبق اعلام مسؤولان برگزاری ویمبلدون، از 100نفر اول دنیای تنیس در رده‌بندی جهانی در بخش مردان 91 تنیسور و در بخش زنان 83 تنیسور در این تورنمنت بازی می‌کنند.

ماجرای شاهین شکارچی در ویمبلدون 
سال‌ها قبل حضور گاه و بیگاه کبوترها داخل زمین و استفاده از چمن‌های ویمبلدون به معضلی برای برگزار‌کنندگان این مسابقات تبدیل شده بود و حتی اتفاق می‌افتاد که برخی از بازی‌ها به همین دلیل با وقفه رو‌به‌رو شود. اوایل سال 2001 تصمیمی اتخاذ شد که حالا به نقطه قوت این مسابقات تبدیل شده است. یک شاهین تربیت شده به عنوان مسؤول حفاظت این ورزشگاه در مقابل کبوترهای مزاحم انتخاب شد. یک شاهین از نژاد هریس به نام روفوس این مسؤولیت را به عهده گرفت.  نحوه کار و تربیت روفوس نیز در نوع خود کاملا منحصر به‌فرد است. وین دیویس، همسرش دونا و دخترشان ایموجین در طول سال مراقبت‌های ویژه‌ای برای روفوس در نظر می‌گیرند. یک نمونه از اقدامات آنها فراهم کردن حجم مشخصی از غذا برای روفوس است تا این شاهین در حین ماموریت به فکر شکار کبوترها نیفتد. آنها برای این کار در طول روز یک بلدرچین و سه جوجه به روفوس می‌دهند. نکته جالب دیگر در مورد روفوس این‌که این شاهین طوری تربیت شده که به هیچ وجه با کبوترها و دیگر پرندگان اطراف ویمبلدون وارد نبرد و مبارزه نمی‌شود. دیویس می‌گوید طی این مدت روفوس فقط زمانی وارد جنگ شده که دیگر پرندگان آغازکننده این جریان بوده‌اند. روفوس در طول دو هفته مسابقات ویمبلدون، هر روز ساعت 5 صبح گشت‌زنی خود را در اطراف ورزشگاه آغاز کرده و تا قبل از ساعت 9‌صبح و آمدن اولین تماشاچیان، محدوده را امن می‌کند. بازیکنان و تماشاچیان به هیچ وجه روفوس را در طول زمان بازی نمی‌بینند زیرا براساس قوانین، آمدن این شاهین در داخل ورزشگاه در حین مسابقات ممنوع است اما او طی همین چهار ساعت به قدری کارش را خوب انجام می‌دهد که تا ساعت‌ها هیچ پرنده‌ای در آن اطراف دیده نمی‌شود. البته کار روفوس تنها محدود به همین دو هفته نیست و او طی سال دائما در اطراف ویمبلدون گشت می‌زند و از لانه‌گذاری هر کبوتری در آن محدوده جلوگیری می‌کند. تجربه حضور روفوس به قدری خوب بوده که از چند سال قبل شاهین دیگری به نام پولوکس نیز در این کار به او کمک می‌کند.  

حسین خلیلی - گروه ورزش