استعدادپروری، حلقه مفقوده فوتبال ایران

استعدادپروری، حلقه مفقوده فوتبال ایران

حدود یک سال است که طبق عهدی که با خود داشتم اولویت اولم خانواده‌ام‌بوده و تلاش کردم در کنار آنان باشم‌. در طی یک‌سال اتفاقات عجیب و غریب زیادی در مدیریت فوتبال رخ داد.

از برکناری رئیس فدراسیون فوتبال تا برگزارنشدن بازی‌های تدارکاتی، حذف نمایندگان قدرتمند ما از بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا، تصویب اساسنامه جدید، انواع و اقسام درگیری در سطوح بالای مدیریت فدراسیون فوتبال و کلا شاهد بی‌نظمی‌های ریز و درشت در این بازار مکاره بودیم‌.همه مدعیان مدیریت فوتبال هم‌ در عرصه بودند. ولی کدام‌یک از این عزیزان توانستند ریالی برای باشگاه‌شان از محل فروش استعدادهای‌شان درآمد ایجاد کنند، کدام حق آموزش و تمرینات از باشگاه‌های مقابل‌شان دریافت شد، کدام قوانین بین‌المللی در عرصه این بازار مکاره جدید لحاظ می‌شود؟
آیا به همان‌نسبت که دستمزدها افزایش پیدا کرده‌، کیفیت سطوح بازی هم ارتقا یافته‌؟ کدام بازیکن مستعد و جوان وارد مارکت نقل و انتقالات شده؟ اسامی همان اسامی و دیگر هیچ. فکر می‌کنید در طی این دو فصل هیچ بازیکنی شرایطش را نداشت که از محل حق آموزشش فواید بی‌نظیری عاید باشگاه قبلی‌اش شود‌؟ من دور از فوتبال می‌توانم اسامی تعداد زیادی بازیکن را به راحتی مطرح کنم که می‌شد از محل حق آموزش آنان فواید زیادی به دست آورد ولی افسوس که کسی را گوش شنوا نیست در این بازار مکاره بی کش و پیمان. در حالی که در دنیای مدرن فوتبال‌، سن، پست بازی، تعداد بازی‌های فصل قبل، تعداد گل‌های به ثمر رسیده، تعداد حضور در تیم‌های ملی و دقایق حضور بازیکنان؛ مولفه‌ای تاثیر گذار برای قیمت‌گذاری بازیکنان در فصل نقل و انتقالات است در فوتبال ما هیچ استانداری به‌جز سنت‌های پوسیده همیشگی ملاکی برای قیمت گذاری نیست و چه بره‌کشانی است برای کسانی که تومن را هزار تومن می‌فروشند در این بازار گیج بی‌کنترل. چه می‌کنیم با بی‌دانشی خودمان با فوتبالی که مملو از استعداد است؟

سعید آذری - مدیر فوتبال