سردرگمی کاراته ایران برای گرفتن ویزای آمریکا

سردرگمی کاراته ایران برای گرفتن ویزای آمریکا

روابط ورزشی ایران و آمریکا در چهار دهه اخیر همواره فراز ‌و نشیب زیادی داشته‌است. پس از انقلاب هر زمان تماسی بین ورزشکاران دو کشور برقرار شده، رسانه‌ها از آن رویداد، پلی به سیاست زده‌اند. اما دیپلماسی ورزشی تا امروز نتوانسته راه‌حلی برای عبور از بحران دیپلماتیک ایران و آمریکا باشد. گرچه انتظار می‌رفت در سال‌های اخیر با مذاکرات برجام، مناقشه بین دو کشور به نقطه روشنی برسد اما با ناتمام‌ ماندن این پرونده، تنش‌های سیاسی همچنان به قوت خود باقی است. طوری که حتی می‌توان گفت این تنش‌ها در شرایط کنونی شدت بیشتری هم به خود گرفته است. آمریکایی‌ها در حالی پیش از این و با همه اختلاف‌نظرها، ویزای ورزشکاران ایرانی را برای شرکت در مسابقات جهانی صادر می‌کردند که حالا خیلی سرسختانه با این قضیه برخورد می‌کنند. به نظر می‌رسد سایه تحریم‌های اعمال شده این کشور بر ایران، بیشتر از هر زمان دیگری دامن ورزشکاران را گرفته است.

تازه‌ترین تقابل ورزشی ایران و آمریکا مربوط به صادر نکردن روادید مسؤولان فدراسیون کاراته برای حضور در بازی‌های جهانی است. این بازی‌ها قرار است 17و 18تیرماه به میزبانی آمریکا در شهر بیرمنگام ایالت آلاباما برگزار شود. طبق پاسخی که فدراسیون کاراته از سفارت آمریکا در ارمنستان دریافت کرده، این سفارتخانه درخواست سید‌حسن طباطبایی، رئیس فدراسیون و شهرام‌هروی سرمربی تیم‌ملی را برای سفر به بیرمنگام رد کرده است. دلیل تایید نشدن طباطبایی و هروی از قرار به مسائل سیاسی و امنیتی بر‌می‌گردد که یکی از موارد فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.
آن طور که اعلام شده چون شهرام هروی، سرمربی تیم‌ملی کاراته کارت پایان خدمت سربازی خود را از سپاه گرفته و حسن طباطبایی، رئیس فدراسیون کاراته نیز سال‌ها قبل در یکی از نهادهای مشابه فعالیت داشته، نتوانسته‌اند از سفارت آمریکا ویزای سفر را بگیرند. این در حالی است که سفارت آمریکا تا امروز پاسخی در خصوص صدور ویزای سایر اعضای تیم که ورزشکاران هستند (ذبیح‌ا... پورشیب در وزن 84- کیلوگرم، سجاد گنج‌زاده در وزن 84+ کیلوگرم، بهمن عسگری در وزن 75- کیلوگرم، سارا بهمنیار در وزن 55- کیلوگرم و حمیده عباسعلی در وزن 68+ کیلوگرم) به فدراسیون کاراته ایران نداده است.
سفارت آمریکا در شرایطی اخیرا تصمیم گرفته حساسیت زیادی را در خصوص ورود ورزشکاران ایرانی به کشورش اعمال کند که اواخر سال‌گذشته نیز چنین حرکتی را در قبال علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی انجام داد. البته آن موضوع ارتباطی با کارت پایان خدمت علیرضا دبیر نداشت و اظهارات ضد آمریکایی او بود که باعث شــد نتواند به تگزاس برود. دبیر که در دوره حضورش در ورزش قهرمانی، گرین‌کارت آمریکا را داشت پیش از سفر تیم‌ملی کشتی ایران به آمریکا برای برگزاری رقابتی دوستانه در تگزاس، در گفت وگویی تصویری گفت که شعار مرگ بر آمریکا به تنهایی کافی نیســت و باید این مورد را در عمل نشان داد. این صحبت‌های قهرمان المپیک سیدنی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی به خصوص «فاکس نیوز» آمریکا داشت. فاکس نیوز در گزارشی نوشت چرا آمریکا باید به فردی که رسما شعار مرگ بر آمریکا می‌دهد و می‌خواهد فراتر از این شــعار عمل کنــد، ویزا بدهد تا به صورت آزادانه به آمریکا سفر کند. فاکس نیوز در بخش دیگری از گزارش خود به این مورد اشاره کرده که چنین صحبت‌هایی از سوی دبیر در شــرایطی مطرح می‌شود که او گرین‌کارت آمریکا را هم داشته است.
این جنجال رسانه‌ای نهایتا منجر به آن شد که آمریکا از صدور    روادید برای دبیر صرف‌نظر کند و در آخر هم سفر کل تیم‌ملی کشتی آزاد ایران به تورنمنت تگزاس لغو شد. دبیر در آن مقطع اعلام کرد در صورتی که ویزای کل تیم را صادر کنند، راهی آمریکا می‌شوند در غیر این صورت این سفر را لغو خواهد کرد.
فدراسیون کاراته اما در مورد اعزام تیم‌ملی کاراته مردان و زنان ایران به بازی‌های جهانی بیرمنگام موضعی متفاوت با فدراسیون کشتی دارد. مسؤولان فدراسیون کاراته در تلاش هستند که حتی تا لحظه آخر هم مقدمات حضور کاراته‌کاران زن و مرد ایران را در این رویداد معتبر فراهم کنند.
شهرام هروی، سرمربی موفق تیم‌ملی کومیته مردان در این باره به جام‌جم می‌گوید:« متاسفانه من جوابی از سفارت آمریکا نگرفتم. در حال حاضر منتظریم ببینیم ویزای ملی‌پوشان صادر می‌شود یا خیر. تا امروز هیچ بازخوردی از سوی سفارت آمریکا در ارمنستان نداشتیم. امیدواریم این اتفاق بیفتد تا بچه‌ها حداقل بتوانند در این بازی‌ها شرکت کنند.»

سارا گودرزی - گروه ورزش