نجات کارگر از سیلوی گندم

نجات کارگر از سیلوی گندم

عمر کارگر 51ساله یک سیلوی گندم در اطراف شهرستان اقبالیه قزوین به دنیا باقی بود که با وجود گرفتار شدن زیر حجم انبوهی از گندم، از یک‌قدمی مرگ دوباره به زندگی برگشت. بر‌اساس برخی اطلاعات رسیده، این کارگر میانسال به‌دلیل برخی مشکلات ریوی در بیمارستان بستری است.

ساعت 8 صبح روز پنجم تیرماه بود که کارگر 51 ساله سیلوی گندم به روال همیشگی به محل کارش رفت اما حادثه‌ای عجیب در انتظار او بود و ممکن بود به قیمت جانش تمام شود ولی با اقدام به‌موقع مسؤولان شرکت و آتش‌نشانان شهرستانان اقبالیه و قزوین، از مرگ حتمی نجات پیدا کرد. اکبر پرویزی، آتش‌نشان شهرستان اقبالیه که در محل حادثه حضور داشت، درباره این حادثه به خبرنگار جام‌جم‌ گفت: «وضعیت حادثه به‌ نحوی بود که به برخی امکانات نیاز داشتیم و بنابراین موضوع را به آتش‌نشانی قزوین هم اطلاع دادیم. لحظه‌ای که ما به محل حادثه رسیدیم، بخش زیادی از بدن کارگر زیر گندم بود و تنها کتف و قسمتی از سر او بیرون بود اما با این حال گندم‌ها روی سر و صورتش می‌ریخت. دو نفر هم بالای سر مصدوم ایستاده بودند و مسیر ریزش‌گندم‌ها را منحرف می‌کردند تا روی سر کارگر نریزد. همچنین مسؤولان شرکت چیزی شبیه شلنگ آب درون دهان کارگر قرار داده بودند تا نفس بکشد، چون فشار گندم‌ها به حدی بود که مانع از نفس‌کشیدن او می‌شد. پس از انجام اقدامات لازم، ابتدا یکی از دستان او و سپس دست دیگرش را آزاد کردیم. سپس طنابی دور کتفش قرار داده و او را از میان حجم گندم‌ها آزاد کردیم. از شدت ترس و استرس، رنگ کارگر، پریده و قادر به صحبت نبود. اگر مسؤولان شرکت، دستگاه مکنده مارپیچ را خاموش نکرده بودند، احتمال داشت پای کارگر وارد چرخ‌دنده شده و حادثه مرگباری برای او رخ دهد.
اصغر چگینی، مدیر منطقه یک عملیاتی سازمان آتش‌نشانی قزوین نیز به جام‌جم گفت:« این حادثه، ساعت 8 و 25 دقیقه به ما اعلام شد که به سرعت به محل اعزام شدیم. این کارگر به‌دلایل نامشخصی وارد محل حادثه شده بود و به‌دلیل شرایط خاص باتلاق‌مانندی‌که درون گندم‌ها ایجاد شده بود، قادر به حرکت نبود و هرچه تقلا می‌کرد، بیشتر درون گندم‌ها فرومی‌رفت. این کارگر حدود 30 تا 40 دقیقه درون گندم‌ها بود که با اقدام همکاران از محل حادثه خارج شد.»