موج جدید اعتراضات به تبعیض نژادی در آمریکا

به دنبال قتل یک سیاهپوست دیگر صورت گرفت

موج جدید اعتراضات به تبعیض نژادی در آمریکا

اعتراضات در شهر اکرون آمریکا که از چند روز قبل با قتل یک جوان سیاهپوست به دست پلیس شروع شده بود با انتشار تصاویر دوربین‌های موجود روی یونیفرم افسران پلیس حاضر در صحنه، وارد مرحله جدیدی شده و گزارش‌ها و ویدئوهای منتشر شده حاکی از شدت درگیری‌هاست.

براساس گزارش‌ها جیلند واکر، جوان سیاهپوست 25ساله، هدف تیراندازی هشت پلیس قرار گرفت و ۹۰گلوله به سمت وی شلیک شد که 60گلوله از آنها به وی اصابت کرد.
پلیس اکرون پیشتر ادعا کرده‌بود واکر به سمت افسران پلیس حمله کرده و ماموران هم وی را تهدیدی مرگبار دانسته و به او شلیک کرده‌اند. اما ویدئوهای منتشر شده از سوی پلیس هیچ‌گونه نشانه‌ای از تهدید را ثابت نمی‌کند. پلیس اکرون در پی قتل این مرد سیاهپوست در بیانیه‌ای خاطرنشان کرده بود واکر به اعلان افسران مبنی بر توقف توجهی نکرده و پس از تعقیب و گریز سعی داشته با سلاحش به سمت ماموران شیک کند. اما ویدئوهای به‌دست آمده از یونیفرم افسران پلیس حاضر در صحنه قتل نشان می‌دهد واکر مسلح نبوده است.
به گزارش روزنامه انگلیسی دیلی‌میل در ادامه تجمعاتی که در اعتراض به شلیک مرگبار نیروهای پلیس اکرون ایالت اوهایو به جیلند واکر، جوان سیاهپوست آمریکایی در جریان است، نیروهای امنیتی این شهر برای متفرق کردن معترضان که مقابل ساختمان دادگاه تجمع کرده بودند و علیه پلیس شعار می‌دادند، از گاز اشک‌آور استفاده کردند.
بنا بر این گزارش، نیروهای پلیس اکرون اوهایو، موجی از گازهای اشک‌آور را به سمت معترضانی پرتاب کردند که مقابل دادگاه اصلی شهر تجمع کرده بودند.معترضان همچنین با تجمع مقابل ساختمان شهرداری و مراکز پلیس، رفتار نژادپرستانه پلیس علیه آمریکایی‌های آفریقایی تبار را محکوم کردند و خواستار توقف این رفتارها شدند. طبق این گزارش، یک ردیف از سطل زباله‌ها نیز در حال آتش‌سوزی به تصویر کشیده شده است، با این حال به نظر نمی‌رسد خسارت عمده‌ای به اموال در شهر وارد شده باشد.
شهردار شهر اکرون نیز با پیوستن به معترضان به دلیل جنایت صورت گرفته، گفته است که اعتراض مسالمت‌آمیز حق مردم است و ابراز امیدواری کرده این ناآرامی‌ها به خشونت کشیده نشود.
با این حال پلیس محلی در بیانیه‌ای تصریح کرد: «ما معتقدیم تحقیقات مستقل، اقدامات افسران ما از جمله تعداد گلوله‌های شلیک‌شده را توجیه می‌کند. تصمیم برای استقرار نیروهای زیاد و شمار گلوله‌های شلیک شده، با استفاده از پروتکل‌های نیروهای پلیس و آموزش‌های افسران پلیس سازگاری دارد.»
 نگرانی از افزایش اعتراضات
رسانه‌های آمریکایی در پی انتشار ویدئوهایی از صحنه قتل جوان سیاهپوست از نگرانی مقامات ایالتی مبنی بر بالاگرفتن اعتراضات و به خشونت کشیده شدن این راهپیمایی‌ها خبر دادند.
شبکه خبری ای‌بی‌سی‌نیوز در گزارشی با بیان این‌که فرد کشته‌شده توسط ماموران پلیس به‌رغم ادعای پلیس غیرمسلح بوده‌است، نوشت: خانواده جیلند واکر در اعتراض به قتل فرزندشان خواستار پاسخگویی مقامات ایالتی شده‌اند و همزمان اعتراض‌ها در اکرون آغاز شده و معترضان به سمت مقر پلیس شهر راهپیمایی کرده‌اند. 
براساس گزارش‌ها، در سال گذشته میلادی بیش از 1040 نفر آمریکایی به‌دست پلیس هدف گلوله قرار گرفته و کشته شده‌اند. مطابق آمار موجود، اگرچه میان کشته‌شدگان سال گذشته سفیدپوست هم دیده می‌شود اما شمار سیاهپوستان کشته شده به دست پلیس به میزان نامتناسبی بالاست. بنابر آمار رسمی اعلام شده، سیاهپوستان اگرچه کمتر از ۱۳درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند اما بیش از دو برابر سفیدپوستان به‌دست پلیس این کشور به قتل می‌رسند.

تبعیض نژادی در یک نگاه
جیلند واکر، جوان سیاهپوست 25ساله به دلیل نقض قوانین ترافیکی با 90گلوله از سوی پلیس هدف قرار گرفت که 60گلوله به او اصابت کرد و به قتل رسید.
دیلان روف ۲۲ ساله در خرداد سال 94 به روی عبادت کنندگان در یک کلیسای سیاهپوستان آتش گشود و ۹نفر را به قتل رساند. پلیس او را زنده دستگیر کرد. 
پیتون گندرون در اردیبهشت امسال پس از تیراندازی و کشتن ۱۰نفر در یک خواربارفروشی واقع در محله سیاه‌پوستان شهر بوفالو با پلیس درگیر و در نهایت زنده دستگیر شد.
جیمز هولمز در سال 92 به روی ۱۶۰نفر در یک سینما در شهر دنور ایالت کلرادو  آتش گشود که باعث کشته شدن 12نفر و زخمی شدن 70 نفر دیگر شد. پلیس نهایتا او را زنده دستگیر کرد.