تصمیم‌گیری در کاخ سفید اعلام در کی‌یف

تصمیم‌گیری در کاخ سفید اعلام در کی‌یف

مذاکرات کی‌یف و مسکو که از همان روزهای ابتدایی جنگ اوکراین آغاز شده بود پس از چند هفته تعطیل شد و از اواسط فروردین تا کنون، عملا مسیر دیپلماسی مسدود بوده است.

طرف اوکراینی تاکید دارد فقط زمانی به میز مذاکره برخواهد گشت که در یک موقعیت قوی‌تر باشد و دیوید آراخامیا، مذاکره‌کننده ارشد کی‌یف، زمان احتمالی چنین وضعیتی را اواخر آگوست (اوایل شهریور) عنوان کرده است.
چنین موضعی از سوی اوکراین باعث شده روس‌ها، کی‌یف را به توقف مذاکرات صلح متهم کنند و ریشه این ماجرا را هم مواضع تحریک‌آمیز کشورهای غربی بدانند. سرگئی لاوروف چندی قبل در مصاحبه‌ای با اشاره به روند مذاکرات دو کشور گفته بود: در ابتدای مذاکرات به نظر می‌رسید اوکراین پیشنهادی برای حل درگیری ارائه کرده است اما غرب مانع ادامه این روند توسط اوکراینی‌ها شد و آنها موضع خود را سخت‌تر کردند.
وزیر خارجه روسیه، اوکراین را قربانی غرب و یک ابزار برای چانه‌زنی آمریکا و متحدانش دانست و گفت: آنها از اوکراینی‌ها به‌عنوان ابزاری استفاده می‌کنند تا روسیه را مهار یا فرسوده کنند یا در میدان جنگ شکست دهند.
اظهارات جان کربی، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی آمریکا به‌روشنی مواضع لاوروف را تایید می‌کند. وی در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی فاکس نیوز مدعی شد، واشنگتن معتقد است بحث در مورد مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف خیلی زود است، زیرا هیچ یک از طرفین آماده چنین مذاکراتی نیستند.
به گزارش راشا تودی، کربی در پاسخ به این سؤال که آیا جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا باید روسیه و اوکراین را به سمت مذاکرات صلح سوق دهد، گفت: ایالات متحده باید به حمایت از اوکراین ادامه دهد. هدف واشنگتن این است که اطمینان حاصل کند کی‌یف تعیین‌کننده چگونگی پیروزی و شرایط آن باشد.
این مقام آمریکایی با بیان این که نمی‌خواهیم شاهد شکست اوکراین از روسیه باشیم و به همین دلیل به کمک‌ها ادامه می‌دهیم، افزود:« ایالات متحده به تنهایی هفت میلیارد دلار کمک به اوکراین اختصاص داده است.»
چنین اظهاراتی باعث شده روسیه بار دیگر بر موضع قبلی خود مبنی بر ممانعت غرب از حل مشکل اوکراین و روسیه از مسیر مذاکره تاکید کند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در همین زمینه گفت: این ایالات متحده و متحدانش هستند که تداوم جنگ را خواستارند و حتی مانع کی‌یف در فکر کردن به صلح می‌شوند. کرملین معتقد است زمان گفت‌وگو فرا خواهد رسید، زیرا عقل سلیم در نهایت پیروز خواهد شد.

سعید سبحانی - گروه بین‌الملل