نسخه Pdf

بازی برد_برد

فوت و فن های یک گفت‌وگوی درست برای رفتن میخ آهنین در سنگ!

بازی برد_برد

بحث برقراری ارتباط و گفتمان یکی از مسائل خیلی مهم برای همه انسان‌هاست؛ این مهم، برای نوجوانان اهمیت بیشتری دارد. تجربه کم در برقراری ارتباط و ندانستن اصول اولیه آن، می‌تواند برای هر رابطه‌ای مهلک باشد. با تمام تفاسیر بالا، سرویس فوت و فن این هفته تصمیم گرفت به بحث ارتباط گرفتن، ارتباط موثر و صحبت کردن بپردازد. این شما و این هم چند ایده توپ برای یک گفتمان خوب:

فکر کن 
علما و اولیای زیادی ما را به فکر کردن قبل از صحبت کردن امر کرده‌اند. بهتر است به حرف بزرگ‌تر خودمان گوش کنیم و قبل از این‌که هر حرفی را بزنیم، کمی به کلمات آن و عواقب گفته‌های‌مان فکر کنیم. این فکر کردن باعث می‌شود که خطای کمتری داشته باشیم و جریان سر سبز و زبان سرخ تا حدی بپیچد.

خوب گوش کن 
برای این‌که خوب حرف بزنی، باید خوب گوش کنی. بنابراین تمرین کنید شنونده خوبی در یک مکالمه باشید. اگر نتوانید به‌خوبی گوش کنید، نمی‌توانید به‌خوبی در رابطه با مساله مطرح‌شده صحبت کنید، همین باعث می‌شود کل ساختار ارتباطات شما فروبریزد.

چشماشو ببین 
بحث ارتباط چشمی هم از لحاظ پزشکی و هم از لحاظ جامعه‌شناسی و روان‌شناسی، اهمیت بالایی دارد. برقرار نکردن ارتباط چشمی می‌تواند نشان‌دهنده اختلالات متعددی باشد. از طرفی ارتباط مناسب چشمی می‌تواند حس شنیده شدن و مهم بودن را در طرف مقابل القا کند. پس حواس‌تان به چشم‌های‌تان باشد.

نمی‌دونی؟ نگو
در هیچ جای تاریخ این جمله ثبت نشده است «فرد الف به علت ندانستن موضوع ب، بعد از بیان کلمه نمی‌دانم به لقاء‌ا... پیوست» بنابراین بد نیست زمانی که در مورد چیزی اطلاعات کافی ندارید، از این کلمه جادویی استفاده کنید یا اگر نظر شما پرسیده نشد، چیزی در مورد آن نگویید.

بازخورد بده 
تا به‌حال با یک ماست صحبت کرده‌اید؟ حتی اگر حرفی هم زده باشید، بعد از مدتی به علت مشاهده نشدن واکنش از طرف مقابل، خسته شدید و آن را ول کردید. بنابراین شما نباید حین برقراری ارتباط،ماست باشید. «آهان»، «چه جالب»، «درسته» و از این جور تکیه‌کلام‌ها می‌تواند شما را از ماست بودن، نجات دهد و تبدیل به یک دوغ گازدار همراه با نعنای تازه کند.

درست وایسا
قطعا وقتی با یک ماست حرف نمی‌زنید، با یک خمیر هم حرف نمی‌زنید. بنابراین بهتر است حواس‌تان به پوسچر بدن‌تان باشد. اگر ایستاده‌اید، صاف وایستید، با دست‌های خود بازی نکنید و پا به پا نشوید یا اگر نشسته‌اید، مستقیم بشینید و لم ندهید، هی با اجزای صورت خود بازی نکنید و نخوابید! 

کلمات را درست انتخاب کن 
کلمات سنگ بنای برقراری ارتباطات هستند. اگر این سنگ بنا درست انتخاب شود، می‌توانید یک ارتباط بنیادی و درست و حسابی بسازید. برای این‌که بدانید کلمه درست را انتخاب می‌کنید خودتان را در جایگاه فرد مقابل قرار دهید، بهت برخورد؟ اگر بهت برخورده آن کلمه را ببوس و کنار بذار.

احترام بذار 
احترام گذاشتن، مساله مهمی است که شما باید آن را رعایت کنید. اگر حس می‌کنید برقراری ارتباط با کسی باعث می‌شود شما نسبت به او بی‌احترامی کنید یا فرد به شما بی‌احترامی کند، پس اصلا ارتباط برقرار نکنید. کلا خودتان را در موقعیت‌های این شکلی قرار ندهید و سعی کنید از موضع تنش دور باشید.

لبخند بزن 
چقدر دوست دارید با یک آدم اخمو حرف بزنید؟ قطعا خیلی کم... صحبت کردن با یک آدم اخمو و از همه مهم‌تر برقراری یک ارتباط موثر و مناسب می‌تواند بسیار سخت باشد. پس از همین امروز شروع کنید به لبخند زدن. البته یادتان نرود که شما ژکوند نیستید که دائم در حال لبخند زدن باشید. حواس‌تان به محیط، فرد مقابل و موضوع صحبت باشد.

درست شوخی کن 
شوخی کردن می‌تواند یک ارتباط را به‌شدت لذتبخش کند. البته شوخی کردن هم باید درست و مناسب باشد. شوخی‌های کیلویی و بدون توجه به بافت اجتماعی و شخصیتی خودتان و طرف مقابل، می‌تواند ارتباط را خراب کند. کمی حواس‌تان به حرف‌هایی که می‌زنید باشد و به‌خوبی و درست حرف بزنید.

احساسی نشو
برقراری ارتباط با آدمی که احساسات خود را به صورت اغراق‌شده بروز می‌دهد، به‌شدت سخت است. فرد را دائما از این‌که نکند صحبت‌هایش با واکنش شدید احساسی طرف مقابل رو‌به‌رو شود، می‌ترساند و در نهایت ارتباط را مختل می‌کند. پس در خرج کردن احساسات خود حساب و کتاب داشته باشید.

خودت باش
خودت خیلی خوب است. البته این جمله نباید باعث شود که از رشد و توسعه خودت دست برداری اما این را بدان خودت، بهترین فرد برای برقراری ارتباط هستی. پس ادای کسی را در نیاور، حرف‌های کس دیگه‌ای را نزن و یک منِ تمام عیار را به نمایش بگذار.

امیرعلی حبیبی