بودجه محدود برای جشنواره

دبیر جشنواره فیلم شهر خبر داد

بودجه محدود برای جشنواره

جشنواره بین‌المللی فیلم شهر بعد از یک سال وقفه به دلیل شیوع بیماری کرونا، بار دیگر در شهر تهران پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. در این دوره به استناد توضیحات مجید اکبرشاهی، دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم شهر از جعفر دهقان، فاطمه گودرزی، عبدالرضا اکبری، امیرمسعود استادحسین و مهدی وریجی به عنوان هنرمند و فعال شهری تقدیر می‌شود. جشنواره فیلم شهر امسال از 27تا 31تیرماه روزانه 15سئانس نمایش در چهار سالن پردیس سینما گالری ملت دارد و حضور در آن برای عموم آزاد است.

در هشتمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، ۱۸۷۱اثر از ۱۱۲کشور جهان جشنواره ثبت‌نام کردند که این تعداد کشور شامل همه کشورهای عضو اکو نیز می‌شود. پس از بازبینی در نهایت 61 فیلم غیر ایرانی برای رقابت در بخش‌های مختلف بین‌الملل انتخاب شدند. همچنین از سوی هیات انتخاب بخش‌های ملی در مجموع 14فیلم به این فهرست اضافه شد که در نهایت 75فیلم در بخش بین‌الملل با هم رقابت می‌کنند. دبیر جشنواره درباره آثار رسیده به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم شهر می‌گوید: استقبال از جشنواره بسیار خوب و جالب بود. چرا که علاوه بر کیفیت فنی قابل توجه آثار دریافتی، از لحاظ کمی نیز در دریافت آثار نسبت به دوره‌های پیش رشد داشتیم. برای جذب آثار از کشورها، مطابق شیوه‌های استاندارد بین‌المللی اطلاع‌رسانی کردیم و فیلمسازان آثار خود را برای ما فرستادند. همکاران بخش بین‌الملل به عنوان شورای انتخاب بخش بین‌الملل، آثار را بازبینی و انتخاب کردند.  بودجه برگزاری جشنواره‌ها، از مناقشات همیشگی بوده‌ است.
دبیر هشتمین جشنواره فیلم شهر می‌گوید: بخشی از هزینه‌های جشنواره پرداخت شده‌است. بودجه‌ای که پیش از این اعلام کرده‌بودیم 10میلیارد بود و مقرر شد شش میلیارد تومان به ما بدهند اما در نهایت همین را هم ندادند! به نظرم جشنواره با نصف مبلغ مصوب برگزار می‌شود، ما بخش بین‌الملل را خیلی مفصل دیده‌بودیم. داورانی داشتیم که یکی از آنها برنده اسکار بود یا داوری دیگر در نظر گرفته‌بودیم که 50هزار دلار دستمزد می‌خواست، اما در نهایت با حذف مسائلی از این قبیل بودجه را کاهش دادیم.
فیلم‌های انتقادی هم سهمی در این دوره از جشنواره فیلم شهر دارند. اکبرشاهی درباره مسیر ورود  فیلم‌های منتقد به جشنواره توضیح می‌دهد: من حتی کلمه‌ای درباره نوع نگاه به فیلم‌ها با هیات انتخاب صحبت نکردم. بخش زیادی از فیلم‌های انتقادی در جشنواره حضور دارند، اما فیلم‌های امیدوارکننده هم داریم و هیچ محدودیتی قائل نشدیم.
عباس رافعی، عضو هیات انتخاب فیلم‌های سینمایی هم پیرامون فیلم‌های انتقادی حاضر در جشنواره توضیح می‌دهد: تعدادی از  فیلم‌ها به جشنواره فجر داده شده‌بودند اما در آنجا انتخاب نشدند؛ فیلم‌هایی که آینه تمام‌نمای واقعی در مقابل شهر بودند و اتفاقا زشتی‌ها را هم نشان می‌دادند. مثلا در فیلمی شخصی از یک روستا یا شهرستانی به تهران می‌آید و بعد از مدتی به این نتیجه می‌رسد که نمی‌تواند در تهران زندگی کند. به همین دلیل به زادگاهش بازمی‌گردد.

ساناز قنبری - گروه فرهنگ و هنر