جشنواره تئاتر صاحبدلان آغاز شد

جشنواره تئاتر صاحبدلان آغاز شد

افتتاحیه دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان» سه‌شنبه شب 21تیر ساعت ۲۱ با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید زین‌العابدین مشاور وزیر فرهنگ و مدیرعامل بنیاد رودکی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، محمود فرهنگ دبیر دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان و تعدادی از هنرمندان در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

مدیرکل هنرهای نمایشی در این مراسم گفت: امیدوارم در دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان شاهد نمایش‌های ارزشمند و ایمانی باشیم. نگاه ما و نگاه همه هنرمندان این است که در این جشنواره اتفاقات خوبی در حوزه مسائل دینی و اعتقادی بیفتد و باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شود. وی افزود: در بخش نمایشنامه‌نویسی و بین‌الملل نیز امید داریم تا با همت آقای محمود فرهنگ، شاهد تولیدات مطلوب و شرکت گروه‌های ایمانی خوبی از کشورهای مختلف باشیم. از آنجا که گروه‌های بین‌الملل در مباحث زیباشناسی، تکنیکال و اجرا جایگاه و سبک و سیاق ویژه خود را دارا هستند؛ حضور آنها باعث تبادل هنری و فرهنگی خواهد شد.
همچنین محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر صاحبدلان بتواند از تمام کسانی که در جامعه به هنر تئاتر دل باخته‌اند، دلبری کند در مسیر خود موفق خواهد شد وگرنه صاحبدلان یک طرف می‌ماند و جریان تئاتر یک طرف دیگر. همان‌طور که در روز رونمایی از پوستر هم بیان کردم، امیدوارم صاحبدلان از این رویداد به یک روند نمایشی برسد.
او عنوان کرد: وجه مشترک این رویدادها با جریان تئاتر، همان تئاتر به معنی درام و خلق دراماتیک رویداد است. این خلق دراماتیک رویداد اگر در صاحبدلان اتفاق بیفتد، می‌تواند کارایی داشته باشد و برای بقیه جریان تئاتر تأثیرگذار باشد. امیدوارم روند و تاثیر صاحبدلان را در جشنواره تئاتر کودک، جشنواره بین‌المللی فجر و جشنواره آیینی و سنتی ببینیم.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: روند صاحبدلان باید سرچشمه جریان تئاتر کشور شود، چراکه دین یعنی متر و معیار و برای تشخیص خوب و بد. صاحبدلان به عنوان تئاتر دینی باید معیار نشان دهد و اگر بتواند این معیارها را دقیق‌تر به مخاطب ارائه کند، موفق خواهد بود. محمود فرهنگ نیز در این مراسم اعلام کرد که رویداد صاحبدلان از تیرماه آغاز می‌شود و تا دی‌ماه ادامه دارد. به همین دلیل ارائه و ارقام درباره هرکدام از بخش‌ها باید نزدیک به زمان برگزاری آن انجام شود./ فارس