«آقای قاضی» را چه کسی قضاوت می‌کند؟!

«آقای قاضی» را چه کسی قضاوت می‌کند؟!

کارقاضی، بررسی پرونده‌های قضایی، قضاوت و اعلام حکم دربزرگراه انصاف وعدالت است. عدالتخانه ودادگاه، مکان ومحفل شناخت، تشخیص و معرفی حق و باطل و مشکلات و معضلات اجتماعی و خانوادگی و سیاسی است و قاضی، فردی متخصص و کارشناسی متعهد و انسانی وصادق است که معیار فعالیت‌های او قانون و در ایران اسلامی، قوانین الهی و انسانی است.

ازهمین رو مقام قاضی درباورهای دینی و ملی، درجایگاهی مهم و اساسی است و براین رتبه شاخص، خدا محوری، قانون گرایی و انسان دوستی در بطن عدالت خودنمایی می‌کند و در اسلام، برمقام قاضی سالم وعادل وکارشناس و سلامت، بسیارتاکیدشده و اغلب قضات تاریخ ایران و اسلام، از برترین انسان‌های متعهد بوده‌اند.
البته منهای دورانی ازحاکمیت ظلم و استبداد و استثمار که همه چیز و ازجمله قضاوت و قضا و قاضی درخدمت حاکمان و ضدمردم مظلوم بوده‌اند. ازهمین رو، نقش وجایگاه قاضی عادل درایجادجوامع سعادتمند و عدالت‌گستر، بسیارمهم و حیاتی است. اکنون این نقش و سهم درقالب یک مجموعه تلویزیونی به نام «آقای قاضی» قضا و قضاوت را از منظر اطلاع‌رسانی، آگاهی بخشی، آموزش و نمایش مبارزه با فساد و اهمیت عدالتخواهی به میان بینندگان تلویزیون برده تامخاطب با کم‌و‌کیف فعالیت‌ دادگاه‌ها و قضات درجهت ایجاد عدل و انصاف درجامعه آشنا شده و دربرابر هجمه خطاها و گناه‌ها و بی‌قانونی‌های آسیب‌رسانان به مردم و بیت المال و ارزش‌ها و آرمان‌ها بیمه شود و در کنار مدافعان حق و عدالت برای پاک و سالم‌سازی جامعه امروز کشور از سوی انواع خطاکاران وتبهکاران اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وسیاسی قرار گیرد. 
مجموعه خوب نوشته و ساخته شده آقای قاضی، محصول کار یک گروه جوان است که با پژوهش بر مبنای پرونده‌های واقعی، شکل نمایشی و هنری یافته و هنرمندانه ومحتوا محور ارائه می‌شود. جدا از نگارش، کارگردانی، بازی‌ها، مضامین و محتوای قابل تامل این سریال تماشایی، سه نکته لازم به اشاره است: نخست، گرچه اغلب موضوع‌پرونده‌ها وداستان‌های سریال تلخ است و ازپردازش واقع نمای آنها گریزنیست، ولی نباید ازنمایش پررنگی نقش امید درپرداخت وساختار وحتی درطراحی و اجرای نور و دکور که می‌توانند امیدآور باشند، غفلت ورزید. 
دوم، جوادطوسی، قاضی و منتقد باپشتوانه غنی از کارقضاوت وهنری می‌توانست بهترین گزینه برای ایفای نقش قاضی دراین سریال باشد و سوم، آقای قاضی مردم وجامعه را قضاوت می‌کند اماچه کسی او را قضاوت می‌کند؟قاضی باید بداند قاضی حقیقی خداوند است و او انسان‌های قاضی و فعالیت‌های آنها را نظارت وقضاوت خواهدکرد. همچنین مردم هم از زاویه ایجادعدالت، او را قضاوت می‌کنند و سرانجام منتقدان، آقای قاضی را ازنظر محتوا و ساختار هنری، نقد وقضاوت خواهند کرد.

 جبار آذین - منتقد و مدرس