روزهای پس از کنکور

روزهای پس از کنکور

یکی از امتحاناتی که سرنوشت تحصیلی، شغلی و آینده دانش‌آموزان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، کنکور است. دانش‌آموزانی که تلاش بسیار و زمان زیادی را صرف کرده‌اند تا امتحان کنکور خود را سپری کنند، امیدوار هستند پس از امتحان به آرامش برسند و خیال‌شان آسوده شود. یکی از موضوعاتی که پس از کنکور بروز می‌کند، بی‌تفاوتی و خستگی روانی دانش‌آموزان است و با این‌که تصمیم دارند مدتی را استراحت کنند اما احساس سردرگمی دارند و گاها تحت فشار مجدد خانواده‌ها قرار می‌گیرندتا فعالیت هدفمند دیگری را شروع کنند که این موضوع باعث ایجاد ناراحتی و دلخوری بین دانش‌آموز و والدین می‌شود.

عده‌ای از دانش‌آموزان اهمیتی به کنکور نمی‌دهند و نتیجه این امتحان نیز برای آنها شاخص مهمی در انتخاب‌ها و مسیر آینده نیست. بنابراین آنها با بی‌قراری و نگرانی ناشی از کنکور سروکار ندارند. اما آن دسته از دانش‌آموزان که آینده و مسیر زندگی خود را در گرو نتیجه کنکور می‌دانند، همچنان پس از کنکور، درگیر ناآرامی هستند و خانواده‌ها نیز ممکن است به این نگرانی دامن بزنند.
جملات تهدیدی والدین و خط و نشان کشیدن برای نتیجه کنکور یا سرزنش برای برخی روزهایی که دانش‌آموز به هر دلیلی به‌درستی به مطالعه نپرداخته است نیز باعث ایجاد استرس، بی‌قراری و خشم در دانش‌آموز می‌شود و باید توجه داشت که لازم است دانش‌آموز صرف‌نظر از هر تلاشی که داشته، مدتی به فعالیت‌های لذتبخش بپردازد و از طرف والدین خود مورد حمایت روانی قرار بگیرد. بهتر است والدین حتی فرزند خود را برای تلاش مجدد تشویق کنند و به لحاظ روانی به او نزدیک شوند تا دچار افسردگی، استرس یا اضطراب پس از کنکور نشود.
در نظر داشته باشید که رفتار والدین عامل موثری در روحیه دانش‌آموز است و لازم است تا روی کلمات و جملاتی که در مورد فرزند خود به‌کار می‌برید، دقت کنید.

دکتر مهرنوش دارینی - روان‌شناس