سلامت روان مردان

سلامت روان مردان

 جملاتی مثل «مرد که گریه نمی‌کند!» یا «مرد که درباره مشکلاتش صحبت نمی‌کند»  را بارها  شنیده‌ایم.

همه ما فارغ از جنسیت دچار مشکلات مختلف اعم از اضطراب، افسردگی، بیمارهای جسمی و... می‌شویم اما برخلاف برخی تصورات، مردان زمان کمتری را برای امور درمانی و سلامت روان خود اختصاص می‌دهند و مشکلات متعددی را به علت مسائل فرهنگی و فشارهای اجتماعی به دوش می‌کشند. گاهی اوقات به دلیل کلیشه‌های جنسیتی انتظارات نابجا باعث آسیب به آنها می‌شود. غالبا صحبت کردن مردان درباره احساسات (به فرض عبور از فشارها و کلیشه‌های جنسیتی) با واکنش صحیحی از اطرافیان مواجه نمی‌شود، در نتیجه اضطراب و افسردگی فزاینده‌ای را فراهم می‌آورد. 
این در حالی است که بسیاری از مردان تمایلی به صحبت در مورد مسائل عاطفی و هیجانی خود ندارند، زیرا ممکن است این کار را نشانه ضعف بدانند. این موضوع با محصولات فرهنگی و هنری، رسانه‌ها و نوع محتوایی که سریال‌ها و فیلم‌های مختلف القا می‌کنند، تشدید می‌شود. حال آن‌که بروز ندادن احساسات و هیجانات، اضطراب فزاینده‌ای فراهم می‌کند که ممکن است به پرخاشگری بیشتر در مردان منجر و تبعات این پرخاشگری گریبانگیر آنان شود. 
آمارهای مختلف نشان می‌دهد مردان کمتر از زنان عمر می‌کنند و مردان چند برابر زنان بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند. همچنین سوء مصرف مواد و مرگ بر اثر آن در مردان بیشتر از زنان است. لذا مهم است علاوه بر توجه به آسیب‌های روانی و جسمی که دچار آن می‌شویم ،پیشگیری‌های لازم را در این خصوص انجام دهیم. صحبت از احساسات و احساس صمیمیت منجر به کاهش اضطراب و سلامت روان بهتر می‌شود. مردان نیز مانند زنان نیاز به همدلی و شنیده شدن دارند. در کنار همدلی و صحبت درباره  احساسات، استراحت کافی، ورزش منظم و تغذیه مناسب نیز می‌تواند به بهبود وضعیت روان کمک کند. 

سید محسن کلانتر - روان‌شناس بالینی مرکز بهداشت شمال تهران