جبلی: تا مردم را باور نكنیم، مشكلی حل نمی‌شود

اهدای فانوس‌های جشنواره عمار با حضور رئیس رسانه ملی

جبلی: تا مردم را باور نكنیم، مشكلی حل نمی‌شود

مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، جمعه‌شب با تقدیر از برگزیدگان بخش‌های «مستند» و «داستانی» و پاسداشت مسعود جعفری‌جوزانی برگزار شد.
به گزارش جام‌جم؛ مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، جمعه‌شب با معرفی و تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مستند و داستانی و پاسداشت مسعود جعفری‌جوزانی خالق در چشم باد برگزار شد.
هیات داوران جشنواره در بخش مستند؛ نهضت جهانی مستضعفین، لوح افتخار جشنواره را به اثر «داستان فوتبال (رقصنده با گرگ‌ها)» به كارگردانی مهدی افضل‌زاده تقدیم كرد. همچنین در بخش مدافعان حرم نیز لوح افتخار جشنواره به اثر «ژنرال» مهرداد یوسفی و اثر «آقای اصغر اكبر من» به كارگردانی احمد عبدالرحیمی اهدا شد. عبدالرحیمی نیز كه در این مراسم حضور نداشت، جایزه خود را به خانواده شهید پاشاپور تقدیم كرد. فانوس جشنواره نیز به اثر «محاصره ۳۶۰ درجه» به كارگردانی حامد هادیان اهدا شد.
مهرداد یوسفی، كارگردان مستند ژنرال پس از دریافت جایزه خود، در سخنانی كوتاه گفت: «در سالگرد شهادت سردار سلیمانی مسوولان سلیمانیه عراق یادواره‌ای برگزار كردند كه در آن، شخصیت‌های برجسته عراق از جمله افراد شاخص دو طایفه با حضور قریب 5000 نفر حضور داشتند. من جایزه خودم را به مردم كردستان عراق كه خالصانه در یادواره شهید سلیمانی شركت كردند، تقدیم می‌كنم.» همچنین این مستندساز اعلام كرد كه در آینده‌ای نزدیك اثری در رابطه با اربیل عراق، پیش از آزادسازی آن نیز خواهد ساخت.
هیات داوران جشنواره در بخش مستند؛ حافظه ملی، لوح افتخار جشنواره را به اثر «نائب‌الامام» به كارگردانی محمدعلی یزدانی و اثر «جستجوگر» به كارگردانی محمدمهدی ابراهیمی نصر اهدا كرد. فانوس جشنواره نیز به اثر «پسر طلایی» به كارگردانی عباس وهاج تعلق گرفت.
وهاج نیز جایزه خود را به تمام شهیدان گمنامی تقدیم كرد كه با وجود رشادت‌های‌شان همچنان بدون نشان هستند.
هیات داوران دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش مستند؛ تاریخ فرهنگی اجتماعی و دفاع مقدس، لوح افتخار جشنواره را به «شهرك دارخوین» به كارگردانی سیدمجتبی خیام الحسینی، «آورتین» به كارگردانی حسن وزیرزاده و «زنان جبهه شمالی» به كارگردانی محمد مجیدپور را اهدا كرد. فانوس جشنواره نیز به اثر «كد۰۲۴» به كارگردانی عبدالرضا رحمانی‌نسب اهدا شد.
 رضا برجی از داوران بخش مستند؛ تاریخ فرهنگی اجتماعی و دفاع مقدس در سخنانی كوتاه با اشاره به بیانیه گام دوم رهبری عنوان كرد: «بیانیه گام دوم انقلاب، بیانیه‌ای سنجیده شده است كه در همه ابعاد برای ما برنامه و نقشه راه دارد. برای تدوین آن از نظر كارشناسان متخصص استفاده شده است، اما متاسفانه همه مسوولان آن را فراموش كرده‌اند یا شاید نخوانده‌اند. وضعیت در جنبه‌های مختلف به حد اخطار رسیده است و اگر برنامه‌ای برای آن نداشته باشیم، دیگر قابل جبران نخواهد بود. بیانیه گام دوم برای اقتصاد، اجتماع و فرهنگ ما برنامه دارد. اما فراموش شده است و از مسوولان جشنواره عمار می‌خواهم از امسال، روی این بیانیه تمركز كنند و برنامه‌ریزی كنند تا سال آینده گامی در تحقق برنامه این بیانیه برداشته باشند.»
نشان سیاح به اكران‌كننده دزفولی رسید
هیات داوران دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش مستند؛ ملت قهرمان، لوح افتخار جشنواره راه به اثر «به رنگ مریم» حمید اكبرپور و «اباشه» به كارگردانی میثم جهان‌بین اعطا کرد.
 هیات داوران جشنواره در بخش مستند؛ جنگ اقتصادی، لوح افتخار جشنواره را به اثر «گنج پنهان» به كارگردانی مظفر حسینخانی هزاوه و لوح افتخار بهترین پژوهش را مستند «اكس نیهیل، یك تراژدی اقتصادی» به كارگردانی محمدرضا نیرومند تقدیم كرد. داوران جشنواره، فانوس این بخش را به اثر «یكی از ما (بی‌بی)» به كارگردانی امیر اطهر سهیلی اهدا كرد.
محمدرضا نیرومند كارگردان مستند اكس نیهیل، یك تراژدی اقتصادی، بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی گفت: «ابتدای شروع این كار تصور ساده‌ای داشتیم. فكر می‌كردیم هر مساله‌ای باشد، با باز كردن یك كتاب می‌توانیم جواب حل مشكلات را در آن بیابیم. وقتی وارد میدان شدیم، دیدیم با یك مساله چند مجهولی طرفیم و این كار را برای ما سخت می‌كرد. به این نتیجه رسیدیم كه باید یك پژوهش اساسی انجام دهیم و نمی‌توانیم به آسانی وارد فاز تولید شویم. مسوولیتی كه در این بین متوجه دولت می‌شود، این است كه بین كارشناسان متخصص، هم‌اندیشی و گفت‌وگو انجام دهد تا به پاسخی جدی برای این سووالات برسیم. كارگردان مستند اكس نیهیل، یك تراژدی اقتصادی همچنین رئیس‌جمهور و وزیر امور اقتصاد را مورد خطاب سخنان خود قرار می‌داد و افزود: «مردم نگران مساله ارز هستند. امیدوارم جواب سنجیده‌ای برای این نگرانی داشته باشید. جوابی كه به نفع مردم باشد.»
در بخش دیگر اهدای جوایز، داوران جشنواره عمار در بخش مستند؛ رویای ایرانی، لوح افتخار جشنواره به اثر «رفاقت هایتك» به كارگردانی هاشم مسعودی و محمدصادق رمضانی‌مقدم تقدیم كرد. در این بخش داوران اثری را شایسته فانوس ندانستند.
هیات داوران جشنواره در بخش مستند؛ نقد درون‌گفتمانی، لوح افتخار جشنواره را به اثر «آدرس غلط» به كارگردانی محمدهادی اینانلو و «بلوار اتحاد» به كارگردانی صادق زارع اهدا كرد. فانوس این بخش به اثر «نان گزیده ها۲» به كارگردانی محمدرضا حاج‌محمدحسینی تقدیم كرد.
همچنین در ادامه این مراسم، با پخش مستندی كوتاه، یاد و نام مرحوم علی سلیمانی، بازیگر سینما و تلویزیون گرامی داشته شد. سلیمانی علاوه‌بر بازیگری، كارگردانی مشترك فیلم سینمایی «اشنوگل» را هم در كارنامه دارد. علی سلیمانی مرداد امسال به دلیل ابتلا به كرونا درگذشت.
در بخش دیگری از اختتامیه دوازدهمین جشنواره عمار، نشان شهید سیاح به خانم زهرا آراسته‌نیا اكران‌كننده شهرستان دزفول در خوزستان اهدا شد.
در ادامه اختتامیه جشنواره عمار، در بخش دیگری از اهدای جوایز، هیات داوران دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش مستند «جنگ نرم»، با حضور خانواده شهید بهمنی و شهید صدرزاده، لوح افتخار جشنواره را به اثر «كودتای لیتیومی» به كارگردانی سجاد رضازاده و فانوس جشنواره را به اثر «قیچی تیز» به كارگردانی علیرضا باغشنی اهدا كرد.
همچنین داوران جشنواره در بخش فیلم «داستانی كوتاه» لوح افتخار جشنواره را به اثر «كوچه‌های خراسان» به كارگردانی مشترك آقایان امیر بشیری و سجاد انتظاری تقدیم كرد. فانوس این بخش به اثر «نگین سلیمان» به كارگردانی محمدامین امامی تعلق گرفت.
هیات داوران در بخش فیلم «داستانی بلند» لوح افتخار بهترین بازیگری نیز به گلاره عباسی برای بازی در فیلم داستانی «دختر ایران» اهدا كرد. لوح افتخار بهترین صدابرداری نیز به حسین بشاش و بهترین تصویربرداری به هاشم مرادی برای اثر «تروا» تقدیم شد.
در این بخش، هیات داوران فانوس بهترین كارگردانی را به سیدجلال دهقانی اشكذری برای اثر «دختر ایران» را اهدا كرد. همچنین فانوس ویژه دبیر جشنواره نیز به آقای محمد علیزاده فرد برای اثر«تروا» تقدیم شد. در این بخش، هیات داوران هیچ اثری را شایسته دریافت فانوس جشنواره ندانست.
همچنین سجاد انتظاری بعد از دریافت جایزه خود خطاب به رئیس رسانه ملی گفت: «ما در استان‌ها با بودجه محدودی كه داریم، سعی می‌كنیم كارهای متنوعی تولید كنیم. از شما می‌خواهیم ظرفیت‌ها را در استان‌ها بیشتر كنید. امیدواریم با حضور آقای وحید جلیلی این مساله پررنگ‌تر شود.»
رئیس رسانه ملی: عمار یكی از راه حل‌های مسائل امروز ماست
 در بخش ویژه این مراسم، آیین پاسداشت مسعود جعفری‌جوزانی، نویسنده، كارگردان و فیلمساز باسابقه كشورمان و خالق آثاری مانند سریال ماندگار «در چشم باد» برگزار شد. پیمان جبلی پیش از تقدیر از مسعود جعفری‌جوزانی در این مراسم با اشاره به پشت‌سر گذاشتن دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و پیش رو بودن ایام‌ا...22 بهمن گفت: «درحال تجربه كردن دغدغه‌های متفاوتی از جمله دغدغه دین اخلاق، معیشت، اقتصاد و سیاست در جامعه هستیم كه از جنس مختلفی هستند. سالگرد شهادت حاج‌قاسم و سالگرد انقلاب و مسائلی كه امروز به آن مشغولیم تنها با یك كلمه رمزگونه گره خورده است و آن رمز چیزی جز مردم نیست.»
وی با اشاره به مردمی بودن چهره سردار سلیمانی افزود: «سردار حاج‌قاسم سلیمانی اقیانوسی از مردم را به جوش آورد. همان مردمی كه در طول 40 سال شاید یكی دو بار هم به تظاهرات نیامده بودند. در آستانه پیروزی انقلاب، مردمی كه با تمام وجودشان در برابر تانك و سلاح، اسطوره قدرت وقت را توانستند به زیر بكشانند. مردمی كه نگران هستند و این اسم رمز و كلیدی است كه باید به آن تمسك جست. كلیدی كه مردم هستند. شاهراه همه راه‌ها، بازگشت به مردم است.»
رئیس سازمان صداوسیما تصریح كرد: «رسانه ملی امانتی در دست ما است. مردم اخلاق، دین، افتخارات و شهدا را به ما سپردند تا این امانت را سالم به آنها تحویل دهیم.»
جبلی درباره جشنواره عمار گفت: «خدا را شاكرم كه توفیق داد در این جشنواره مردمی حضور داشته باشم. عمار یكی از راه‌حل‌های امروز مسائل ما است. بازگشت به مردم به عنوان موضوع و ابزار باید صورت بگیرد. این مردم مردمی هستند كه 43 سال قبل انقلاب را به پیروزی رساندند و دو سال گذشته نیز در سوگ از دست دادن سردار دل‌ها نشستند.» وی در پایان عنوان كرد: «مهم این است كه مردم و خودمان را باور كنیم تا زمانی هم كه مردم را باور نداشته باشیم، مشكلی را نمی‌توانیم حل كنیم.»
پاسداشت خالق «در چشم باد»
مسعود جعفری‌جوزانی پس از دریافت جایزه ویژه این دوره از جشنواره عمار از دست مادر شهید خالقی‌پور، با بیان‌این‌كه دریافت جایزه این بخش افتخار بزرگی است، اظهار كرد: «جایزه جشنواره عمار بهتر از همه‌ جایزه‌های دنیا است.»
وی افزود: «حس حضور در جشنواره عمار مثل اتفاقی است كه اوایل انقلاب آرزوی آن را داشتیم. اوایل انقلاب بچه‌ها به‌قدری انرژی داشتند كه می‌توانستند قله دماوند را جابه‌جا كنند، اما آن بچه‌ها را آرام آرام ناامید كردند و خانه‌نشین شدند.»
این فیلمساز انقلابی كشورمان عنوان كرد: «امروز در جمع جوانان خلاق و هنرمند كشورم رسیدم تا بگویم من نه خود را هنرمند و نه خود را شایسته پاداش می‌دانم، چراكه تردید ندارم هنرمندان بهتر از من بسیار است.»
وی همچنین خطاب به مدیریت فرهنگی كشور گفت: «می‌خواهم یادآوری كنم كه زندگی سخت، شكننده و ناپایدار است. یادآوری كنم كه همه ما و حتی شما كه قرعه‌ به‌نام‌تان افتاده و در مسندی قرار گرفته‌ایم، زمان برای‌مان مانند ابرهای بهاری شتابناك در حركت‌ است و تا چشم برهم بزنید، همه چیز گذشته و تمام شده است.»
وی در سخنانی صریح از بی‌مهری نسبت به برخی هنرمندان انتقاد كرد و ادامه داد: «دلم می‌خواهد یادی كنم از كسانی كه سال‌هاست راه تنفس را بر هنرمندان جوان بسته‌اند و بستگان خود و هم‌مسلكان خود را در كار قرار داده‌اند. می‌خواهم از آنها كه زانوی مرگبارشان را بر گردن هنرمندان و استعداد‌های خلاق و نیروهای جوان گذاشته‌اند، خواهش كنم كه زانوی‌شان را از گردن هنرمندان و استعدادهای خلاق كشور بردارند.»
جعفری‌جوزانی عنوان كرد: «هنر و هنرمند نیاز به آزادی و تنفس دارد و هوای تازه می‌خواهد. تمنا می‌كنم بدانید كه این چند روز گذراست و دست بردارید. اگر می‌خواهید نامی، نه ننگی از شما بماند این چند روز را مغتنم بدانید و از این به بعد به ملت نجیب و سرافراز اعتماد كنید و اجازه دهید استعدادهای جوانان رشد كنند.»
جعفری‌جوزانی به ممنوع‌القلم كردن جبار آذین اشاره كرد و گفت: «جبار آذین كه از اهالی دانشگاه و فرهیخته است، اما وقتی از شكاف طبقاتی می‌گوید؛ ممنوع‌الكار می‌شود. او كار به جایی ندارد و دنبال زر و زور نیست و اصلا دستش به جایی نمی‌رسد.»
جنگ ما جنگ كلمات است
قائم‌مقام رئیس رسانه ملی در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول صداوسیما، گفت: «در فضای مدیریت فرهنگی، جنگ ما جنگ كلمات است و اگر جریان غرب‌زده و روشنفكر بتواند واژگان و گزاره‌‌های ذهنی ما را عوض كند، به بزرگ‌ترین فتح دست پیدا كرده است.»
 وحید جلیلی در نشست شب اندیشه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سخنانی با اشاره به نسبت تقوا و معرفت گفت: «مشكل عمده ما تقوا و خشیت خدا است كه اگر ضعیف شود، تشخیص‌ها به دنبال آن نمی‌آید و حضور ما در عرصه نشر معرفت نیز تضعیف می‌شود.»
جلیلی بیان كرد: «تقوا به معنای دقیق قرآنی مخصوص خداست و تقوای غیر خدا باعث انفعال ‌می‌شود و تشكیلاتی شكل می‌گیرد كه مسیر معرفت‌یابی ما را سد می‌كند.»
وی با اشاره به نظریه غربی در مورد الگوواره‌ها اظهار كرد: «اگر پارادایم (سرمشق) با آموزش، تبلیغات و تشكیلات می‌تواند شكل بگیرد، پس با این سه مقوله می‌شود جلوی شكل‌گیری پارادایم‌های جدید را هم گرفت كه نمونه‌اش اتفاقی است كه بعد از انقلاب در جامعه ایران افتاد، یعنی جامعه‌ای كه به یقین‌های تازه‌ای دست پیدا كرده بود و با آن بهترین فرزندانش را فدا كرد.»
جلیلی با بیان این‌كه علت تثبیت نشدن الگوواره‌ها در فضای علوم انسانی و هنری و رسانه‌ای، جریان جدی مقابله با پارادایم است، گفت: «تنها با تقوا و همین نظریه عملی باید از انفعال خارج شد و در یك خاكریز و سنگری این خط را شكست. اگر در این نشست‌ها صحبت می‌كنیم، تلاش می‌كنیم تا با مدد شما حوزه هنر، معرفت، علم و علوم انسانی با هم به هم‌افزایی برسند.»
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: «در سال‌های اخیر برای جلوگیری از شكل گیری پارادایم انقلاب اسلامی در حوزه هنر و علوم انسانی مجموعه‌ای از كلیدواژه‌ها و گزاره‌‌ها پمپاژ می‌شود.»
قائم‌مقام رئیس رسانه ملی در امور فرهنگی افزود: «نباید در برابر چنین عناصری كه بزرگ‌ترین جریان سانسور تاریخ‌اند منفعل شد، بلكه باید تهدیدها را به فرصت تبدیل كرد. مثل حاج‌قاسم كه جریان غرب‌زده فكر می‌كرد می‌تواند او را به منفورترین فرد تبدیل كند، اما محبوب‌ترین آدم كشور شد. این مفهوم جهاد است.»
جلیلی تصریح كرد: «خون حاج‌قاسم جریانی را كه به اسم نگاه واقع‌بینانه، نظام جمهوری اسلامی و مردم را متهم می‌كند، رسوا می‌كند و خنده‌دار است كه واقعیتی به این عظمت و بداهت توسط جریانی بایكوت و انكار و سانسور می‌شود كه فریاد هنر برای هنرش و ذائقه مخاطبش گوش فلك را كر كرده است.»
وی با بیان این‌كه گاهی یك گزاره می‌تواند مسیر بزرگی را جا به جا كند، بیان كرد: «در فضای مدیریت فرهنگی، جنگ ما جنگ كلمات است و اگر جریان غرب‌زده و روشنفكر بتواند واژگان و گزاره‌‌های ذهنی ما را عوض كند، به بزرگ‌ترین فتح دست پیدا كرده است.»
جلیلی افزود: «باید بتوانیم با دنیا با واژگان خودمان حرف بزنیم و توضیح دهیم و برای این‌كه به فتوحات معرفتی دست پیدا كنیم، باید مواظب باشیم از حقی كه به آن قائلیم، ما را دور نكنند. ما امروز به مجاهد معرفتی نیاز داریم.»