بارش‌های همیشه بحرانی

برف، کولاک و سیل در بسیاری از نقاط کشور باعث ایجاد حوادث و مشکلات برای مردم شده است

آسمان مدت‌هاست آرام و قرار ندارد. در یک گوشه از کشور، برف و کولاک بیداد می‌کند و گوشه‌ای دیگر، سیلی وحشی، خودش را به هر چه دم دستش می‌آید، می‌کوبد. همین دو هفته پیش بود که بارانی جانانه در هرمزگان بارید و به سیلی ویرانگر تبدیل شد. خانه‌ها را غرق آب‌ کرد و ماشین‌ها را مثل پرکاه به این طرف و آن طرف برد. سیل به شیراز، کرمان و سیستان‌و‌بلوچستان هم رحم نکرد، هم جان گرفت و هم تا توانست خراب کرد. بعد از آن بارندگی‌های شدید و خرابی‌هایی‌که به‌جا گذاشت، خورشید دوباره رُخ نشان داد اما جان‌دار نبود. آسمان باز هم غرید و بارید و تبدیل شد به سیل و این بار زد به جان اندیمشک و لرستان و ایلام. دوباره همان آش بود و همان کاسه. باز هم خانه‌ها پرآب شد و باز هم تخریب زیرساخت و مسدود شدن راه‌ها. استان‌های شمالی کشور هم حال و روزی بهتر از این ندارند. مسافران در جاده‌ها اسیر مانده‌اند و اهالی هم‌گرفتار برف هستند. در همان گیر و دار سیل کرمان و فارس و هرمزگان بود که سازمان هواشناسی دوباره هشدار داد و گفت قرار است سامانه بارشی دیگری به کشور وارد شود. هنوز مردم استان‌های سیل‌زده، زندگی‌شان را از روی آب جمع نکرده بودند که دوباره آسمان بارید اما این‌بار در خوزستان و لرستان و ایلام. در ایلام، آب وارد خانه‌ها شد و زندگی و وسایل مردم روی آب گل‌آلود شناور است. اهالی مورموری ایلام هم همان درد دو هفته پیش مردم سیل‌زده کنارک سیستان‌و‌بلوچستان را با تمام وجود حس‌ کردند.

مورموری ایلام، غرق در آب
خسارت به 100 واحد مسکونی و تجاری در شهرستان مورموری، خبری بود که فرماندار شهرستان آبدانان آن را اعلام کرد. یدا... حاتمی‌ گفت: با توجه به بارش 95 میلی‌متری، رودخانه‌ها و مسیل‌های داخل شهر گنجایش این همه بارش را نداشته و آب به داخل خانه‌ها و مغازه‌های اطراف مسیل‌ها نفوذ کرده‌است. بر اساس برآورد‌های اولیه، به بیش از 70 منزل مسکونی و 30‌باب مغازه خسارات وارد شده‌است. عمده خسارات وارده به وسایل خانه، آب بردن احشام، تانکر‌های آب، زیر ساخت‌های شهر مورموری و...  است. خوشبختانه آب، برق و گاز شهر مورموری وصل است و در این مورد مشکلی وجود ندارد.  آن‌طورکه علی‌اصغر علی‌اکبری، مدیرعامل هلال‌احمر ایلام گزارش می‌دهد، دو تیم امدادی از آبدانان و دو تیم هم از شهرستان دهلران به مورموری اعزام شدند تا آب خانه‌ها را تخلیه کنند.
 40 خانوار شوشتری زیرآب
در شوشتر خوزستان هم 40 خانوار از باران خسارت دیدند. بارش 34 میلی‌متری در شوشتر باعث جاری شدن روان‌آب‌ها در برخی مناطق این شهرستان به‌خصوص در مناطق شهرک علم‌الهدی، منطقه جاده صاحب‌الزمان و برخی مناطق اسکان عشایری شد. به‌گفته رئیس هلال‌احمر شوشتر، تیم‌های امدادرسان به کمک اهالی آمده و مشغول تخلیه‌ آب‌های سطحی واردشده به منازل با استفاده از پمپ‌های لجن‌کش و دفع روان‌آب‌ها هستند.
 ریزش کوه در لرستان و مسدود شدن راه‌ها
در لرستان هم بارش باران باعث شد تا کوه‌ها در آزادراه خرم‌آباد به پل زال ریزش کند. خبرش را مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان داد و گفت: آزادراه خرم‌آباد به پل زال در کیلومتر 10 خرم‌آباد به اندیمشک و کیلومتر 90 اندیمشک به خرم‌آباد به علت ریزش کوه تا اطلاع بعدی مسدود است. البته آن‌طور که رضائیان، فرماندار پلدختر اعلام کرده‌است، نیروهای تعمیر و نگهداری آزادراه در حال بازگشایی آزادراه خرم‌آباد به پل زال هستند.
 استان‌های شمالی در محاصره برف
جنوب کشور با باران و سیل دست به گریبان است، شمال کشور هم با برف و کولاک. در روزهای عادی، جاده‌های شمالی همیشه شلوغ و پرترافیک است‌ در روزهای برفی و بارانی‌ می‌شود کلاف سردرگم و تو در تویی که به زور دندان شاید باز شود. برف ‌که بارید، جاده‌ها بدتر از قبل قفل شد. در کندوان، امکان هیچ رفت‌و‌برگشتی وجود نداشت تا حدی که خودروهای‌گرفتار در برف‌ کنار کشیده و منتظر کمک ماندند. یک نماینده مجلس هم که از چالوس به سمت تهران در حرکت بود گرفتار برف و کولاک جاده شد و فیلمی از وضعیت جاده منتشر کرد.

عملیات در برف و کولاک

«محل ماموریت ما منطقه حفاظت‌شده‌ای بود که انواع حیوانات وحشی مانند خرس و گرگ در آن زندگی می‌کردند و ممکن بود به ما حمله کنند اما اخلاق و وظیفه انسانی حکم می‌کرد در همان شرایط به کمک بیمار برویم.» اینها حرف‌های دو کارشناس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد است که روز جمعه خطر مرگ را در برف شدید و میان حیوانات وحشی به جان خریدند تا به کمک بیمار قلبی بروند.
وسط کوه و صخره باشد یا آتش و دود، حتی برف و سرما، برای متخصصان و کارشناسان اورژانس فرقی نمی‌کند. نجات جان بیمار در هر شرایطی تنها چیزی است که کارشناسان و متخصصان اورژانس به آن فکر می‌کنند. روح‌ا... احمدی‌دوست و فرشاد فرمانی، دو کارشناس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد هستند که همه‌جور خطری را به جان خریدند تا به بیمار اورژانسی در یک روستا با مسیر صعب‌العبور رسیدگی‌ کنند.
احمدی‌دوست در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: دو روز پیش ساعت 12 ظهر بود که به ما اعلام شد یک بیمار قلبی در روستای شبلیز دچار مشکل شده‌است. همراه همکارم سوار آمبولانس شدیم و به طرف روستا حرکت کردیم. این روستا از نقاط سردسیر استان ماست و به‌دلیل برف‌گیر بودن به‌سختی می‌توان در آن تردد کرد. تا جایی‌که می‌شد با آمبولانس حرکت کردیم اما به جایی رسیدیم که دیگر نمی‌شد با آمبولانس رفت. وسایل لازم را برداشتیم و همراه با همکارم در برفی که بیش از 50 سانتی‌متر باریده بود، شروع به حرکت کردیم. به‌سختی می‌شد راه رفت و از طرفی خطر حمله گرگ و خرس ما را تهدید می‌کرد اما وظیفه داشتیم حتی در این شرایط هم خودمان را به بیمار برسانیم.
احمدی‌دوست و فرمانی، دو ساعت و نیم در برفی سنگین پیاده‌روی‌ کردند تا به خانه بیمار رسیدند. فرمانی ادامه داد: وقتی به بالین بیمار رسیدیم از او شرح حال و نوار قلب گرفتیم. بیمار سابقه بیماری قلبی داشت و آن روز هم دچار مشکل گوارشی شده بود. پس از انجام اقدامات لازم تصمیم گرفتیم بیمار را به مرکز درمانی منتقل کنیم اما گفت بهتر شده است. با توجه به سابقه قلبی بیمار به او اصرار کردیم که قبول نکرد. ما هم از بیمار رضایت گرفتیم و پس از آن دوباره به سمت آمبولانس حرکت کردیم.
احمدی‌دوست در ادامه صحبت‌های همکارش گفت: شدت برف بسیار زیاد بود و قادر به حرکت نبودیم. برای همین خودروی راهداری به کمک‌مان آمد و راه را باز کرد تا بتوانیم حرکت ‌کنیم. پس از پنج، شش ساعت هم به پایگاه برگشتیم. از رئیس اورژانس کشور و رئیس اورژانس استان درخواستی دارم. آمبولانس‌هایی که در اختیار داریم، قدیمی است و توان حرکت در مسیرهای صعب‌العبور را ندارد. داخل آمبولانس‌های قدیمی امکانات گرمایشی مناسبی وجود ندارد. می‌دانیم مسؤولان همیشه به فکر ارتقای کیفی هستند اما در این مورد خواهش می‌کنیم نمایندگان مجلس اقدامات لازم جهت خریداری آمبولانس‌های جدید و با کیفیت بهتر را انجام دهند تا خدمات درمانی بهتر و سریع‌تر به بیماران برسد.

حوادثی که برف و باران و کوه رقم زد

نجات 40 کوهنورد تهرانی و قزوینی از برف
در حالی‌که سازمان هواشناسی از قبل هشدار داده بود که اوضاع جوی ناپایدار است اما پنج کوهنورد ساعت یک بعدازظهر روز جمعه 24 دی ماه بدون توجه به این هشدار به ارتفاعات قزوین رفتند اما در ادامه راه گرفتار برف وکولاک شدند. حکمت‌ا... هاشمی، معاون امداد و نجات این جمعیت گفت: تیم کوهنوردی شامل دو زن و سه مرد در مسیر قله کافر میدان گم شدند که پس از اعلام این خبر به مرکز، دو تیم واکنش سریع هلال‌احمر قزوین به منطقه اعزام شدند و پس از شش ساعت جست‌وجو کوهنوردان را پیدا کردند.
در حادثه مشابه دیگری که در توچال تهران رخ داد، 35‌کوهنورد ناپدید شدند. پس از اعلام این خبر، تیم عملیاتی امداد و نجات ‌کوهستان آتش‌نشانی شهرداری تهران به محل حادثه اعزام و  با کمک دیگر نیروهای امدادی، طی چهار عملیات‌، ۳۵ نفر شامل ۱۹ خانم و ۱۶ آقا نجات یافتند.
 باران جان مرد 42 ساله را گرفت
در حادثه دیگری، مرد 42 ساله‌ای پس از نجات جان فرزند چهار ساله‌اش از چاله آب دو متری جانش را از دست داد. این خبری بود که سرهنگ احمد نیکبخت، فرمانده انتظامی شهرستان لنجان استان اصفهان اعلام کرد و گفت: یکی از شهروندان با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 تماس گرفت و از یک مورد غرق‌شدگی در پارک ساحلی خبر داد که ماموران انتظامی شهرستان لنجان به محل اعزام شدند. در جریان تحقیقات معلوم شد پسر چهار ساله در زمان بازی کردن داخل چاله آب دو متری که از آب باران تشکیل شده بود، سقوط کرد. پدر جان فرزندش را نجات داد اما خودش بر اثر خفگی فوت کرد.
 یک مفقودی در ریزش کوه
در لرستان هم ریزش کوه باعث ناپدیدشدن یک نفر شد. به‌گفته صارم رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان فرد مفقودی از عوامل آزاد راه خرم‌آباد ــ پل زال بود: در کیلومتر 90 این آزاد‌راه و نزدیک به تونل، جاده از دو طرف ریزش خیلی وحشتناکی کرده‌است، به طوری که از کوه سنگ‌های بزرگ سقوط کرده و به‌طورکل زیر جاده بالایی آن نیز ریزش کرده‌است. همین باعث شد تا سنگ‌ها از کوه پایین بیاید و بر‌اساس گفته‌های شاهدان، یک نفر از عوامل آزاد‌راه که سرنشین یک خودروی نیسان بود، مفقود شود.