نوآوری‌های خلاقانه

نوآوری‌های خلاقانه

 هر هفته در این ستون دو سه نمونه از تازه‌ترین محصولات فناورانه که خلاقیت در تولید آنها نقش محوری داشته است را معرفی می‌کنیم.


 محصول دومنظوره مراقبت از پوست
محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین C می‌توانند نقاط تیره پوست را محو کرده و رنگ پوست را یکنواخت کنند.  به همین دلیل این محصولات مراقبتی، محبوب‌تر از هر زمانی شده‌اند. اما یکی از شرکت‌های معروف تولید محصولات آرایشی پس از بررسی نظرات مشتریان خود به این نتیجه رسیده که مواد موجود در محصولات درمانی حاوی ویتامین C، زیر تابش نور مستقیم خورشید از بین رفته و ویژگی‌های خود را از دست می‌دهد.  در واقع محصولات حاوی این ویتامین، بدون استفاده از کرم ضدآفتاب، ناکارآمد می‌شود. به همین دلیل این شرکت تصمیم به تولید محصولی گرفت که بتواند با اس‌پی‌اف (SPF) موجود در کرم‌های ضد آفتاب سازگاری داشته باشد.  بنا به‌ گفته سازنده این محصول، ترکیب ویتامین C با اس‌پی‌اف کار مشکلی است زیرا pH محیط روی کیفیت و ثبات آنها اثر می‌گذارد و دو ماده نمی‌توانند در کنار هم قرار گیرند.  همچنین محصول نهایی باید بی‌بو و بی‌رنگ باشد که این کار هم سخت و دشوار است. این شرکت سرانجام توانست محصولی برای مراقبت روزانه از پوست تولید کند که حاوی ویتامین C و سرم اس‌پی‌اف40 است. این کرم که مرطوب‌کننده است، نه‌تنها تیرگی‌های پوست ناشی از آلودگی، نور آبی و تابش فروسرخ را از بین می‌برد، بلکه از پوست در برابر تابش فرابنفش مراقبت می‌کند. این ویژگی‌ها این محصول را میان نوآوری‌های خلاقانه امسال قرار داده است.
 تولید لباس سازگار با محیط‌زیست
شلوارهای جین از محبوب‌ترین مدهای لباس هستند که طرفداران بسیاری دارد و سالانه بیش از چهار و نیم میلیارد شلوار جین فروخته می‌شود. اما رنگ مصنوعی نیلی که موقع رنگ کردن پارچه‌های جین استفاده می‌شود، به محیط‌زیست صدمه می‌زند و آب را با رواناب‌های سمی آلوده می‌کند.  به‌تازگی محققان نوعی باکتری تولید کرده‌اند که با تقلید روش تولید رنگ در گیاهان که به وسیله‌های آنزیم‌های موجود در آنها انجام می‌شود، قندهای طبیعی را به رنگ‌هایی شبیه نیلی تبدیل می‌‌کند، بدون این‌که کوچک‌ترین صدمه‌ای به محیط‌زیست بزند.
 این محققان قصد دارند با استفاده از پلتفرم برنامه‌نویسی سلولی شرکت گینک‌گو بایووُرکس (Ginkgo Bioworks) تولید این نوع رنگ سازگار با محیط‌زیست را افزایش دهند و پارچه‌های رنگ‌شده جین به روش جدید را به دست تولید‌کنندگان لباس‌های جین برسانند.
  گردشگران فضایی
چند ماه پیش، ویلیام شاتنر، بازیگر و سه نفر دیگر با موشک تا نزدیک لبه جو زمین 
(۱۰۰ کیلومتری سطح زمین) رفتند و با این کار آغاز عصر جدیدی از گردشگری فضایی-تجاری را رقم زدند.  شرکت بلواوریجین، موشک نیو‌شپرد، یک بوستر و کپسول ۱۸متری را طراحی کرده و ساخته است که تاکنون دو گروه از گردشگران فضایی را به مدت ۱۱ دقیقه راهی فضا و نزدیک جو زمین کرده است.  موشک نیوشپرد با سوخت پاک اکسیژن مایع و هیدروژن که کاملا قابل استفاده مجدد است کار می‌کند. بخش کپسول این موشک پس از پرتاب با چتر نجات فرود می‌آید و قسمت بوستر موشک با نیروی موتور خود به زمین باز می‌گردد و به حالت عمودی روی زمین قرار می‌گیرد. اگر شما هم دوست دارید به فضا بروید، باید کمی صبر کنید تا شرکت بلواوریجین، قیمت بلیت‌های موشک نیو‌شپرد و تاریخ جدید حرکت به فضا را اعلام‌کند. / منبع: Time