کابینه رژیم صهیونیستی در آستانه فروپاشی

کابینه رژیم صهیونیستی در آستانه فروپاشی

به‌دنبال اعلام جدایی یکی از اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) از ائتلاف نفتالی بنت و یائیر لاپید، این ائتلاف اکثریت شکننده‌ای را که در پارلمان داشت از دست داد.
باراک راوید، روزنامه‌نگار صهیونیست در توییتی اعلام کرد عیدیت سیلمان از حزب یمینا به ‌ریاست نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم‌صهیونیستی جدا شده است. پایگاه خبری آمد به نقل از روزنامه جروزالم پست در این خصوص گزارش داد با استعفای عیدیت، چنانچه فرد دیگری استعفای خود را اعلام کند، کابینه از هم خواهد پاشید و اراضی اشغالی یک بار دیگر وارد انتخابات سراسری خواهد شد. عیدیت سیلمان پس از علنی کردن قصد خود، درباره علت این تصمیم گفت احساس می‌کرده دیگر نمی‌تواند [وضعیت موجود را] تحمل کند و همچنین بیش از این نمی‌توانسته به آنچه هویت یهودی اسرائیل خوانده، آسیب برساند. بنابر گزارش جروزالم پست، احتمالا او به اختلاف خود با نیتزان هورویتز، وزیر بهداشت رژیم صهیونیستی در خصوص استفاده از مواد غذایی در روز پسح در بیمارستان‌ها اشاره داشته است. شبکه12 رژیم اسرائیل نیز گزارش داد خانم سیلمان به‌دلیل اختلافات با حزب میرتس استعفا داده است. آنا راویا بارسکی، خبرنگار روزنامه عبری معاریو نیز در این باره خبر داد  بسیاری از اعضای ارشد ائتلاف از حدود یک هفته قبل می‌دانستند عیدیت قصد استعفا دارد اما نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس حزب یمینا از این موضوع باخبر نبوده و صبح دیروز این تصمیم او را غافلگیر کرده است.
بر اساس گزارش‌ها، بنت برنامه کاری دیروز خود را برای رسیدگی به این مسأله لغو کرده. قرار است او با یائیر لاپید، نخست‌وزیر چرخشی و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درباره این مسأله جلسه تشکیل دهد. گیلعاد کاریف از اعضای کنست در گفت‌وگو با رادیو 103FM در واکنش به این خبر گفت امیدوار است عیدیت سلیمان از تصمیم خود عقب‌نشینی کند ،چراکه او رئیس ائتلاف است و این گام ممکن است به انتخابات سراسری منجر شود. ایمن عوده، رئیس لیست مشترک (ائتلاف عرب‌های ساکن اراضی اشغالی 48 فلسطین که متشکل از چهار حزب عرب فلسطینی در کنست است) به‌دنبال استعفای سلیمان گفت حاضر به نجات کابینه بنت نیست. روزنامه هاآرتص از قول او نوشت: ما هرگز به نخست وزیر نفتالی بنت برای نجات کابینه‌اش کمک نخواهیم کرد. این کابینه بد است و نمی‌توانیم بخشی از آن باشیم. ما به‌احتمال زیاد به‌سمت صندوق‌های رأی می‌رویم.
وضعیت کرسی‌ها در پارلمان اسرائیل
طبق گزارش‌های منتشر شده، کابینه ائتلافی پس از استعفای سیلمان به جای ۶۱کرسی هم‌اکنون ۶۰کرسی دارد که این به ‌آن معناست ائتلاف کابینه هم‌اکنون اکثریت را برای تصویب قانون در کنست از دست داده است.
ائتلاف بنت و لاپید پس از برگزاری چند دوره انتخابات در اراضی اشغالی و کش و قوس‌های فراوان توانسته بود فقط با فاصله یک رأی (۶۱ در برابر ۵۹) بر ائتلاف رقیب پیروز شود. پس از این پیروزی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که طولانی‌ترین دوره حکومت را در اراضی اشغالی به‌عهده داشت، بعد از 15 سال از منصب نخست‌وزیری (در دو مرحله جداگانه میان سال‌های ۱۹۹9ـــ۱۹۹6 و ۲۰21ـــ۲۰9) از قدرت کنار رفت و بنت توانست با تشکیل ائتلافی متشکل از احزاب مختلف کابینه خود را در فلسطین اشغالی تشکیل دهد. سال گذشته حزب یش عتید به‌ریاست یائیر لاپید، وزیر خارجه کنونی رژیم صهیونیستی و حزب یمینا به‌ریاست بنت بعد از چند بار انتخابات موفق شدند با ائتلاف یکدیگر، بنیامین نتانیاهو را بعد از بیش از یک دهه زمامداری کنار بزنند و قدرت را به‌دست بگیرند. بر اساس توافق بنت و لاپید، کابینه تشکیل‌شده چرخشی خواهد بود، به ‌این معنا که دو سال اول، بنت نخست وزیر خواهد بود و لاپید، وزیر خارجه و بعد از دو سال، آن دو سمت ‌خود را تغییر خواهند داد.
خوشحالی نتانیاهو
نخست وزیر سابق رژیم اسرائیل و رئیس حزب لیکود بعد از استعفای عیدیت سیلمان از حزب یمینا به‌رهبری نفتالی بنت در پیامی ویدئویی ضمن استقبال از این استعفا به او گفت: «سیلمان به [حزب] راست، خانه‌ات خوش آمدی.» روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشت نتانیاهو تلاش دارد سیلمان را به‌سمت حزب خود جذب کند. بر اساس ادعای این رسانه، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی به سیلمان پیشنهاد داد در صورتی که به ائتلاف تحت ریاست او ملحق شود، پست وزارت بهداشت را در کابینه آتی به او خواهد داد. نتانیاهو از دیگر اعضای ائتلاف نیز خواست همانند عیدیت استعفا کنند و در عین حال، گفت ائتلاف او با آغوش باز از آنها استقبال خواهد کرد. برخی مقامات حزب لیکود (حزب نتانیاهو) گفته‌اند سیلمان تنها کسی نیست که قصد استعفا دارد و آنها امیدوارند دیگر اعضای ائتلاف کابینه نیز راه او را بپیمایند. همزمان کانال۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد ائتلاف کابینه پس از 10 ماه اکنون اکثریت را از دست داده و به نظر می‌رسد آنها به پایان مسیر و فروپاشی نزدیک شده باشند. همزمان با اعلام این خبر از قدس اشغالی خبر می‌رسد نتانیاهو از این فرصت پیش‌آمده استفاده می‌کند و قرار است امروز در این شهر برای سرنگونی ائتلاف رقیب خود، تظاهراتی راه بیندازد.
ناظران سیاسی می‌گویند خانم سیلمان با این کار، یک بمب سیاسی به‌سمت کابینه ائتلافی بنت ـــ لاپید پرتاب کرده است و به‌احتمال زیاد، رژیم اسرائیل به‌سمت انتخابات جدید خواهد رفت.