در جنگ یمن چه اتفاقی می‌افتد؟

در جنگ یمن چه اتفاقی می‌افتد؟


  در روزها و هفته‌های اخیر شاهد حملات نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان بوده‌ایم. همچنین چندی قبل بود که نیروهای مسلح یمن از حمله پهپادی دقیق به فرودگاه ابها در جنوب‌شرقی عربستان سعودی خبر دادند. این حمله از‌سوی عربستان تایید شد اما نیروهای مسلح این کشور اعلام کردند پهپاد توسط پدافند هوایی سرنگون شده است و اصابت ترکش آن 12 نفر را که در فرودگاه بودند مجروح کرده است.
از‌سرگیری حملات پهپادها و احتمالا حملات موشکی به اهداف استراتژیک در داخل عربستان پس از آن صورت می‌گیرد که نیروهای یمنی برای مدتی حدودا یک‌ماهه روی امارات تمرکز کرده بودند.
پس از این حملات بود که نیروهای مورد حمایت امارات، در جبهه‌های مأرب و شبوه دست به عقب‌نشینی‌های قابل‌توجهی زدند. برخی منابع یمنی مدعی هستند یکی از دلایل آرامش در این جبهه، توافقاتی است که بین شیخ عبدا... بن‌زاید، وزیر خارجه امارات و حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی وی انجام شده و پیام‌هایی میان امارات و حوثی‌ها رد و بدل شده است.
آنچه قطعی است این‌که امارات نمی‌تواند حملات موشکی و پهپادی به حریم هوایی خود را تحمل کند و حتی اگر دفاع هوایی خود را با تجهیزات پیشرفته تقویت کند و سیستم‌های آمریکایی یا حتی اسرائیلی، هرگونه پهپاد یا موشک را رهگیری کنند اما همان ترس و اطمینان نداشتن‌، به اقتصاد سرمایه‌گذاری و گردشگری امارات ضربه بزرگی وارد می‌کند و قبلا نشانه‌هایی از خروج محدود شرکت‌های خارجی از امارات دیده شده است.
از‌سرگیری حملات حوثی‌ها به جنوب عربستان سعودی می‌تواند به این معنا باشد که به‌دنبال عقب‌نشینی نیروهای نیابتی امارات از جبهه مارب، انصارا... نیز حمله به امارات را حداقل به‌طور موقت متوقف کرده است.
این امر بر روابط بین امارات و عربستان سعودی به‌عنوان شرکای ائتلاف جنگ یمن در هفت سال گذشته تأثیر مخربی خواهد داشت.
حوثی‌ها، عربستان را دشمن اصلی خود و منشأ بزرگ‌ترین خطر می‌دانند و در سال‌های گذشته بر جبهه سعودی متمرکز بودند. حمله به اهداف استراتژیک اقتصادی و زیرساخت‌ها و انجام تهاجمات زمینی فرامرزی برای «آزادسازی» مناطق جنوبی در عربستان شامل جیزان، نجران و عسیر، مقامات سعودی را گیج کرده و حالت وحشت ایجاد کرده است. اصطلاح «آزادسازی» به این دلیل استفاده شد که این مناطق، سرزمین های یمن است که بر‌اساس پیمان 1934 به مدت 100 سال به عربستان اجاره داده شده است.
در حمله به فرودگاه ابها 12 نفر زخمی شدند و ترافیک هوایی برای چند ساعت مختل شد. به عبارت دیگر، شعله‌های آتش این جنگ که تنها در یمن برای چندین سال شعله‌ور بود، به‌سرعت در خاک عربستان گسترش یافته و افکار عمومی عربستان را تحت تاثیر قرار داده است. جنگ یمن احتمالا در هفته‌ها و ماه‌های آینده تشدید خواهد شد.
 تحولات یمن برای آمریکا نیز بسیار مهم است زیرا ایالات متحده به‌نوبه خود امیدوار است که از جنوب یمن به عنوان بخشی از پروژه خود برای ایجاد مانع در طرح کمربند و جاده چین و دستیابی به آفریقا استفاده کند. به دستور آمریکا بود که امارات متحده عربی که در حال حاضر کنترل تنگه باب‌المندب را در اختیار دارد، از تصمیم خود برای خروج از جنگ یمن صرف‌نظر کرد.
به‌نظر می‌رسد با افزایش تنش‌ها در سطح جهانی، یمن قرار است به کانون رقابت‌ها در خاورمیانه یا حتی کانون رقابت‌ میان قدرت‌های بزرگ تبدیل شود. در هر صورت، کشور یمن چیزی برای از دست دادن ندارد و تبعات هر‌گونه درگیری بیشتر به کشورهایی بر‌می‌گردد که در یمن در تقابل با یکدیگر هستند.