تلاش اوکراین برای تغییر مسیر مذاکرات صلح

تلاش اوکراین برای تغییر مسیر مذاکرات صلح


اتهام‌زنی مسکو و کی‌یف درباره کشتار غیرنظامیان در شهر بوچا ادامه دارد و در یکی از تازه‌ترین موضعگیری‌ها روسیه مدعی شده اوکراین بلافاصله پس از متهم کردن روسیه به جنایت جنگی در شهر بوچا به دنبال تغییر مسیر مذاکرات صلح است.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این باره گفت: ادعاهای دور از ذهن ارتکاب جنایات جنگی توسط نظامیان روسی، با هدف منحرف کردن افکار جهانی از مذاکرات صلح است و بعد از این دروغ‌پراکنی، طرف اوکراینی برخلاف توافقات قبلی روی کاغذ بازی درآورده و شرایط جدیدی را مطرح کرد.
به گزارش خبرگزاری تاس، لاوروف در بیانیه‌ای که در سایت رسمی وزارت خارجه منتشر شده، اعلام کرد طرف اوکراینی در تلاش است روند مذاکرات را متوقف کرده و شرایط جدیدی را برای جایگزینی توافقات قبلی مطرح کند که گواه آن تحریکات در شهر بوچا است که بلافاصله پس از مذاکرات دوجانبه در استانبول رخ داد.
وزیر خارجه روسیه گفت: با توجه به وقایع اخیر، طرف روسی درخواست‌های مشکوک اوکراین را در صورت انعقاد توافق، از جمله زمان توقف درگیری‌ها و خروج نیروهای مسلح روسیه از منطقه دونباس، درباره برگزاری فرضی همه‌پرسی در خصوص توافقات حاصله و تصویب نتایج آن در پارلمان مشاهده کرده و احتمال نتیجه منفی زیاد است.
 وی افزود: همه اینها به این واقعیت منجر می‌شود که روند مذاکرات باید از ابتدا آغاز شود و مذاکرات فعلی سرنوشت توافقات مینسک را تکرار خواهد کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه، رفتار کی‌یف را بازی موش و گربه با مسکو توصیف کرد و خواستار جلوگیری از تکرار سرنوشت توافقات مینسک در خصوص توافقات روسیه و اوکراین برای پایان درگیری شد. لاوروف معتقد است ادعاهای دور از ذهن و دروغ آشکار ارتکاب جنایات جنگی توسط نظامیان روسی، بهانه‌ای به موقع برای اختلال در مذاکرات جاری روسیه و اوکراین است به خصوص آن‌که این اتفاق دقیقا در شرایطی رخ داد که نور کمی در رابطه با نتیجه بخش بودن مذاکرات دو طرف نمایان شده بود. وزیر خارجه روسیه تاکید کرد در مذاکرات استانبول، طرف اوکراینی آمادگی خود را برای اعلام دولتی بی‌طرف، غیرمتعهد، غیرهسته‌ای و امتناع از استقرار تسلیحات تهاجمی کشورهای خارجی در خاک این کشور را روی کاغذ نشان داد.
روسیه به اخراج دیپلمات‌های این کشور از اروپا واکنش نشان می‌دهد
در همین حال ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه وعده داد این کشور مسلما به اخراج کارکنان نمایندگی دائم فدراسیون روسیه در مقر اتحادیه اروپا و همچنین برخی کشورهای اروپایی پاسخ مناسب خواهد داد.
زاخارووا تاکید کرد، این اقدام کشورهای اروپایی، پیامدهای ویرانگر اجتناب‌ناپذیری در پی خواهد داشت و مسؤولیت این شرایط فقط به‌عهده پایتخت‌های اروپایی است.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز یادآور شد اخراج دیپلمات‌های روس از کشورهای اروپایی، اقدامی کوته‌فکرانه است که ارتباطات بین کشورها را بیشتر از قبل پیچیده خواهد کرد و همچنین مسکو را ناگزیر به برداشتن گام‌های متقابل می‌کند. کشورهای اروپایی طی روزهای اخیر ده‌ها دیپلمات روس را اخراج کرده‌اند.
از سوی دیگر در نتیجه جنگ روسیه در اوکراین، رهبری نظامی ایالات متحده درباره ایجاد پایگاه‌های دائمی در کشورهای اروپای شرقی ناتو صحبت کرده است. مارک میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا در سخنانی در کنگره آمریکا گفت او توصیه می‌کند پایگاه‌های دائمی ایجاد شود که می‌تواند توسط سربازان آمریکایی مستقر به صورت موقت استفاده شود. به گفته وی، این به آمریکا مزایای حضور نظامی دائمی را بدون معایب خاصی مانند نیاز به جابه‌جایی خانواده‌ها، محل اقامت‌شان و نیاز به مدارس می‌دهد. میلی روز سه‌شنبه در جلسه استماع درباره بودجه دفاعی سال مالی آتی گفت، شرکای اروپای شرقی ازجمله کشورهای بالتیک، لهستان و رومانی بسیار مایل به ایجاد و پرداخت هزینه‌های پایگاه‌های نیروهای آمریکایی هستند. میلی به نمایندگان مجلس گفت با این کار می‌توان به اثر بازدارندگی حضور دائمی دست یافت.