جزئیات توافق فتح و حماس

ذره‌بین

جزئیات توافق فتح و حماس

چند روز پس از گزارش‌ها مبنی بر توافق فتح و حماس در لبنان، وبگاه النشره، جزئیاتی از این توافق منتشر کرده است. 


توافق آشتی میان جنبش‌های فتح و حماس در لبنان با میانجیگری طرف‌هایی چون جنبش امل و حزب‌ا... پس از کشمکشی طولانی سرانجام امضا شد که دارای چند بند مهم برای جلوگیری از تنش‌های مشابه در آینده است.
این آشتی بعد از قطع رابطه میان این دو جنبش به دلیل حوادثی که در اردوگاه البرج‌الشمالی طی دهم و یازدهم دسامبر ۲۰۲۱ اتفاق افتاده بود، صورت گرفت.
۱۰ دسامبر ۲۰۲۱، پس از یک آتش‌سوزی در مسجد کعب‌بن‌ابی در اردوگاه البرج‌الشمالی در منطقه صور لبنان، افراد مسلحی که گفته می‌شد وابسته به جنبش فتح هستند، به مراسم تشییع حمزه شاهین، جوان فلسطینی که در این انفجار جان خود را از دست داده بود تیراندازی کردند که طی آن چهار نفر دیگر که گفته می‌شد از اعضای جنبش حماس هستند، جان‌باختند.
به گزارش وبگاه النشره، توافق آشتی جنبش‌های فتح و حماس 28 فروردین در مقر جنبش امل در بیروت، تحت نظارت نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان امضا شد. 
بنا بر این گزارش، رهبران فتح و حماس در این توافق آشتی بر ضرورت عبور از اختلافات و پرداختن به آثار و پیامدهای حادثه البرج‌الشمالی در منطقه صور به گونه‌ای که امنیت و ثبات اردوگاه‌ها حفظ شود تاکید کردند. 
توافق بر سر حقوق کشته‌‌شدگان و مجروحان، به‌طوری‌که جنبش فتح مسؤولیت اخلاقی این حادثه را بر عهده بگیرد از دیگر مفاد این توافق بود. همچنین مقرر شد پرداخت غرامت مالی به خانواده‌های کشته‌شدگان و مجروحان به‌صورت مشترک از سوی فتح و حماس صورت گیرد. 
 موافقت با تشکیل کمیته پیگیری سه‌جانبه از فتح، حماس و امل، ساخت دیوار جداکننده بین قبرستان و مقر فتح در البرج‌الشمالی برای جلوگیری از هرگونه اصطکاک در آینده، و بازنگری در چارچوب‌های مشترک در لبنان و شاخه‌های آن در اردوگاه‌ها که تحت‌تأثیر اختلافات متوقف شده‌اند از دیگر مفاد توافق بودند. 
حصول آشتی میان این دو جنبش فلسطینی، با چالش‌های زیادی روبه‌رو شد و تلاش‌های جاری در این مسیر، بارها به بن‌بست رسید و تقریبا شکست خورد اما نبیه بری با دیگر میانجیگرهای سیاسی لبنانی و فلسطینی، به‌ویژه شیخ ماهر حمود رئیس اتحادیه بین‌المللی علمای مقاومت، حزب‌ا...، نیروهای اسلامی در عین‌الحلوه و چهار گروه و حزب فلسطینی بر دستیابی به آن اصرار کرد. این چهار گروه فلسطینی عبارت بودند از: جنبش جهاداسلامی، جبهه‌دموکراتیک، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین و جبهه خلق برای آزادی فلسطین ــ فرماندهی کل.