انفجار در روسیه همزمان با سفر وزرای آمریکایی به کی‌یف

ذره بین

انفجار در روسیه همزمان با سفر وزرای آمریکایی به کی‌یف

همزمان با سفر وزیران خارجه و دفاع آمریکا به کی‌یف و قول آنها به زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مبنی بر افزایش کمک‌های نظامی، رسانه‌ها از وقوع انفجارهای مهیب در انبار نفت دروژبا در شهر بریانسک روسیه و آتش‌سوزی بزرگ در این محل خبر دادند.


رسانه‌ها با بیان این‌که یک واحد نظامی روسیه در محل وقوع این انفجارها قرار داشته ، منشأ این حملات را از سوی اوکراین عنوان کردند.
به نوشته نشریه انگلیسی میرور، خط لوله دروژبا که توسط ترانس‌نفت اداره می‌شود، طولانی‌ترین خط لوله نفت جهان و یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های خط لوله نفت در جهان است. طبق این گزارش، در حالی که ابتدا فقط یک آتش‌سوزی گزارش شد، گزارش‌های بعدی حاکی از آن بود که دو تأسیسات نفتی ترانس‌نفت در آتش سوختند. یکی در نزدیکی مدرسه‌ای در شهر بریانسک بود که شعله‌های آتش در کل شهر دیده شده. منطقه بریانسک با اوکراین هم‌مرز است و حدود ۲۴۰مایل از مسکو فاصله دارد.
به نوشته میرور، انبار ذخیره نفت به احتمال زیاد برای تأمین سوخت نیروهای روسیه در حمله برای کنترل دونباس حیاتی است. بر اساس این گزارش، آتش‌سوزی در سایت نظامی هم گزارش شده اما توسط مقامات روسیه تایید نشده است. یک کانال تلگرامی گزارش داد آتش دوم احتمالا در زرادخانه ۱۲۰اداره اصلی موشک و توپخانه روسیه 
بوده است.

خبرگزاری تاس دیروز گزارش داد، مخازن ذخیره نفت در انبار نفت بریانسک آتش گرفت. وزارت موقعیت‌های اضطراری روسیه، آتش‌سوزی در مخازن سوخت را تأیید کرده اما علت آتش‌سوزی یا آتش‌سوزی‌ها تایید نشد.
طبق گزارش رسانه‌های انگلیسی، گزارش‌ها از آتش‌سوزی جدید فقط چند روز پس از آتش‌سوزی عظیم دیگری در مؤسسه تحقیقاتی مرکزی دوم وزارت دفاع فدراسیون روسیه منتشر شده است. این آتش‌سوزی، اول اردیبهشت رخ داد که تعداد کشته شدگان تا هفت نفر اعلام شد اما ادعا شده حداقل ۲۵نفر کشته شده‌اند که گمان می‌رود شامل برخی از دانشمندان برجسته موشکی روسیه باشند.
وعده کمک و بازگشت دیپلمات‌های آمریکایی
در همین حال وزرای خارجه و دفاع آمریکا در سفری از پیش اعلام نشده به کی‌یف، وعده کمک نظامی 322میلیون دلاری و بازگشت تدریجی دیپلمات‌های آمریکایی را به 
اوکراین دادند.
به گزارش آسوشیتدپرس در یکی از عالی‌رتبه‌ترین دیدارهای مقام‌های آمریکایی به اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آنتونی بلینکن و لوید آستین به زلنسکی اعلام کردند واشنگتن بیش از ۳۰۰میلیون دلار کمک مالی به اوکراین عرضه و ۱۶۵میلیون دلار فروش مهمات را به این کشور تأیید می‌کند. بر اساس این گزارش، بلینکن و آستین در دیدار با رئیس‌جمهور اوکراین همچنین اعلام کردند جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به‌زودی نامزد مورد نظر خود را برای سمت سفیر آمریکا در اوکراین معرفی خواهد کرد و دیپلمات‌های آمریکایی که قبل از جنگ اوکراین، این کشور را ترک کرده بودند از هفته آینده بازگشت به اوکراین را آغاز می‌کنند اما سفارت آمریکا در کی‌یف در حال حاضر تعطیل خواهد بود. طبق این گزارش، کمک نظامی جدید آمریکا به همراه فروش ۱۶۵میلیون دلار مهمات غیر آمریکایی که با سلاح‌های دوران شوروی که اوکراینی‌ها استفاده می‌کنند سازگار است، مجموع کمک‌های نظامی ایالات متحده را به اوکراین از زمان تهاجم به 7/3میلیارد دلار می‌رساند.