فوکوس‌فیلم یک استارت‌آپ سینمایی

مؤسسه شهریار هنر ایرانیان، قدم بزرگی برای ایجاد شبکه تخصصی سینما و تلویزیون برداشته است تا امنیت شغلی و ارزان‌سازی در ساختار تولید سینما و تلویزیون اجرایی گردد

فوکوس‌فیلم یک استارت‌آپ سینمایی

در تولید پروژه‌های تلویزیونی و سینمایی چه داستانی یا مستند، عوامل زیادی دخیل هستند تا یک پروژه به یک محصول باکیفیت و مخاطب‌پسند تبدیل شود. شاید تشکیل یک تیم حرفه‌ای، متعهد و همدل با در نظر گرفتن نکات زیادی چون بحث مالی، تجربه و... کار ساده‌ای نباشد. مؤسسه فرهنگی شهریار هنر ایرانیان اولین سایت تخصصی سینما و تلویزیون را با نام فوکوس‌فیلم راه‌اندازی کرده است تا فضای کسب‌وکار این حرفه را تسهیل کند و ضمن ارزان‌سازی تولیدات تلویزیونی، سینمایی، گرافیکی و تولید محتوای فضای مجازی؛ بتواند در ایجاد فرصت‌های شغلی برای تمامی دست‌اندرکاران صنوف مختلف هنری نقش مؤثری ایفا کند. مدیران این شرکت که همه از سابقه خوبی در زمینه تولیدات هنری برخوردار هستند در کارنامه خود بیش از سه هزار دقیقه تولیدات سینمایی و تلویزیونی ثبت کرده‌اند.

 فرمول نیاز و تقاضا
امیرحسین کوهپایی، مدیر سایت فوکوس‌فیلم درباره شکل‌گیری این مجموعه می‌گوید: «در خانواده‌ای تمام سینمایی متولد شدم. حدود 36 سال پیش پدرم حمید کوهپایی در دانشکده صداوسیما، رشته سینما را انتخاب کرد و بعد از آن وارد دنیای سینما و تلویزیون شد. خود من از سال 88 وارد همان دانشکده شدم و همان رشته را انتخاب کردم. ایده شکل‌گیری سایت فوکوس‌فیلم برگرفته از نیازهای پیش‌رو خودمان در تولیدات هنری بود چون گاهی اوقات در یافتن عوامل خوب، باتجربه یا تجهیزات با هزینه مناسب برای پروژه‌های در دست ساخت دچار مشکلاتی می‌شدیم و مجبور بودیم با پرس‌وجو و صرف زمان زیاد نیاز فنی خود را تامین کنیم. این مشکلات درخصوص لوکیشن‌های فیلمبرداری یا آکسسوار شدیدتر بود و گاهی اوقات فعالیت‌های تولیدی ما را تحت‌الشعاع قرار می‌داد. در برخی موارد به‌دلیل انحصار ارائه‌دهنده خدمات یا لوکیشن هزینه‌های نامتعارفی را طلب می‌کرد که پرداخت آن در توان پروژه نبود. همه این مشکلات موجب شد تا تصمیم به جمع‌آوری بانک اطلاعات جامع سینمایی بگیریم. بانکی که از سیر تا پیاز تولید را تامین کند از عوامل هنری گرفته تا تجهیزات، لوکیشن، پذیرایی، حمل‌ونقل و... . با مطالعه جهانی متوجه شدیم که این کار برای اولین‌بار در جهان قرار است توسط ما انجام شود پس بلافاصله کار برنامه‌نویسی سایت را آغاز کردیم و با دو سال کار بی‌وقفه توانستیم سایت را در فروردین 1400 راه‌اندازی کنیم. با راه‌اندازی سایت و استقبال خوب اعضا در جشنواره بین‌المللی فجر و سینما حقیقت توانستیم در اندک زمانی 2000 نفر از اعضای صنوف سینمایی را جذب کنیم. در ادامه کار ایده جذب سرمایه‌های اندک برای تولیدات سینمایی، تلویزیونی و پلتفرم‌های پخش فیلم در قالب کرادفاندینگ به ذهن‌مان رسید و با کمک معاونت توسعه فناوری‌های ریاست‌جمهوری این بخش را نیز راه‌اندازی کردیم. 
یکی دیگر از خدمات فوکوس‌فیلم به جامعه هنری تسهیل ارسال فیلم و آثار هنری به جشنواره‌های بین‌المللی است. ما در فوکوس با هزینه اندک و با استفاده از تجربیات ارزشمند کارشناسان فوکوس در این بخش با مشاوره‌های کاملا رایگان، مناسب و باکیفیت حضور آثار ایرانی را در جشنواره‌های بین‌المللی ارزان و آسان کرده‌ایم.
چه کسانی در این شرکت عضو هستند؟
همه صنوف سینمایی و دست‌اندرکاران صنعت تولید فیلم از هنرمندان تا خدمات بخش‌های مرتبط با سینما عضو سایت ما هستند. اساسا در بخش هنرمندان ما دو گروه عضو داریم بخش اول شامل هنرمندان حرفه‌ای و مطرح سینما و تلویزیون مانند فریبا کوثری، صفا آقاجانی، افسانه بایگان، مسعود کرامتی، آناهیتا افشار، بهنوش بختیاری، نیما رئیسی، حسن برزیده، محسن حسینی و محمد لقمانیان و گروه دوم افراد علاقه‌مند و تازه‌کار در این صنعت هستند که فوکوس فرصتی را برای آنان فراهم آورده است تا خود را به جامعه هنری معرفی کنند و وارد عرصه رقابت هنری شوند. وجود این اسامی آشنا، می‌تواند باعث افزایش اعتبار این مؤسسه و سایت فوکوس‌فیلم برای ساخت هرچه بهتر پروژه‌های گوناگون شود.
وجه تمایز
سایت‌های زیادی هستند که مانند فوکوس‌فیلم کار می‌کنند و پروژه‌ها، هنرمندان و افراد مستعد را معرفی می‌کنند اما در این‌باره کوهپایی گفت: سایت‌هایی که شبیه ما هستند اغلب فقط پروژه‌محور و مربوط به مسائل گرافیکی یا یک گروه از هنرمندان هستند که خیلی در تولیدات فیلم و تلویزیون دخیل نیستند اما فوکوس‌فیلم ادعا می‌کند تمامی نیازهای تولید را در نظر گرفته و براساس آن بانک اطلاعاتی خود را تکمیل کرده‌است ضمن این‌که نگاه فوکوس کاملا در سطح ملی و کشوری است و محدود به تهران یا چند شهر نمی‌شود. ادعای ما این است که همه عوامل تولید را در سراسر کشور پوشش می‌دهیم و بنا داریم تا فضایی را فراهم آوریم تا همه هنرمندان کشور عزیزمان را به بازار کار و تولیدات سینمایی و تلویزیونی معرفی کنیم. فوکوس‌فیلم بنا دارد تا با جذب سرمایه‌گذاران از کارهای شاخص حمایت کند و موجب تعالی هنر دیداری در کشور شود. از نگاه ما جایگاه هنر و هنرمندان این عرصه باید با ایجاد امنیت شغلی هر روز بیش از گذشته ارتقا یابد. من از همه هنرمندان و صنوف مرتبط با سینما و همچنین همه کسانی که می‌خواهند از طریق سینما درآمدی داشته باشند دعوت می‌کنم تا با مراجعه به سایت www.focusfilm.ir در فوکوس‌فیلم عضو شوند. توصیه من به کسانی که می‌خواهند از خانه، لوازم منزل یا ماشین قدیمی خود درآمدی داشته باشند این است که در فوکوس‌فیلم عضو شوند و با عرضه امکانات خود کسب درآمد نمایند. 
نیازهایی برای خدمت بهتر
استارت‌آپ‌ها یا کارهایی که به‌وسیله یک شخص به‌عنوان کارآفرین شکل می‌گیرد تمام و کمال با هزینه‌های شخصی راه‌اندازی می‌شوند و معمولا پولی برای تبلیغات باقی نمی‌ماند. مدیرعامل فوکوس‌فیلم می‌گوید: «ابتدا با متولیان هنر و سینما در کشور ارتباط خوبی برقرار کردیم و قول‌هایی برای حمایت از فوکوس‌فیلم داده شد که بسیار امیدبخش بود اما متاسفانه در مرحله اجرا هنوز هیچ حمایتی از ما صورت نگرفته و ما امیدواریم زودتر این حمایت شکل گیرد. ما تلاش کرده‌ایم از طریق جشنواره‌های سینمایی خود را به جامعه هنری کشور معرفی کنیم اما مخاطبان ما در سراسر کشور گسترده هستند و در حال حاضر حیاتی‌ترین نیاز ما امکان معرفی فوکوس‌فیلم و تبلیغات گسترده است که بی‌شک سازمان‌هایی مانند صداوسیما، سازمان سینمایی و حوزه هنری و امثال اینها می‌توانند بهترین کمک را در این مسیر داشته باشند. حداکثر تلاش ما این است که با کمتر شدن هزینه‌های تولید و ایجاد امنیت شغلی برای همه آنانی که علاقه‌شان به سینما گره خورده‌است با افزایش تولیدات هنری شاهد کارهای فاخر و ارزشمند هنری باشیم.
در اینجا این مژده را به همه اعضای فوکوس می‌دهم که با دوزبانه شدن سایت در آینده نزدیک زمینه همکاری با تهیه‌کنندگان خارجی برای همه اعضای فوکوس فراهم خواهد شد.»

امیرحسین علی‌نیافرد - نشان ایرانی برتر