این تیم را دوباره ساختیم

گفت‌وگو با مهران حاتمی، سرمربی تیم بسکتبال شهرداری گرگان

این تیم را دوباره ساختیم

مثل کشتی برای جویباری‌ها و فوتبال برای قائم‌شهری‌ها و ... بسکتبال هم برای گرگانی‌ها در استان گلستان ريشه‌دار است. وقتی یک شهر ورزش خودش را دارد و مسؤولان آن هم تمایل به برنامه‌ریزی دارند، قطعا به تدریج همین ورزش برند اختصاصی آنها می‌شود و به یاری اجتماع هم خواهد آمد. شهرداری گرگان برای بسکتبال هزینه و برای شهر سرمایه‌گذاری می‌کند؛ در واقع با تقویت ورزشی که از گذشته به نام این شهر سنجاق شده، یک رسالت اجتماعی مهم را به انجام رسانده است و این اصلا چیز کمی نیست، به ویژه اگر تداوم پیدا کند. حالا با دومین قهرمانی پیاپی گرگانی‌ها در تاریخ لیگ‌برتر بسکتبال ، آنها برای اولین‌بار مسافر رقابت‌های قهرمانی آسیا شده‌اند. مهران حاتمی، سرمربی شهرداری گرگان در گفت‌وگویی کوتاه درباره این قهرمانی به پرسش‌های جام‌جم پاسخ می‌دهد.

آقای دکتر یک پیش درآمد؛ تعویق بازی‌های آسیایی؛ به نظر شما این اتفاق برای بسکتبال ایران یک فرصت به حساب می‌آید یا یک تهدید؟
فکر می‌کنم اتفاق خوبی نیست.امیدوارم شرایط کرونا به شکل حاد سابق برنگردد. تصمیم چین جای تأمل دارد. در مجموع، به نظر من هیچ لغو یا تعویقی برای ورزش خوب نیست. این تمدید زمان هم به بسکتبال کمکی نمی‌کند و به ضرر است. باید انگیزه را در ورزشکاران تقویت کنیم و آنها را در شرایط مسابقه قرار دهیم تا آمادگی‌شان را حفظ کنند.
درباره قهرمانی همیشه می‌‌گویند حفظ آن دشوارتر ا‌ست‌. شما فصل قبل تیمی را از مهران شاهین‌طبع تحویل گرفتید که به یک قهرمانی تاریخی دست یافته بود.
دقیقا دفاع از عنوان سخت‌تر است به ویژه  وقتی تیم را تحویل گرفتم که بیشتر بازیکنانش به شیمیدر رفته بودند. ما شهرداری گرگان را دوباره ساختیم و من تمرکزم بر عوامل قابل کنترل بود. همین تمرکز بر هدف ما را به قهرمانی رساند. در یک تیم از کادر فنی تا بازیکنان همه باید از حاشیه دوری کنند. مثلا «پری پتی» یکی، دو بازی قبل از پلی‌آف همه ارتباطات غیر ضروری‌اش را قطع کرد و حضورش را در فضای مجازی به کمترین حد ممکن رساند.
پس ترکیب تیم تقریبا با فصل قبل تفاوت داشت.
بله نفرات جدیدی داشتیم که همگی در این ٩ ماه بسیار زحمت کشیدند و در این موفقیت سهیم‌اند.
خیلی‌ها معتقدند بازیکنان خارجی شهرداری گرگان و مشخصا «پری پتی» در کسب این نتیجه نقش پررنگ‌تری داشته‌اند.
قهرمانی صرفا به شوت‌زنی خلاصه نمی‌شود، ارزش دفاع و ریباند کم نیست. از خودگذشتگی بعضی بازیکن‌ها یعنی همان همکاری تیمی که ارزش بالایی دارد. پری، بازیکن خوبی ا‌ست اما این‌که در یک دیدار بازیکنی ۴٠ امتیاز می‌آورد قطعا به غیر از تلاش خودش و میدانی که به او داده شده، خواسته‌ سرمربی و پوشش هم‌تیمی‌هایش هم فرصت‌ها را برای امتیازآورترین بازیکن می‌سازد. ما یک بازیکن لیتوانیایی داشتیم که بسیار همراه و مؤثر بود. محمد جمشیدی ستاره بود و رسول مظفری یک پدیده. او میل شدیدی به اصلاح، بهتر شدن و نظم‌پذیری داشت و من در او تمرکز خوبی دیدم. میثم میرزایی، کیوان ریاعی و همه ١۶ بازیکن ما خوب بودند. این که ما یک تیم هستیم شعار نیست.
حمایت شهرداری و همراهی هواداران گرگانی بگو چطور بود؟
من در طول این سال‌ها همراه تیم‌های مختلفی بودم و چند دوره هم در فینال حضور داشتم. هر جا مدیریتی آگاه داشته با تیم نتیجه خوبی گرفته‌ایم. مدیریت اصل مهمی در تیمداری ا‌ست. جدا از حمایت‌های مالی و لزوم ارتباط عاطفی میان بازیکنان و مربی، ارتباط مؤثر میان مسؤولان باشگاه و مربی نقش مستقیمی در عملکرد تیم دارد. آقای سبطی شهردار گرگان و مدیرعامل باشگاه از ما به خوبی حمایت کرد و من از این بابت بسیار سپاسگزارم. هواداران پرشور گرگانی هم که سرمایه اصلی تیم ‌هستند و در برد و باخت همیشه ما را همراهی کرده‌اند.

آرزو قنبری - گـروه ورزش
ضمیمه نوجوانه