تلاش شرکت «آرمان توانا»  ساخت کوره‌هایی برای تولید ایرانی

متخصصان شرکت دانش‌بنیان «آرمان توانا راه آریا» با تولید کوره‌های صنعتی با کیفیت به نیاز بسیاری از صنایع با محصولات کاملا ایرانی پاسخ دادند

تلاش شرکت «آرمان توانا» ساخت کوره‌هایی برای تولید ایرانی

اگر بخواهیم یک فصل مشترک بین صنعت خودروسازی، طلاسازی، دندانسازی، آزمایشگاه‌های دارویی، آزمایشگاه‌های سیمان، معادن، فولاد، پتروشیمی و حتی کارگاه‌های پیچ و مهره‌سازی معین کنیم، کوره‌های حرارتی آن فصل مشترک است. از آنجا که تولیدات همه این صنایع از ضروریات جامعه امروز است، نبود کوره برای هریک از این صنایع، ضربه‌ای به بدنه صنعت کشور است. ضربه‌ای که شرکت دانش‌بنیان «آرمان توانا راه آریا» با ساخت کاملا داخلی حدود 110 محصول صنعتی ازجمله انواع و اقسام کوره‌های گازی، برقی و... آن را دفع کرده است.

سینا هماتاش، رئیس هیات‌مدیره شرکت دانش‌بنیان «آرمان توانا راه آریا» می‌گوید: «شرکت ما یک شرکت دانش‌بنیان صنعتی است که با تقریبا 90 نفر نیروی کار، انواع و اقسام دستگاه‌ها مانند کوره‌های طلاسازی، کوره‌های آزمایشگاهی، عملیات حرارتی و... را تولید می‌کنیم. طیف تولید ما به‌گونه‌ای است که می‌توان ادعا کرد در خاورمیانه هیچ کارخانه‌ای گوناگونی محصول ما را ندارد.»
هماتاش اضافه می‌کند: «البته برند ما آترا است. مجموعه آترا حدود 30 سال سابقه فعالیت در صنعت را دارد و کارهای تولید انواع و اقسام کوره‌ها اعم از صنعتی، آزمایشگاهی و خطوط عملیات حرارتی را انجام می‌دهد. این کار با تلاش‌های فراوان مهندس کاویانی، از برترین متخصصان حوزه ساخت انواع کوره که در سال 2008 برنده جایزه صنعتگر برتر از فرانسه شد، انجام می‌گردد.

تولید، بدون مهندسی معکوس
وی دلیل دانش‌بنیان شدن شرکت «آرمان توانا راه آریا» را این‌گونه عنوان می‌کند: «از آنجایی که دستگاه‌ها را کامل طراحی و تولید می‌کنیم و سالانه حدود 20 دستگاه خلق می‌کنیم که صفر تا 100 آن داخلی‌سازی است، به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان ثبت شده‌ایم.» 

110 محصول صنعتی
رئیس هیات‌مدیره شرکت «آرمان توانا راه آریا» ادامه می‌دهد: «حدود 110 محصول صنعتی از جمله انواع و اقسام کوره‌های گازی، برقی و... داریم. کل تکنولوژی طراحی تا ساخت محصولات این شرکت با خود ما و در داخل است و مانند بسیاری از صنایع مهندسی معکوس نیست، یعنی مشتری محصول مورد نیاز خود را به ما اعلام می‌کند، ما آن را طراحی و تولید می‌کنیم.» 
هماتاش اضافه می‌کند: «غیر از یک‌سری اِلِمنت‌های خاص که وارداتی است، عمده مواد اولیه تولید ما در داخل است و حتی بُردهای الکترونیکی آن را خود ما تولید می‌کنیم؛ البته تصمیم داریم در آینده دست به تولید انبوه آن بزنیم و غیر از مصارف خود شرکت، به بازار هم ارائه دهیم.»
 
کوره‌های کاملا ایرانی
رئیس هیات‌مدیره شرکت «آرمان توانا راه آریا» با بیان این‌که از آزمایشگاه‌های دارویی گرفته تا آزمایشگاه‌های سیمان، معادن، فولاد، پتروشیمی و... مخاطب و مشتری ما هستند، اضافه می‌کند: «از صنعت خودروسازی گرفته تا تولید پیچ و مهره و کارگاه‌های طلاسازی و دندانسازی، همه به کوره‌هایی با انواع و اقسام درجه حرارت‌های مختلف نیاز دارند، همه اینها در شرکت «آرمان توانا راه آریا» تولید می‌شود‌و طیف وسیعی از محصولات از دمای منفی 5 درجه تا 2000 درجه تولید می‌کنیم.»
 هماتاش می‌گوید: «خوشبختانه بازار محصولات ما خوب است، تا آنجا که تقریبا نمی‌رسیم همه مشتری‌ها را جواب بدهیم. مثلا سال گذشته فقط 200 دستگاه آزمایشگاهی نتوانستیم تامین کنیم. بنابراین به فکر افزایش ظرفیت و افزایش شیفت‌های کاری هستیم که بتوانیم به نحو احسن پاسخگوی همه مشتریان باشیم.»

رقابت با محصولات خارجی
وی با اشاره به این‌که نمونه خارجی محصولات شرکت «آرمان توانا راه آریا» تا چند سال پیش و زمانی که قیمت دلار کمتر بود، وارد می‌شد، اضافه می‌کند: «الان دیگر واردات آن صرفه اقتصادی ندارد و همین باعث توجه بیشتر مشتری به محصولات ما شده است، که از لحاظ کیفیت هم با محصولات خارجی رقابت می‌کند.» 
رئیس هیات‌مدیره این شرکت توضیح می‌دهد: «تا همین پنج سال پیش مثلا صنعت پتروشیمی سراغ محصولات داخلی نمی‌آمدند، اما الان شرکت ما یک کوره 40 متری برای پتروشیمی باختر تولید کرده، تحویل داده است و شرکت‌های بزرگی مثل «مپنا»، «مس سرچشمه»، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه سپاهان، شرکت ایتالیایی دنیلی، فولاد کاوه کیش، فولاد بناب، پتروشیمی شازند، مرکز تحقیقات و فرآوری پتروشیمی و... از ما خریدار می‌کنند.»
هماتاش با تاکید بر این‌که تولیدکننده کوره در ایران وجود دارد اما مثل محصولات شرکت «آرمان توانا راه آریا» نیست، اضافه می‌کند: «دامنه مشتری‌های ما به سبب تولیدات متنوع بسیار بالا است و تکنولوژی‌های مختلف را به صنایع مختلف می‌دهیم. خیلی از دستگاه‌های ما اصلا نمونه داخلی و حتی خارجی ندارد؛ زیرا برخی از محصولات ما سفارش مشتری است، یعنی مشتری از ما می‌خواهد یک محصول با یک‌سری ویژگی‌ها برای او تولید کنیم و ما باید آن را طراحی و تولید کنیم، بنابراین نمونه دیگری ندارد.»

تولید تنها کوره طلاسازی گازی جهان
او ادامه می‌دهد: «یک کوره طلاسازی که با گاز کار می‌کند هم داریم که اختصاصا برای شرکت «آرمان توانا راه آریا» است، یعنی کوره‌های طلاسازی تماما الکتریکی بوده و با برق کار می‌کنند، فقط یک نمونه با گاز کار می‌کند که ما آن را ساخته‌ایم.»
رئیس هیات‌مدیره شرکت «آرمان توانا راه آریا» با بیان این‌که محصولات ما مختص داخل نیست و مشتری خارجی هم داریم، عنوان می‌کند: «یک‌سری از محصولات را چند روز قبل فرستادیم کانادا، پیش از آن به کشور عراق و ترکیه هم ارسال محصول داشتیم. از آنجا که تکنولوژی دستگاه‌های تولیدی شرکت «آرمان توانا راه آریا» بسیار بالا است. یکی از دستگاه‌ها را قرار است برای یکی از دانشگاه‌های اتریش بفرستیم.» 

از آینده چه خبر؟
رئیس هیات‌مدیره شرکت «آرمان توانا راه آریا» درباره برنامه‌های پیش روی این شرکت می‌گوید: «مطمئنا افزایش نیرو خواهیم داشت و احتمالا 20 درصد به نیروهایمان اضافه شود. همچنین در آینده نزدیک خط تولید برد‌های الکترونیکی راه‌اندازی می‌شود. همین الان هم بردهای الکترونیکی و تابلوهای برق مورد نیاز شرکت تولید خودمان است و در آینده تصمیم داریم آن را به تولید انبوه برسانیم.»
وی در بیان برنامه‌های آینده شرکت «آرمان توانا راه آریا» اضافه می‌کند: «اگر معادلات ارتباط بین‌المللی خوب پیش برود و توافقات صورت بگیرد، احتمال صادرات‌مان هم زیاد است؛ یعنی همین الان بسترهای صادرات آماده است. خوشبختانه کیفیت محصول ما به‌گونه‌ای است که هم به کشورهای همسایه و هم کشورهای اروپایی صادرات داشته باشیم. مشکلی که الان در این مسیر است، بحث تبادل مالی است که به دلیل تحریم‌ها سخت یا ناممکن شده است.» 
هماتاش اضافه می‌کند: «حتی دنبال این هستیم که یک همکاری خارجی هم داشته باشیم. مثلا یک شرکت معتبر خارجی با ما همکاری کند و تولید چند برابر شود.»

مطهره میرشکاری - نشان ایرانی برتر