از اقدام جدید برای دیپلمات بازداشتی تا ابتکارعمل برای مذاکرات

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه خبر داد

از اقدام جدید برای دیپلمات بازداشتی تا ابتکارعمل برای مذاکرات

پس از مطلب روز دوشنبه گروه سیاسی جام‌جم درباره «دیپلمات‌دزدی در بایرن آلمان» که به موضوع اسدا... اسدی، دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک اختصاص داشت و بر پیگیری مجلس و اقدامات وزارت خارجه در این زمینه تاکید داشت،‌ دیروز خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی به این موضوع واکنش نشان داد.

او در ساختمان شماره 8 وزارت خارجه و در نشست با خبرنگاران درباره این دیپلمات بازداشت شده، گفت که متاسفانه یک دیپلمات جمهوری اسلامی ایران با نقض بدیهی‌ترین مصونیت‌ها و برخلاف کنوانسیون ۱۹۶۱ وین برخلاف مقررات و معاهدات بین‌المللی با نقض آشکار مصونیت‌ها و حقوق این دیپلمات، توسط دولت آلمان و دولت بلژیک دستگیر شده است و کل فرآیند غیرقانونی بوده و ایشان در شرایط نامناسبی نگهداری و منتقل و حقوقش نادیده گرفته شده است. لذا جمهوری اسلامی ایران هم از مجاری دوجانبه و هم مجاری خاص خود این موضوع را پیگیری کرده است. خطیب‌زاده به این نکته هم تاکید کرده که ارجاع به مراجع ذی‌ربط بین‌المللی و حقوق بشری هم در دستور کار جدید قرار گرفته است. 
این دیپلمات ارشد کشورمان گفته است: باعث تاسف است که دولت‌های اروپایی فکر می‌کنند برای مجرمان و تبعه‌های باسابقه و جاسوسان و کسانی که با نقشه وارد ایران شدند و کارهای ضد‌امنیت ملی انجام دادند، می‌توانند هیاهو و ادعا کرده و این نمایش‌ها را برقرار کنند، در حالی‌که ناقض حقوق اولیه دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران هستند. بنابراین کل فرآیند بازداشت، استرداد، دادگاه، صدور حکم و رفتارهایی که با آقای اسدی شده کلا غیرمشروع است و ما کل این فرآیند را غیرقانونی می‌دانیم.

 ابتکارات خاص ایران برای ادامه مذاکرات 
از سوی دیگر خطیب‌زاده به موضوع سفر اخیر مورا، دیپلمات اروپایی و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین به تهران هم واکنش نشان داده و گفته است، مورا در سفر به تهران با دستور کار مشخصی آمد. البته مذاکرات در ایران همراه با ابتکارات ویژه خاص ایران بوده است. ایران از آغاز مذاکرات جدید چندین بار این خلاقیت‌ها را به کار برد که کم‌کاری‌ها و نداشتن تصمیمات سیاسی طرف مقابل را مرتفع کند. متاسفانه تا امروز منتظر تصمیم سیاسی در واشنگتن است. 
سخنگوی وزارت خارجه باز هم از کم‌کاری آمریکا در روند مذاکرات انتقاد کرده و گفته است: صحبت‌هایی از سوی واشنگتن شنیده می‌شود که این بازی نخ‌نمای مقصرنمایی و این دفترچه تکراری که به‌عنوان بازی مقصرنمایی، جملات تکراری را مدام تکرار می‌کنند و الحمدلله خسته هم نمی‌شوند. همه واقعیت موضوع را می‌دانند. آنچه ایران خواسته تنها حقوق خودش است و چیزی بیشتر از حقوقش نخواسته و بیشتر از آنچه در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تعهد داده شده نخواسته است. اصطلاحاتی که بعضا می‌شنوید فرابرجامی، از روز اول مذاکرات هر جایی که نخواستند توافق کنند یک برچسب فرابرجامی به آن زدند که به تعهدات‌شان عمل نکنند. 

​​​​​​​