صدای پای «ویروس میمونی»

صدای پای «ویروس میمونی»

چند هفته‌ای می‌شود که تب کرونا در کشور فروکش کرده اما این روزها خبر دیگری در حال انتشار است. حالا حرف از شیوع بیماری به نام آبله‌میمون است؛ آبله‌ای که هر روز در حال فتح کشورهای جدید است. نقشه ابتلای این بیماری در حال حاضر می‌گوید بیماری در حدود پنج‌کشور شناسایی شده است. هرچند سازمان جهانی بهداشت، از احتمال گسترش این بیماری عفونی و واگیردار خبر داده است و بسیاری از کارشناسان معتقدند شیوع بیماری در جهان، آنچنان هم جدی نیست.


 عمر ویروس آبله دقیقا مشخص نیست ولی بسیاری از تاریخ‌نگاران تخمین می‌زنند بیش از 2000سال قبل از میلاد مسیح، آبله میان مردم شایع بوده است. سال 1977آخرین ویروس آبله در انسان شناسایی شد و سال 1980، سازمان جهانی بهداشت اعلام رسمی کرد، آبله در جهان ریشه‌کن شده است. ویروس آبله میان حیوانات، همچنان وجود دارد و ریشه‌کن نشده است. این در حالی است که اولین نمونه انسانی این نوع آبله ، سال1970 شناسایی شد. سال 2017 شیوع آبله در نیجریه آغاز و سپس، نمونه‌هایی از شیوع این بیماری در انگلستان، آمریکا و حتی چین گزارش شد. همان زمان در چین، یک مرگ ناشی از ابتلا به بیماری آبله گزارش شد.

 آبله ‌میمونی
 اسم آبله با درد، تب و جوش‌های چرکین و دردناک گره خورده است. درست مانند همه آبله‌ها، آبله‌میمون هم علائمی شبیه آبله مرغان، همان بیماری که اغلب در دوران کودکی تجربه کرده‌اید، دارد. علائم آبله‌میمون تب، سردرد، دردهای عضلانی، کمردرد، لرز، خستگی، تورم غدد لنفاوی و تورم پوستی است. همچنین انتقال ویروس از طریق تماس مستقیم با حیوان آلوده، مصرف گوشت خام حیوان آلوده یا از طریق ترشحات آلوده حیوان به انسان امکان‌پذیر است. آبله‌میمون، نوع نادری از بیماری است اما اولین نمونه‌های ابتلا به بیماری سال 2022 در انگلستان شناسایی شد. پس از آن، آبله کشورهای بیشتری را فتح کرد. تا به حال 9 نفر از شهروندان بریتانیایی مبتلا به آبله شناسایی شده‌اند؛ هرچند ابتلا به بیماری 11نفر دیگر هم در دست بررسی است. آن‌طور که آژانس امنیت بهداشتی این کشور گفته است هیچ کدام از افراد شناسایی شده با هم ارتباطی نداشته‌اند و این یعنی، گستردگی بیماری می‌تواند بیش از این باشد. به‌جز انگلستان، مواردی معدود از ابتلا در آمریکا، فرانسه و کانادا نیز گزارش شده است. 

 آبله جدی یا غیرجدی؟
 با وجود افزایش ابتلا در انگلستان، آژانس امنیت بهداشت بریتانیا معتقد است شیوع سراسری اتفاق نخواهد افتاد و خطر ابتلا به بیماری در عموم مردم اندک است. از نظر حسین کیوان، متخصص ویروس‌شناس هم، خطر ابتلا به بیماری آبله‌میمون کم است. او به ما می‌گوید با این‌که ساختار بیولوژیکی بالای 98درصد بین میمون و انسان‌ها وجود دارد اما آبله‌میمون برای انسان‌ها خطرساز نیست. این ویروس‌شناس به جمعیت مسن اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد جمعیت بالای 45سال در کشور، در برابر بیماری ایمن هستند چراکه همه واکسن آبله را تزریق کرده‌اند. کیوان به نکته مهمی اشاره می‌کند و آن، موضوع بیولوژیک بودن شیوع آبله‌میمون است، چراکه آمریکا همه ویروس‌های قابل انتقال به انسان را در اختیار دارد و این موضوع، احتمال انتشار آبله با موضوع بیولوژیک بودن را مطرح می‌کند اما چون تعداد افراد مبتلا زیاد هم نیستند، بنابراین ممکن است این موضوع هم رد شود.

لیلا شوقی - گروه جامعه