حقوق بشر آمریکایی  و تحریم دارویی ایران

حقوق بشر آمریکایی  و تحریم دارویی ایران

به‌تازگی پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق‌بشر، وب‌سایت رسمی سازمان ملل متحد بیانیه آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل را درباره تحریم‌های یکجانبه و ثانویه علیه ایران منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: به‌گفته یک کارشناس حقوق بشر سازمان ملل متحد، مجموعه پیچیده تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، همراه با تحریم‌های ثانویه علیه افراد و نهادهای ثالث، رعایت افراطی تحریم‌ها و اتخاذ سیاست‌های به صفر رساندن ریسک توسط برخی شرکت‌ها و مؤسسات مالی، چالش‌های انسانی و اقتصادی موجود را تشدید کرده و بر زندگی مردم، به‌ویژه آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه، تأثیر منفی گذاشته است.
دوهان ادامه داد: «طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر، دولت‌ها موظفند تضمین کنند هرگونه فعالیت تحت صلاحیت یا کنترل آنها منجر به نقض حقوق بشر نمی‌شودو در این خصوص، من از دولت‌های تحریم‌کننده به‌ویژه ایالات متحده می‌خواهم با حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات بین‌المللی و لغو تمام اقدامات یکجانبه، به‌خصوص در زمینه‌هایی که بر حقوق بشر و زندگی همه مردم ایران تأثیر می‌گذارد، اصول و هنجارهای حقوق بین‌الملل را رعایت کنند». این گزارشگر ویژه تأکید کرد هرچند اقدامات ایران آثار منفی مستقیم تحریم‌ها بر بهره‌مندی از حقوق بشر را کاهش داده است اما نباید از وضعیت موجود به‌عنوان زمینه‌ای برای مشروعیت بخشیدن و قانونی کردن اعمال تحریم‌های یکجانبه استفاده شود.
دوهان در طول مأموریت خود در ایران با نمایندگانی از نهادهای دولتی کشوری و استانی، سازمان‌های غیردولتی، انجمن‌ها، فعالان امور بشردوستانه، مشاغل، نهادهای سازمان ملل متحد، دانشگاه‌ها و همچنین جامعه دیپلماتیک دیدار کرد. وی علاوه بر تهران، دیدارهایی در کرج و اصفهان نیز انجام داد.
یادآور می‌شود موضوع تحریم تجهیزات پزشکی با واکنش رئیس سازمان غذا و دارو مواجه شد، به طوری‌که وی با تایید اثرگذاری تحریم‌ها بر سلامت بیماران گفت آمریکایی‌ها بین انتقال ارز برای دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک با سایر کالاها تفاوتی قائل نشده‌اند.