تغییر در استرالیا پس از  یک دهه قدرت محافظه‌کاران

تغییر در استرالیا پس از  یک دهه قدرت محافظه‌کاران

نتایج انتخابات استرالیا از پیروزی حزب کارگر و شکست محافظه‌کاران پس از حدود یک‌دهه در اختیار داشتن قدرت در این کشور خبر می‌دهد.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا در پیامی به آنتونی آلبانیز، رهبر حزب کارگر با پذیرش شکست حزب خود، انتخاب او را به عنوان نخست‌وزیر آینده این کشور تبریک گفت.
به گزارش اسکای‌نیوز، اعلام نتایج نهایی ممکن است مدتی طول بکشد، زیرا شمارش آرای پستی به‌تازگی کامل شده‌است.
موریسون با اعتراف به شکست، طی سخنانی در شهر سیدنی گفت: «من با رهبر مخالفان و نخست‌وزیر آینده، آنتونی آلبانیز صحبت کردم و پیروزی وی در انتخابات را تبریک گفتم.»
موریسون همچنین گفت که از رهبری حزب لیبرال کناره‌گیری خواهد کرد. وی نزدیک به یک دهه در راس حزب محافظه‌کار بود.
آلبانیز که یکی از باسابقه‌ترین سیاستمداران این کشور است، برای کنار زدن دولت ائتلافی لیبرال-ملی که از سال ۲۰۱۳ در قدرت بود، به رای‌دهندگان وعده تغییرات بی‌خطر داده است.
در حالی که اسکات موریسون، نخست‌وزیر بازنده در این انتخابات، خود را بولدوزر توصیف می‌کرد، آقای آلبانیز  وعده داده که سازنده باشد.
پس از همه‌گیری کرونا که ایالت‌های استرالیا و شهرها به دلیل قرنطینه‌های شدید از هم جدا افتاده بودند، تقویت وحدت، اولویت اصلی رهبر جدید این کشور عنوان شده است.
آلبانیز که در میان هوادارانش به آلبو یا آلبا معروف است، به عنوان مدافع سیستم خدمات درمانی رایگان استرالیا، جمهوریخواه و طرفدار پر و پاقرص لیگ راگبی شهرت دارد.
این سیاستمدار ۵۹ ساله در خانه‌هایی که دولت در اختیار خانواده‌های کم‌درآمد قرار می‌داد، بزرگ شده و مادرش به تنهایی و با مقرری افراد دارای معلولیت او را بزرگ کرده است.
او 25 سال سابقه نمایندگی پارلمان را در کارنامه دارد و از سه‌سال پیش رهبر حزب کارگر شده است. او از دهه ۲۰ سالگی یکی از اعضای ثابت حزب کارگر استرالیا بوده است.
آلبانیز در سال ۱۹۹۶، در حالی‌ که ۳۳ ساله بود به عنوان نماینده سیدنی وارد پارلمان استرالیا شد؛ پیش از آن هم در مشاغل دولتی و ایالتی کار می‌کرد.