خط و نشان‌های هسته‌ای به کجا ختم می‌شود؟

خط و نشان‌های هسته‌ای به کجا ختم می‌شود؟

در حالی که تا چند ماه قبل، کشورهای دارنده بمب اتمی بیشتر در عرصه آزمایش‌های هسته‌ای قدرت خود را به رخ یکدیگر می‌کشیدند و کمتر شاهد تهدید آشکار هسته‌ای یک‌کشور از سوی کشور دیگر بودیم، این روزها شرایط تغییر کرده و خط و نشان کشیدن هسته‌ای به ادبیات رایج در میان مقامات کشورهای دارای بمب تبدیل شده است.

این تهدیدات لفظی در حالی است که حتی در دوران جنگ‌سرد هم مشابه آن چندان از سوی رهبران کشورها شنیده نمی‌شد؛ آن‌هم در زمانی که زرادخانه‌های هسته‌ای شوروی و ایالات متحده آمریکا، بسیار بزرگ‌تر بودند و خطری به مراتب بزرگ‌تر برای جهان به‌شمار می‌رفتند.
در تازه‌ترین اتفاق در این زمینه و در حالی که چند هفته قبل، مقامات آمریکایی در اظهارات خود تهدیدات هسته‌ای مسکو را غیرمسوولانه می‌خواندند، اکنون رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه مشترکی که با رئیس‌جمهور کره‌جنوبی صادر کرده، می‌گوید واشنگتن در صورت لزوم با سلاح اتمی از سئول دفاع خواهد کرد.
چندی قبل جان‌ کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به تهدیدات هسته‌ای مسکو در جریان جنگ اوکراین گفته بود تهدید به احتمال استفاده از سلاح‌های اتمی، غیرمسؤولانه است.اشاره جان کربی به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بود که چند هفته قبل به مقام‌های ارشد دفاعی و نظامی خود اعلام کرد نیروهای بازدارنده هسته‌ای در وضعیت آماده‌باش قرار گیرند.
این تهدیدات در حالی صورت می‌گیرد که کمتر از یک سال پیش، پوتین و بایدن در نشست ژنو بیانیه‌ای صادر کردند و به نظر می‌رسید طرفین با یکدیگر هم‌نظرند که تهدید جنگ هسته‌ای یادگاری از دوران جنگ سرد است، در آن برنده‌ای وجود ندارد و هرگز هم نباید چنین جنگی آغاز شود.