یک رقابت خانوادگی

گفت‌و‌گو با سیدهاشم موسوی، تهیه‌کننده مسابقه «فامیل بازی»

یک رقابت خانوادگی

اگر دوست دارید به همراه خانواده‌تان در یک مسابقه تلویزیونی حضور پیدا کنید و هم خودتان را محک بزنید و هم اوقات خوشی را کنار خانواده بگذرانید و تفریح کنید، می‌توانید برای شرکت در مسابقه «فامیل بازی» ثبت‌نام کنید. مسابقه‌ای به تهیه‌کنندگی سید‌هاشم موسوی و با اجرای ابراهیم شفیعی و مرتضی رستمی، دو کمدین برنامه‌ها و مجموعه‌های طنز که چهره آنها را بیشتر در مجموعه طنز «خنده بازار» به خاطر دارید قرار است به‌زودی از شبکه افق پخش شود. اما حضور در این رقابت خانوادگی شرط و شروطی دارد. حتما می‌پرسید چه شرطی؟ نگران نباشید، کار سختی نیست. فقط این‌که شرکت‌کننده‌ها در این مسابقه باید شامل پدربزرگ و مادربزرگ، پسر و عروس، دختر و داماد و حداقل دو نوه باشند و در مجموعه یک گروه هشت نفره یا 10 نفره را تشکیل دهند. همچنین می‌توانید اقوام خود را هم به‌عنوان تماشاچی هم به استودیوی این برنامه دعوت کنید. خلاصه این‌که می‌توانید یک مهمانی‌بزرگ در استودیوی شبکه افق برگزار و خانواده و فامیل را به این برنامه دعوت کنید. حتما این سوال در ذهن‌تان ایجاد می‌شود که چه چالش‌هایی را باید در این رقابت پشت‌سر بگذارید؟ می‌توانید در گفت‌و‌گوی ما با سیدهاشم موسوی، تهیه‌کننده این مسابقه همراه شوید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 چطور شد تصمیم گرفتید مسابقه‌ای طراحی کنید که در آن تمام اعضای یک خانواده بتوانند حضور داشته باشند؟
پیشنهاد این مسابقه را سال گذشته شبکه افق به ما داد. از آنجا که هدف‌گذاری شبکه افق هم بر‌اساس سبک زندگی و هویت ایرانی ــ اسلامی و بحث اقوام و حفظ و تحکیم خانواده است، از این‌رو از ما خواست مسابقه‌ای با این مضامین بسازیم. تفاوت این مسابقه با سایر مسابقات تلویزیونی و اصلا ویژگی آن همین است که از یک خانواده کامل تشکیل شده‌است. یعنی خانواده‌ای که شامل سه نسل است. این سه نسل برای ما خیلی مهم است. نسل اول که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را شامل می‌شود، نسل بعدی فرزندان‌شان هستند که پدر و مادر به اتفاق همسران‌شان می‌آیند و نسل سوم نوه‌ها را شامل می‌شو‌د. کنار هم قرار گرفتن این سه نسل هم برای ما جذاب است و هم برای مخاطبان و شرکت‌کننده‌ها. 
 هماهنگ‌کردن این سه نسل و کنار هم قرار دادن آنها سخت نبود؟
این اتفاق خیلی برای ما سخت بود. به‌خصوص این‌که بحث رقابت هم در میان بود. البته رقابت به آن معنایی که در مسابقه‌های دیگر وجود دارد، در این مسابقه وجود ندارد. رقابت ما در این مسابقه بیشتر درون‌خانوادگی و رفاقتی است. ما در این مسابقه به‌دنبال یک خانواده کامل بودیم و می‌خواستیم این افراد کنار هم قرار بگیرند.
 برای حضور نوه‌ها در مسابقه شرایط سنی هم در نظر گرفته‌اید؟
ما شرایط سنی سختی برای حضور نوه‌ها نگذاشته‌ایم. بچه‌های 6تا7ساله به بالا می‌توانند در کنار خانواده در این مسابقه حضور داشته باشند.
 با این حساب حتما در طراحی بازی‌ها این مساله سنی را لحاظ کرده‌اید.
بله صد‌در‌صد. به‌خصوص این‌که فضای کودکانه کار را زیباتر می‌کند. به همین دلیل حدود یک ماه اتاق فکر داشتیم و برای آیتم‌های کار طراحی را انجام می‌دادیم. به‌خصوص برای بچه‌ها که توانایی حضور در آن بخش‌ها را داشته باشند. البته بازی‌ها هم تلفیقی از بازی‌های ایرانی و غیر‌ایرانی است. چون مهم‌ترین قسمت این اتفاق، طراحی بازی‌ها بود. به‌خصوص این‌که باید به گونه‌ای طراحی می‌کردیم که بچه‌ها دوست داشته باشند. بازی‌ها هم به نوعی طراحی شده‌اند که هم هوش‌شان را به کار بگیرند و هم از قدرت بدنی‌شان استفاده کنند. 
 سوالاتی که در مسابقه مطرح می‌شود بیشتر در چه حوزه‌هایی است؟
اطلاعات عمومی است تا شرکت‌کننده‌ها توانایی پاسخ دادن به آنها را داشته باشند. مثلا کلمه بازی، پانتومیم و...
 چطور  برای اجرا از دو بازیگر طنز دعوت به همکاری کردید؟
ما برای اجرای این مسابقه خیلی جست‌وجو کردیم. چون به مجری بازیگر نیاز داشتیم. به این خاطر که مجری صرف، به کار ما نمی‌آمد. چون مسابقه ما یک‌سری آیتم دارد که نیازمند ارتباط گرفتن با خانواده و بچه‌ها است. بنابراین نیاز داشتیم مجری ما تجربه بازیگری هم داشته باشد. بنابراین حدود سه چهار ماه دنبال مجری-بازیگر می‌گشتیم. از طرفی نیاز به حضور دو مجری بود. همین کار ما را سخت‌تر می‌کرد و سپس بعد از کلی جست‌وجو به این افراد رسیدیم.
 احتمالا پیدا کردن شرکت‌کننده‌ها و هماهنگی با آنها هم به‌سختی پیدا کردن مجری‌ها برایتان بوده؟
بله، هر دو، کار سختی بود. پیدا کردن مجری‌ها یک طرف و همچنین پیدا کردن خانواده‌ها و هماهنگی زمانی و همچنین راضی کردن همه اعضای خانواده از طرف دیگر. البته ما فراخوان دادیم ولی اگر یک نفر از اعضای خانواده به دلایلی کنسل می‌کرد، همه برنامه کنسل می‌شد. به همین خاطر با سختی‌های بسیاری مواجه‌بودیم.
 در استودیو، تماشاچی هم دارید؟
بله البته اقوام همان شرکت‌کننده‌ها هستند. از خاله، دایی و عمو گرفته تا پسرخاله، پسر‌عمه و... به نظرم حضور اعضای خانواده و فامیل به‌عنوان تماشاچی حس بهتری به مسابقه می‌داد. در حال حاضر همچنان برنامه را ضبط می‌کنیم و قرار است به‌زودی روی آنتن شبکه افق برود و هفته‌ای سه روز پخش داریم.
 آیا ممکن است تولید این مسابقه به فصل‌های بعدی هم برسد؟
در صورتی که مردم بپسندند و مورد توجه‌شان قرار گیرد و همچنان خانواده‌ها تمایل به حضور در مسابقه داشته باشند، بله می‌تواند ادامه پیدا کند.

رقابت پدربزرگ و نوه
 موسوی درباره شیوه رقابت این افراد و این‌که بخش‌های مسابقه را بر‌اساس گروه سنی شرکت‌کننده‌ها چگونه تقسیم و طراحی شدند، می‌گوید: این مسابقه شامل پنج بخش است که هرکدام متفاوت از بخش دیگر است. ما در یکی از بخش‌ها رقابت پدر‌بزرگ و نوه را داریم یا رقابت بین زن و شوهر یا بین پدر و پسر و... یعنی در هر بخش خانواده شامل دو تیم می‌شوند و با هم به رقابت می‌پردازند. 

زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه