افشاگری جوکری ادامه می‌یابد

افشاگری جوکری ادامه می‌یابد

تاد فیلیپس، کارگردان «جوکر» می‌گوید کار نگارش فیلمنامه قسمت دوم این فیلم را تمام کرده و این‌بار قرار است افشاگری‌های بیشتری در ارتباط با فساد در دو نهاد سیاست و پلیس شهر گاتهام را به نمایش بگذارد. با آن‌که داستان خیالی این اکشن کمیک‌استریپی در شهر موهوم گاتهام رخ می‌دهد اما منتقدان و اهل‌فن می‌گویند این شهر استعاره‌ای از شهر نیویورک و فساد افسارگسیخته درونی آن است و داستانی امروزی را در ارتباط با فساد پنهان اهل سیاست در این شهر تعریف می‌کند. داستان قسمت دوم جوکر دنبال‌کننده ماجراهایی است که بر شخصیت آرتور فلک/ جوکر با بازی واکین فونیکس می‌گذرد. با این وجود، کسی اطلاعی از داستان قسمت دوم ندارد و کل ماجرا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این در حالی است که نزدیکان فیلمساز به این نکته اشاره می‌کنند که موضوع بیماران روانی و تیمارستان، نقش مهمی در ماجراهای داستان دارد. در قسمت اول شخصیت جوکر تحت نظر دکترها در یک تیمارستان است و شنیده می‌شود روحیه نیمه‌روانی این شخصیت در داستان قسمت تازه در بین تعداد بیشتری از اهالی گاتهام‌سیتی شیوع پیدا خواهد کرد. زمانی برای شروع کار فیلمبرداری جوکر 2 مشخص نشده اما گفته می‌شود برای نیمه دوم سال آینده میلادی راهی پرده سینماها خواهد شد.
فیلیپس در مورد کار تازه‌اش می‌گوید: «با آن‌که داستان جوکر حال و هوایی کمیک‌استریپی دارد و در یک دنیای خیالی اتفاق می‌افتد اما ارجاعات متعددی به روزگار معاصر و مسائل و مشکلات جامعه امروزی دارد. از این‌رو، من خودم آن را بیشتر یک درام اجتماعی تلخ در رابطه با مردم معاصر می‌دانم. یکی از دلایلی هم که کارگردانی قسمت اول را قبول کردم، همین نکته بوده است. متأسفانه فساد دستگاه‌های مسؤول را دربرگرفته و ظاهرا کسی هم توان مقابله با آن را ندارد. آیا با توجه به این که در دنیای واقعیت نمی‌توان با مظاهر فساد مبارزه کرد، مردم و هنرمندان به سمت رویاپردازی و حل مشکلات به دست آدم‌هایی استثنایی رفته‌اند که در دنیای واقعی حضور و موجودیت ندارند؟ فکر نمی‌کنم جوکر این‌گونه باشد. استقبال تماشاگران از قسمت اول نشانگر آن است که آنها هم با فساد گسترده موجود در جامعه معاصر مخالف و به فکر راه‌حلی برای آن هستند. شاید جوکر 2 راه‌حلی ارائه ندهد اما طرح موضوع و بحث درباره آن را در دستور کار خودش دارد.»شخصیت جوکر که پیش از تاد فیلیپس نیز  در فیلم‌های سینمایی حضور داشته و در آثار مارول معرفی شده‌است، برای بسیاری از علاقه‌مندان به سینمای اکشن آشناست اما ویژگی جوکری که  تاد فیلیپس به تماشاگران سینما نمایش داده،  این است که  ابعاد تازه‌ای از  شخصیت  این قهرمان قدیمی  در بستر  یک درام روانکاوانه معرفی شده و پیش‌زمینه‌های روانی کنش‌ها و واکنش‌های این شخصیت مد نظر بوده است. جوکر  تاد فیلیپس همچنین تاویل‌ها و استعاره‌هایی در خود دارد که آن را  از یک اثر عامه‌پسند فراتر برده. همین ویژگی جوکر سبب شده، مخاطبان جدی‌تر سینما حالا مشتاق تماشای فصل دوم این فیلم سینمایی باشند. /ورایتی

کیکاووس زیاری - گروه فرهنگ و هنر