آنچه باید درباره یارانه بدانیم

آنچه باید درباره یارانه بدانیم

1-تمام متقاضیان رسیدگی به وضعیت دهك‌بندی خانوار، با دستور رئیس‌جمهور یارانه معیشتی اردیبهشت‌ماه را دریافت كرده‌اند، اما هنوز قابل برداشت نیست تا وضعیت بعد خانوار و دهك‌بندی آنها مشخص شود.

2-كسانی كه ازدواج كرده‌ اما سیستم خانواده خود را جدا نكرده‌اند، می‌توانند با تشكیل خانوار جدید یارانه‌ای بعد خانواده خود را تغییر دهند، اما كسانی كه مجرد هستند برای جدا كردن خانوار خود باید منتظر تصمیم دولت باشند. 

3-كسانی كه به سازمان هدفمندی یارانه‌‌ها معرفی شده‌اند، می‌توانند از طریق دفاتر پلیس +10 ساختار خانواده خود را تفكیك كنند و بعد از آن اطلاعات جدید خانوار از طریق سازمان هدفمندی به وزارت رفاه اعلام می‌شود كه در آن صورت دهك‌بندی جدید را مشخص می‌شود.

4-اگر خانوارهای جدید و همچنین خانوارهایی كه تاكنون یارانه دریافت نكرده و متقاضی دریافت یارانه از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها شده‌اند، چنانچه در 9 دهك پایین درآمدی قرار گیرند، مشمول یارانه معیشتی می‌شوند .

5- 7.5میلیون نفر در كشور از قبل یارانه دریافت نمی‌كردند كه یا این افراد از اول مشمول یارانه نبوده‌اند یا به دلایلی از سال 89 عده‌ای انصراف داده‌اند، اما اكنون كه مبلغ یارانه معیشتی بالا رفته متقاضی دریافت آن شده‌اند. در نتیجه اطلاعات خود را در سامانه سازمان هدفمندی به ثبت رسانده‌اند.

6-سامانه حمایتی وزارت كار باز است و ثبت اعتراض مردم برای یارانه معیشتی و دهك‌بندی انجام می‌شود و این رسیدگی به دهك‌بندی دائمی خواهد بود؛ بررسی دهك بندی احتمالا سالی یك یا دو بار انجام خواهد شد، بنابراین عده‌ای از این دهك‌بندی بالا و یا پایین خواهند رفت و ساختار درآمدی خانوار تغییر پیدا خواهد كرد.

7-تعداد زیادی از اعتراض‌ها مربوط به بازنشستگان بوده است. برخی از فرزندان آنها متأهل بودند و از خانوار پدری جدا نشدند، در عین حال فرزندان درآمد بالایی داشتند، در نتیجه مجموع درآمد خانوار بالا ثبت شده است كه باید ساختار خانوار آنها جدا شود. 

8-هنوز ملك و املاك به دلیل این‌كه بانك اطلاعات املاك ناقص است، مبنای محاسبه قرار نگرفته است، اما عمدتا كسانی كه چند مغازه و چند ملك دارند، درآمد اجاره و یا خرید و فروش جزو درآمد خانوار محسوب می‌شود و جز دهك‌های پردرآمد شناسایی خواهند شد.

9-دهك‌بندی براساس جمعیت و درآمد است. یعنی اگر جمعیت كشور 85میلیون نفر باشد در هر دهك حدود 8.5میلیون نفر قرار دارد و دهك دهم كه مجموع درآمد و دارایی خانوار آنها بیش از 9دهك دیگر جامعه باشد جزو دهك دهم و یا پردرآمد به شمار می‌رود.

10-اطلاعاتی كه مبنای دهك‌بندی خانوارها قرار گرفته است حدود 6 اطلاع از مجموع دارایی درآمد و گردش مالی اعضای خانوار است كه شامل خودرو، درآمد مالیاتی، درآمد خانوار، بیمه و گردش مالی و اطلاعات حقوق افراد شاغل به شمار می‌رود.