راز شخصیت‌های ناآرام

راز شخصیت‌های ناآرام

 شخصیت انسان بیانگر تغییرات نسبتا پایداری است كه در طول زمان ایجاد می‌شود، برای هر فرد منحصر به‌فرد است و نوع تفكر، احساس، انگیزه و رفتار فرد را در‌بر می‌گیرد. بنابراین باید توجه كنید رفتارهایی كه انسان از خودش بروز می‌دهد برگرفته از ویژگی‌های شخصیتی و افكار و باورهای اوست و چنانچه فرد دچار اختلالات شخصیتی یا مشكلات رفتاری نباشد، انتظار می‌رود رفتارهای ناهنجار از خودش بروز ندهد.

برخی از افراد هستند كه مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباط موثر و كارآمد را ندارند و در روابط بین‌فردی خود، دچار مشكل می‌شوند. آنها غالبا آرام نیستند و به‌سادگی از كوره در می‌روند. انتظارات‌شان از دیگران زیاد است و مدام با اطرافیان خود دچار تنش می‌شوند.
این افراد به‌طور آشكار در محیط شغلی و شخصی مدام درگیر ناآرامی ‌هستند و معاشرت و همكاری با آنها سخت است. بیش از حد درگیر جزئیات می‌شوند و در مقابل ناكامی كم‌تحمل هستند.
برخی دیگر نیز از مشكلات رفتاری و شخصیتی رنج می‌برند و با این‌كه سعی می‌كنند در محیط اجتماعی كنترل‌ شده رفتار كنند، مشكلات آنها معمولا در محیط خانوادگی به‌سادگی بروز می‌كند و خود واقعی و رفتارهای واقعی خود را در خانواده بیشتر نشان می‌دهند. كج‌رفتاری‌های آنها بیشتر در كنار نزدیكان‌شان رخ می‌دهد و در محیط‌های اجتماعی سعی می‌كنند مطلوب رفتار كنند.
باید توجه كنید كه در هر دو حالت به تغییر نگرش و رفتار نیاز است اما در مورد آن دسته از افرادی كه با بیشتر اطرافیان خود در زندگی شخصی و اجتماعی درگیر می‌شوند و رفتارهای پرخاشگر و غیرقابل‌كنترل و مهار نشده از خودشان نشان می‌دهند و علاوه بر مداخلات روان‌شناختی، ممکن است به مداخلات دارویی نیز نیاز داشته باشند.

دكتر مهرنوش دارینی - روان‌شناس