رمزگشایی از الگوریتم تبلیغات در فضای مجازی

رمزگشایی از الگوریتم تبلیغات در فضای مجازی

گاهی در وبگاه‌‌های معتبر، شاهد تبلیغات فریبنده، مانند تبلیغ برای قرص‌های کاهش وزن معجزه‌آسا و نرم‌افزارهای مشکوک هستیم. به‌ نظر می‌رسد بیشتر وبگاه‌‌ها که برایشان مهم نیست چه محتوای تبلیغاتی را به مخاطبانشان ارائه کنند، کار پذیرش آگهی را به شبکه پیچیده‌ای از شرکت‌های تبلیغاتی برون‌سپاری می‌کنند. اکوسیستم تبلیغات آنلاین عمدتا حول محور «تبلیغات برنامه‌ریزی شده» ساخته می‌شود؛ یعنی سیستمی که در آن، تبلیغات به‌صورت هدفمند به مخاطبان خاص آنها نمایش داده می‌شود. تبلیغات برنامه‌ریزی‌شده ابزار قدرتمندی است که به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد مخاطبان خود را در طیف وسیعی از وبگاه‌‌ها هدف قرار دهند و به آنها دسترسی پیدا کنند. البته این ابزار، امکان تبلیغات اینترنتی را برای کلاهبرداری یا انتقال بدافزارها به میلیون‌ها کاربر نیز فراهم می‌کند. بنابراین منطقی است که شرکت‌های تبلیغاتی آنلاین مسؤول جلوگیری از رسیدن تبلیغات نامناسب به کاربران باشند، اما گاهی در انجام این وظیفه کوتاهی می‌کنند.

بازار تبلیغات آنلاین برای حل مشکل تطبیق حجم بالای تبلیغات با تعداد زیاد فضاهای تبلیغاتی طراحی شده است. وبگاه‌‌ها می‌خواهند فضاهای تبلیغاتی‌شان را با بهترین قیمت‌ها پر کنند و تبلیغ‌کنندگان هم می‌خواهند سایت‌ها و کاربران خاص خود را هدف خود قرار دهند اما به‌جای تطابق هر وبگاه‌ و تبلیغ‌کننده برای اجرای آگهی‌ها، تبلیغ‌کنندگان با پلتفرم‌های طرف تقاضا یعنی شرکت‌های فناوری که به آنها اجازه خرید تبلیغات را می‌دهند کار می‌کنند و وبگاه‌‌ها هم با پلتفرم‌های طرف عرضه یعنی شرکت‌های فناوری که به سایت‌ها پول می‌دهند تا تبلیغات را در صفحه خود قرار دهند. این شرکت‌ها جزئیات مربوط به تشخیص این‌که کدام وبگاه‌‌ها و کاربران باید با تبلیغات خاص مطابقت داده شوند را انجام می‌دهند. معمولا این شرکت‌های فناوری تبلیغات هستند که تصمیم می‌گیرند کدام آگهی‌ها را به‌صورت یک حراج  فوری ارائه دهند. هر زمان کسی وبگاهی را که فضایی برای درج آگهی دارد در نظر می‌گیرد، پلتفرم طرف عرضه یک پیشنهاد حراج برای آگهی‌ها درخواست می‌کند. پلتفرم طرف تقاضا براساس اطلاعاتش درمورد علایق کاربر و تاریخچه وبگردی او- که با ردیابی کاربران در وب گردآوری کرده- تصمیم می‌گیرد کدام آگهی از فهرست آگهی‌های موجود، می‌تواند کاربر خاصی را به بهترین شکل هدف قرار دهد و سپس یک پیشنهاد ارائه می‌کند. جالب است بدانید همه اینها در یک لحظه اتفاق می‌افتد. گوگل ازجمله بازیگران بزرگ این بازار است که یک پلتفرم طرف عرضه، یک پلتفرم طرف تقاضا و یک مبادله‌گر را که سه جزء یک شبکه تبلیغاتی هستند دراختیار دارد. این شبکه به تبلیغ‌کننده اجازه می‌دهد تبلیغات را برای میلیون‌ها کاربر بالقوه در میلیون‌ها وبگاه‌ اجرا کند، بدون اینکه نیازی به دانستن جزئیات نحوه اجرای آن داشته باشد. وبگاه‌‌ها  نیز این امکان را دارند که بدون نیاز به تماس یا هر نوع توافق با آگهی‌دهنده، از آگهی‌دهندگان بالقوه بی‌شماری درخواست تبلیغات داشته باشند.
 غربالگری ناقص تبلیغات بد
در این بازار شلوغ کلاهبرداران هم مانند هر تبلیغ‌کننده دیگری می‌توانند از تبلیغات برنامه‌ریزی‌شده برای کلاهبرداری و ارسال بدافزار برای میلیون‌ها کاربر بالقوه در هر وبگاهی استفاده کنند. با این حال، شبکه‌های تبلیغاتی، پلتفرم‌های طرف عرضه و پلتفرم‌های طرف تقاضا معمولا دارای سیاست‌های محتوایی هستند که تبلیغات مضر را محدود می‌کند. برای مثال در خط‌مشی محتواییِ گوگل ادز، تبلیغ محصولات غیرقانونی و خطرناک، محتوای نامناسب و توهین‌آمیز و فهرستی از روش‌های فریبنده مانند فیشینگ، تله کلیک، تبلیغات نادرست و تصاویر دستکاری شده ممنوع شده است. وبگاه‌‌ها همچنین می‌توانند تبلیغ‌کنندگان و دسته‌های خاصی از تبلیغات را مسدود کنند. مثلا تبلیغ‌کننده خاصی که تبلیغات کلاهبرداری را در صفحه خود اجرا می‌کند، یا شبکه‌های تبلیغاتی خاصی که تبلیغات با کیفیت پایین ارائه می‌دهند. با این حال کلاهبرداران می‌توانند خود را با چنین اقداماتی سازگار کنند و راه‌هایی برای فرار از ممیزی خودکار یا دستی و سوء‌استفاده از مناطق خاکستری در خط‌‌مشی‌های محتوایی بیابند. 
 تبلیغات بومی در وبگاه‌‌های خبری
در نهایت برخی تبلیغات «بد» از جمله تبلیغات بومی عمدا از جانب وبگاه‌ و شبکه تبلیغاتی به شکلی فریبنده طراحی می‌شود. این نوعی بازاریابی در قالب ارائه رپرتاژ است که اطلاعات مفید، جذاب و هدفدار را به مخاطب ارائه می‌کند و تبلیغ به شکل محتوای خود سایت یا غیرتبلیغی به نظر می‌آید. معمولا در پایین مقاله خبری در چنین سایت‌هایی، عباراتی شبیه به این نوشته شده است: «محتوای حمایت شده» یا «از سراسر وب.» اینها مطالبی شبیه به مقالات خبری است اما درواقع محتوایی است که در ازای پرداخت پول تولید شده است. به نظر می‌رسد حتی وبگاه‌‌های خبری و رسانه‌ای معتبر نیز این روزها برای کسب درآمد به تبلیغات فریبنده در وبگاه‌های خود رو آورده‌اند، حتی اگر خطراتی برای مخاطبانشان ایجاد کند و لطمه‌هایی به شهرت‌شان وارد آورد.  
    
منبع: The Conversation
یاسمین مشرف - گروه دانش و سلامت