رجزخوانی جانسون برای شهروندان انگلیسی

یادداشت

رجزخوانی جانسون برای شهروندان انگلیسی

بوریس جانسون طی روزهای اخیر به نامی جنجالی در معادلات سیاسی و عمومی انگلیس تبدیل شده است! گرچه اکثریت قریب به اتفاق شهروندان انگلیسی خواستار برکناری نخست‌وزیر جنجالی این کشور از قدرت هستند اما شاهد مقاومت وی و حزب محافظه‌کار در برابر این خواسته عمومی هستیم. اخیرا در جریان برگزاری جلسه رای اعتماد داخلی مجدد محافظه‌کاران به جانسون، وی باردیگر توانست در مسند نخست‌وزیری ابقا شود. این خبر، برای اکثر شهروندان این کشور خوشایند نبوده و طی روزهای اخیر، شاهد برگزاری اعتراضات گوناگونی در مواجهه با عملکرد دولت و نخست‌وزیر انگلیس هستیم.

جانسون از استیضاح درون‌حزبی محافظه‌کاران، جان سالم به‌در برد و بنا به اعلام این حزب، از مجموع گروه پارلمانی محافظه‌کاران ۱۴۸ نماینده موافق برکناری جانسون از ریاست حزب بودند و ۲۱۱ نفر با ادامه کار وی در این مقام موافقت کردند. براساس گزارش یورونیوز، این جلسه درپی انتشار گزارش‌های متعدد پلیس و پارلمان بریتانیا درباره رسوایی برگزاری یک جشن در اوج قرنطینه کرونایی در خانه نخست‌وزیر انجام شد. ماجرا از جایی آغاز شد که گراهام باردی، رئیس کمیته ۱۹۲۲ حزب محافظه‌کار اعلام کرد که درخواست ۱۵ درصد گروه پارلمانی حزب برای استیضاح بوریس جانسون از سوی رهبری حزب دریافت شده است. برگزاری جلسه رای اعتماد درون‌حزبی به نخست‌وزیر بریتانیا، دو سال و نیم پس از پیروزی قاطع حزب محافظه‌کار در انتخابات روی داد. موقعیت بوریس جانسون در ماه‌های اخیر و با رسوایی پارتی‌گیت به‌شدت تضعیف شده بود.
نظرسنجی موسسه یوگاو نشان می‌دهد که ۶۰ درصد انگلیسی‌ها بر این باورند که نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار باید به برکناری جانسون رای دهند. از این میزان، ۳۲ درصد کسانی بودند که در انتخابات سراسری سال ۲۰۱۹ میلادی به حزب محافظه‌کار رای دادند. به عبارت بهتر، اکنون بر همگان محرز است که اگر انتخابات سراسری انگلیس باردیگر برگزار شود، خبری از پیروزی جانسون و حزب محافظه‌کار نخواهد بود و آنها باید حیات سیاسی خود را به عنوان حزب اپوزیسیون (خارج از دولت) ادامه دهند. در چنین شرایطی تعداد زیاد و قابل‌توجهی از اعضای حزب محافظه کار معتقدند که اصرار بر بقای جانسون در قدرت، خطایی راهبردی و غیرقابل جبران از سوی سران این حزب محسوب می‌شود.

حسین یاری - گروه بین الملل